Degnell skrev:Han jag pratade med på MDS sa att om jag har tur så finns det en lågnivåutgång på baksidan av huvudenheten. Det finns tydligen det på vissa även fast jag inte har något slutsteg annat än det som sitter i huvudenheten. Dock måste jag ju få bort baksidan av huvudenheten för o undersöka om jag har sån tur, så jag har inte kikat. Så VolvoB20. Du verkar ju rätt insatt i det här med ljud. Jag har inget slutsteg till dörrarna. Hur gör jag för o få så bra ljud som möjligt ur subben utan att det för den skull blir skit ur bakhögtalarna? Om jag använder en omvandlare för o göra högnivå till lågnivå, kommer jag då ifrån det dåliga ljudet från bakhögtalarna eller är det vilketsom?
Till att börja med. Tar man högnivå istället för lågnivå är signalkvalien ganska ok ändå (lite mera brus) så länge det INTE sitter en högtalare på samma utgång, varför då...jo..
En högtalare är ju i princip magnet, spole (motor) och högtalarkon..... skickar du ut en signal i from av ström (tänk ett trummslag i musiken tex) så rör sig spolen/konen, MEN när signalen tar slut så tvärstannar inte konen utan rör sig en stund till av "bara farten". Vad händer då, jo spolen blir generator och skickar tillbaka ström istället. Hur bra ett slutsteg orkar hålla emot här mäts is Dämpfaktor. Dessutom blir det mera förvrängning av att slutsteget lastas. Att då "låna" av den signalen till en bas förstärkare/låda kan inte bli bra. Signalen är ju redan "förstörd". det är alltså inte bakhögtalaran som kommer låta kass, utan basen blir inte alls vad den skulle kunna vara.... det är basförstärkaren/subben som får den dåliga signalen in.
Vad göra:
1. Nästan alla volvostereo har lågnivåutgång för de säljs ju även med slutsteg också. Så leta reda på denna och ta signalen till basen där, blir bra mycket bättre
2. För ännu bättre ljud köp en liten förstärkare till dörrar också och sätt delningfilter INNAN slutstegen så behöver dörrarna inte jobba med basen alls, den skickar du bara till subben. Bli otrolig lyft i mellan/diskant utan att ens byta högtalare.
Månag slutsteg har inbyggt filter så du behöver inte köpa ett löst filter om du inte vill,
Om oturen är framme och du sakanr lågnivå på stereon, Kör som i alternativ två och driv delningfiltret med högnivåsignal och inga högtalare som belastar stereon.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.