NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev: mån 16 feb 2026, 18:08
Har för mig de sprutade in medlet via främre slangen till DPF tryckgivaren.
Bytte aldrig DPF, utan rengöring vid c 19000 mil, intervallet blev kortare rätt fort .

De här bilarna kommer få trubbel pm EUs nya direktiv träder i kraft. Mitt råd är att sälja bilen innan det är för sent.
De som köpte min 2,0D har nu kämpat i flera månader och försökt ombesikta, nu har bilen körförbud.
Bilen uttagen dec 2005, köptes av mig feb 2007 @2800mil.
En generator och 4 främre hjullager plus flera DPF tryckgivare.
Har nu en V60 D3 Euro 6 Classic uttagen dec 2017, har snart gått 9000 mil, lite rassel med höger drivaxel som fick bytas 2 gånger på Selekt garantin. Bästa bil jag haft
Okej. Ja det verkar smidigare om man kan spruta in medlet via slangen till tryckgivaren. Anar att tempgivaren på partikelfiltret kan sitta fast ordentligt och vara svår att få loss?
Om partikelfiltret aldrig byttes vid 12 000 mil så hade du kanske tur ändå att ta dig ända till ca 19 000 mil innan det började skapa problem.
Senast redigerad av 1 Knutkors, redigerad totalt 0 gånger.
Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C3 olja och det har förmodligen gjort skillnad för partikelfiltret. Dock skulle man nog ha bytt oftare än de 2000 mil som serviceintervallet anger.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]