Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det sitter alltså en värmeväxlare för oljekylningen i XC70 också. Men då den är monterad mot kylaren, inte mot motorn, och kylvattnet inte blir varmt förrän motorns kylvätsketermostat öppnar, och det händer inte förrän efter minst en halv mils körning, så finns det ingen möjlighet att värma oljan den vägen. Inte förrän den redan blivit varm av andra skäl.
Däremot är den korta konstruktionen av en automatlåda på en framhjulsdriven bil förstås en faktor som gör att den sitter "närmare" motorn än vad den långsmala konstruktionen på en automatlåda som är tänkt för längsmontering i en bakhjulsdriven bil gör.

När det gäller skillnaden på årsmodellerna (våra är alltså 2012 och 2016), så har jag inte reflekterat över om lockuphanteringen är annorlunda. Jag kör inte så mycket med den nyare. Det är den gamle som är "min".
Det är i alla fall inte så stor skillnad att jag reagerar och tänker "Jaså, den här bilen gör så här, minsann", bara för att jag kör den från 2016.
Däremot är det helt uppenbart att utväxlingen är högre i den från 2016. Vid 2000 r/min gör den gamle 107 km/h, den nyare 115 km/h. Det, tillsammans med nivåreglering och 50 hästkrafter till, gör att vi nästan uteslutande drar husvagnen med den äldre bilen.

Om det bara är utväxlingen, eller om en lätt modifierad lockuphantering gör sitt, eller om det är start/stoppfunktionen, eller om det beror på att D4:an har en Euro 6 motor, medan den äldre D5:an är en Euro 5, eller om det är alla grejorna tillsammans som gör det, det vet jag inte. Men det är ett faktum att det är lättare att få förbrukningen att närma sig 6 deciliter per mil med vår D4 från 2016 än med D5:an från 2012.
Tyvärr kan jag inte jämföra förbrukningen över längre tid, varken med hjälp av färddatorerna eller på annat sätt, då D5:an används mycket oftare till släpdragning. Just nu visar färddatorerna 10,0 resp 7,0 l/100 km för de två bilarna. Men den med högre förbrukning har gått minst en tredjedel av sträckan sen nollställning med husvagn efter. Tidvis i en ilsken motvind över Östgötaslätten, en vind som tryckte upp förbrukningen i närheten av 14 l/100 km.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
William85 skrev: ons 11 nov 2020, 09:10 självklart drar en momentomvandlare mer under dessa första km men knappast nån mängd som gör att avstå automat för om man vill ha den bekvämligheten :-)
Det är ju ett personlig val. Jag har haft två XC70 med automat och jag tyckte det var rätt irriterande att förbrukningen sköt i höjden halva året med mitt extrema körsätt med bara korta sträckor på 6 km melan varje stopp medans samma bilar jag äger med manuell låda och dieslemotor tuffar på året runt utan att förbrukningen ändras månad för månad. (Mina bensinbilar far också iväg i förbrukning vid kallstart trots manuell låda, men det beror ju på bensinmotorns konstruktion och inte lådan)

Men visst andra prioriterar ju att det är bekvämt istället.

Men jag är ändå lite besviken då automatlådor ju funnits i 80 år så de borde ju fasiken vara rejät mycket snålare än att behöva spaka själv. det borde man väl fixat på så lång tid.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Men jag är ändå lite besviken då automatlådor ju funnits i 80 år så de borde ju fasiken vara rejät mycket snålare än att behöva spaka själv. det borde man väl fixat på så lång tid.
Köp en bil DSG då. Noll slir. Mina förra Passat snittade mellan 0.62 och 0,67 året runt. A4an samma sak. Aldrig någon skillnad pga utetemp.
(Men inte toppenbra att använda en sådan för konstant släpkörning dock)
av berrabus
Ja DSG har väl inte fungerat bra alla ggr ur andra aspekter.

Hur är det med Volvos 8vxl automat, är det samma slirning på den? Jag hade en sådan under ett år och den hade ngt mindre medelförbrukning (uppmätt) på vintern vs sommaren. Ja beror säkert på sommar vs vinterdäck även om det var samma storlek men iallafall.
av Lövet
berrabus skrev:Ja DSG har väl inte fungerat bra alla ggr ur andra aspekter.
De funkar extremt mycket bättre numera. Från typ 2015 och framåt är problemen inte värre än någon annan typ av automatlåda. MEN att manvörera släp hela tiden är den inte bra på, lika dålig som en manuell eftersom det tekniskt sett är en manuell så att säga.

8-vxl lådan slirar mindre hela tiden och det beror nog främst på annan programmering. Skiljer inget väsentligt i tekniken mot den äldre 6-vxl.
Användarvisningsbild
av apersson850
För en förare som vet vad han håller på med är DSG sämre än en manuell. Med manuell låda kan jag hålla koll på kopplingsslirningen, och under förutsättning att jag vet vad jag gör så eldar jag inte upp den. Det är svårare med automatkoppling.
av Lövet
apersson850 skrev:För en förare som vet vad han håller på med är DSG sämre än en manuell. Med manuell låda kan jag hålla koll på kopplingsslirningen, och under förutsättning att jag vet vad jag gör så eldar jag inte upp den. Det är svårare med automatkoppling.
I teorin kanske men i praktiken tror jag inte det eftersom DSG har våtkopplingar* och inte hettas upp lika mycket.

* Obs det gäller de större motorerna 2 lit diesel osv. De lilla torrkopplings DSG lådan på 1.2 och 1.6 skulle jag inte dra släp med överhuvudtaget om man tänkt åka annat än rakt fram konstant fart. Inga avancerade manövrer där inte.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har dubbelkopplingslådan med torrkopplingar på min Alfa, den lådan sitter i bilar med upp till 350 Nm (240 hk bensin och 170 hk diesel). Den funkar bra att köra släp med också, den har en väldigt låg första växel som är väldigt snäll mot kopplingen vid start.

Fördelen med torrkoppling är ju att kopplingsmateriel inte förorenar oljan i lådan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, våta kopplingar (i oljebad) lär vara en förutsättning för att det ska gå väl med släp och DSG. Låg första och backväxel är förstås bra vid rangering.
Min verklighet innebär ibland att flytta vagnar på 1500-2000 kg på tuviga och sluttande åkrar. Det frestar på grejorna rejält. När jag med min XC70 får upp till 1800-2000 r/min för att bilen ska orka flytta sig ur fläcken över huvud taget, och då gör det med sporadiska tickande från Tracs (den elektroniskt styrda diffbromsen i axlarna), då blir det jädrigt varmt i momentomvandlaren.

Man kan vända på det och säga att det som håller bra för detta, det håller för det mesta. Manuella lådor tar också stryk av sånt här körande, men jag har inte haft problem med dem. Men det beror på att alla manuella jag har haft tidigare har varit tvåhjulsdrivna, och de kommer inte ur fläcken alls under sådana här förhållanden. Så därför har jag inte kunnat utsätta de bilarna för sådana här påfrestningar.
av berrabus
apersson850 skrev:För en förare som vet vad han håller på med är DSG sämre än en manuell. Med manuell låda kan jag hålla koll på kopplingsslirningen, och under förutsättning att jag vet vad jag gör så eldar jag inte upp den. Det är svårare med automatkoppling.
Skall tänka på det nästa gång jag drar upp min båt med min steg2 trimmade manuella XC70 :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]