- ons 11 nov 2020, 08:39
Inga minusgrader idag, men +6°C på morgonen. Fick för mig att se hur mycket jag kunde påverka förbrukningen, om jag ansträngde mig, under resan till jobbet.
Dit är det 30 km. Först 2 km i samhället, 3 km landsväg (skyltat 80), motorväg 18 km (120), landsväg 5 km (100) och slutligen i samhälle igen i 2 km.
Igår körde jag som vanligt. Då var det +8°C ute.
Idag valde jag växel manuellt, för att tvinga automaten till så hög växel som möjligt. Även om det brummar mer. Inget bromsande vid korsning och rondell, utan motorbroms i förväg och sen glida igenom. Ingen farthållare första 5 km, utan gasade manuellt så jag kunde utnyttja när det går nerför till att accelerera, och sen bara hålla farten i uppförsbackarna. Det är inte mycket kuperat, men lite grand. Försiktig fartökning ut från samhället på landsvägen. Råkade hamna bakom en annan XC70 på motorvägen, så jag lät farthållaren hålla avståndet till honom. Även om det bara är en personbil minskar det luftmotståndet lite.
När jag kom ut på motorvägen skiftade jag till D, och sen fick den vara kvar där.
Resultatet blev så här.
Igår förbrukning 8,09 l/100 km, tid 20 minuter.
Idag gick det år 7,49 l/100 km, tid 22 minuter.
Detta enligt färddatorn, men skillnaden är säkert relevant. Alltså 0,06 l/mil bara genom att köra annorlunda. Då björnar jag ändå inte på i onödan i vanliga fall. Det sparar en tusenlapp om året, men kostar nästan två arbetsdagar i tid. Rätt dåligt betalt, med andra ord.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.