Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Min erfarenhet från min XC60 T6 AWD är också att lådan slirar lika mycket de första kilometrarna oavsett värmare eller ej, vilket resulterar i en hög bränsleförbrukning.
av Lövet
MartinS skrev:Min erfarenhet från min XC60 T6 AWD är också att lådan slirar lika mycket de första kilometrarna oavsett värmare eller ej, vilket resulterar i en hög bränsleförbrukning.
Vilket låter högst rimligt med tanke på varför den slirar
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
VolvoB20 skrev: tis 10 nov 2020, 14:39
MartinS skrev: tis 10 nov 2020, 10:31 Värmer en bränslevärmare upp lådan?

Annars kan jag bara hålla med om att en traditionell automat med momentomvandlare är hiskeligt törstig de första kilometerna.
Vad jag vet värmer inte bränslevärmaren upp lådan på Volvo. Det som styr det hela är motorns temp. Innan motorn är helt varm så styr datorn automatlådan så att den kör lägre växlar / högre vartal på motorn och slirar på lockupen så motorn ska snabbare nå arbetstemp och få fart på avgasreningen. Nackdelen att det drar "hiskeligt" med bränsle innan motorn är varm.

Har man förvärmt motorn blir den fasen mycket kortare.

En del bilar (tex vår BMW) har ju också värmeväxlare mellan kylvatten och oljan i automaten så även automatlådan värms i början vilket minskar tiden dramatiskt, Vet inte om volvo har det.
Visst sitter där en oljekylare till automatlådan. Som kyls via det övriga kylsystemet.

Men hur mycket av olja i lådan som värms via den kylare när man kör värmaren vet jag inte.
Rimligen så bör oljan i kylaren hålla samma temp som kylvattnet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Du värmer knappast kylaren med motorvärmaren. Det blir inte så varmt att termostaten öppnar. Oljecirkulationen genom värmeväxlaren vid kylaren bör vara termostatreglerad. Annars får man en avkylande effekt på automatlådeoljan även när man inte vill ha den.

När det är minusgrader av någon dignitet tar det ungefär 4 km innan min låda låser momentomvandlaren. Det har jag konstaterat ett antal gånger när jag kör till jobbet. Men bilen tar inte överdrivet mycket mer diesel för det. Förmodar att det är värre om man kör i stadstrafik.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: tis 10 nov 2020, 23:56 Du värmer knappast kylaren med motorvärmaren. Det blir inte så varmt att termostaten öppnar. Oljecirkulationen genom värmeväxlaren vid kylaren bör vara termostatreglerad. Annars får man en avkylande effekt på automatlådeoljan även när man inte vill ha den.
Visst värmer du lådan med värmen från motorn. På min BMW är det flera termostater. Den till kylaren är så klart stängd. Men den till värmeväxlaren är öppen så motorns värme hjälper till att snabbt värma upp lådan.

Har du använt motorvärmare så är ju motorn varm och kan då värma lådan direkt man startar.

Värmeväxlaren används i båda riktningarna. Så den kyler ju lådan när det behövs istället.

Om Volvo också klarar det har jag ingen aning om. Det verkar ju som Volvos system är enkelriktat då ni säger att varm motor vid start inte hjälper lådan.
av Malmstroem
På den XC70 -12 jag hade tidigare så blev lådan något varmare vid användandet av bränslevärmaren.

Tyvärr var inte skillnaden så stor att det märktes någon större skillnad på bränsleförbrukningen. Den var fortfarande rejält törstig i början. Däremot märktes att lådan slirade mindre, och var mindre "trög".

Lådan sitter fast i motorn. Det säger sig själv att blir motorn varm så blir lådan också något varmare. Däremot finns det bara en oljekylare till lådan, så den värms inte upp på samma sätt som motorn som har kylkanaler. Om motorn blivit varm så hjälper det också till att värma lådan när du börjar köra -- till viss del.

Så liten skillnad blir det -- men den är inte stor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Inga minusgrader idag, men +6°C på morgonen. Fick för mig att se hur mycket jag kunde påverka förbrukningen, om jag ansträngde mig, under resan till jobbet.
Dit är det 30 km. Först 2 km i samhället, 3 km landsväg (skyltat 80), motorväg 18 km (120), landsväg 5 km (100) och slutligen i samhälle igen i 2 km.
Igår körde jag som vanligt. Då var det +8°C ute.
Idag valde jag växel manuellt, för att tvinga automaten till så hög växel som möjligt. Även om det brummar mer. Inget bromsande vid korsning och rondell, utan motorbroms i förväg och sen glida igenom. Ingen farthållare första 5 km, utan gasade manuellt så jag kunde utnyttja när det går nerför till att accelerera, och sen bara hålla farten i uppförsbackarna. Det är inte mycket kuperat, men lite grand. Försiktig fartökning ut från samhället på landsvägen. Råkade hamna bakom en annan XC70 på motorvägen, så jag lät farthållaren hålla avståndet till honom. Även om det bara är en personbil minskar det luftmotståndet lite.
När jag kom ut på motorvägen skiftade jag till D, och sen fick den vara kvar där.

Resultatet blev så här.
Igår förbrukning 8,09 l/100 km, tid 20 minuter.
Idag gick det år 7,49 l/100 km, tid 22 minuter.
Detta enligt färddatorn, men skillnaden är säkert relevant. Alltså 0,06 l/mil bara genom att köra annorlunda. Då björnar jag ändå inte på i onödan i vanliga fall. Det sparar en tusenlapp om året, men kostar nästan två arbetsdagar i tid. Rätt dåligt betalt, med andra ord.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kör ju mest motorväg med varm motor/låda, då är det ingen större skillnad på aut/manuell vad jag märkte. Det var första 6 km det verkligen diffade massor, sen var skillnaden liten.

Jag växlade också min automatare manuellt men det blev ingen större skillnad för jag kunde ju inte tvinga den att göra lock-up manuellt.

Du har ju två XC70 av olika årsmodell, enligt volvo ska ju den nyare använda lockup mer aggressivt, är det något du märker skillnad på dina bilar?

Visst lägre fart tar tid. Sänkningen från 90 - 80 på landsväg gör ju att en hel arbetsvecka försvinner för de som kör mycket i tjänsten tex.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: ons 11 nov 2020, 08:16 Däremot finns det bara en oljekylare till lådan,
Ok. Det är ju skillnad, på BMWn är det inte en oljekylare utan en värmeväxlare istället. Den använder motorns varma kylvatten och värmer upp oljan i automatlådan så fort man startar bilen. Det är ju betydligt mer effektivt än den lilla värmen som överförs pga att lådan är monterad mot motroblocket.
av William85
Intressant jämförelse :-) har själv en ofrivillig pga glömd dieselvärmare imorse :P siffror från VOC appens körjournal,

Vi kör samma rutt via förskolan dit det är 1km, för denna sträcka,
Igår: -5, förvärmd 15min = 11.8
Idag: +0.5 kallstart = 12.7

Resterande 6km genom tätorten brukar den ligga på 9.0 så nånstans första halvmilen har den iaf värmt upp sig. Tycker dock fortfarande det är en onödig fråga, självklart drar en momentomvandlare mer under dessa första km men knappast nån mängd som gör att avstå automat för om man vill ha den bekvämligheten :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]