lennarte skrev: ↑sön 16 feb 2020, 17:40
volvo740sugmotor skrev:MC'n ifråga är en honda cb 450 "black bomber"
Jag skruvade med en sådan i början på -70-talet, en kompis hade en som han "blåste" toppackningen på, han fick inte "ihop den" efterråt så jag fick hjälpa honom (det där med dubbla överliggande kamaxlar och kedja var ganska nytt på motorcyklar då) . En annan kompis körde BSA Lightning, men bytte bort den mot en ny Honda CB 400n i mitten på -70-talet. Det har han ångrat sedan dess, han har flera gånger försökt köpa tillbaka BSA-n men nuvarande ägare vägrar att sälja den (samma ägare alla år) Hondan körde han med då och då fram till mitten av -90-talet och alla hans barn har använt den som övnings MC när dom tog körkort. Han fick dock registrera om den till lägre effekt till yngsta dottern. Fram till för något år sedan körde han Suzuki RF 900, men numera är det slutkört. Hans axlar är utslitna och han fyllde 70 häromåret.
Men han har kvar Hondan
Ja dom var populära när dom kom för dom var överlägsna på det mesta. tar man hand om dom är dom dessutom väldigt pålitliga trots att det var mycket ny teknik på dom.
Farsans gick sönder mest för att han körde sönder den, han var en pundare som aldrig lagade eller brydde sig om något, det enda han behöll var den där MC'n vilket kan vara en av de få bra saker han gjorde i sitt liv. sen fick min bror den och han lyckades på något konstigt sätt hitta en som var i princip i orginal skick. han hittade den utanför orsa och gubben som hade den hade kört vinter race med den i norge när det begav sig och hade bilder och många minnen. han var för gammal för den så han hade köpt en lättare modern MC.
Han verkade glad över att den kom till någon som kommer ta hand om den. vilket många verkar upskatta när dom haft en maskin så länge.
lite likadant med volvon jag köpte i det fina skicket. gubben hade velat sälja den länge men inte velat att någon blocket människa skulle köpa och troligtvis köra sönder den.
så när jag slängde ut en tråd om att min bror behövde en bil bland kollegor och annat folk man mötte så fick jag veta om denna men det var ingen kombi så den gick bort, men min gamla saab för 2000kr sjöng på sista versen så jag åkte dit och kikade och tänkte direkt att den här kommer han vilja ha MINST 25 för, vilket var lite över min budget. när han sa tio häll jag på att sätta kaffet i halsen. batteriet var slut och ena broms oket bak var dött och lite annat små fix. ska bygga garage i sommar då ska den lilla rost som finns tas om hand.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal:
https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw