Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Misshandel av bilar ja, köpte en V70 2.4t - 01 med 19000 mil på mätaren och koksad motor så en rengöring av oljefälla och fyra oljebyten på 50 mil blev det sen spann den som en katt, gick på 0.68 t.o.r Dalarna - Skåne.
Sålde den med 28000 mil på mätaren för några år sedan och den rullar fortfarande.

Sen är som sagt lagerbanorna bortom all räddning förmodligen så några 50000 blir det nog inte..
Då plågar jag min bil lite med tanke på att jag kör så korta svängar som runt 30 min till och från jobbet. fast bilar är väll byggda för att klara av lite kyla även om oljan bara blir pissljummen. min har gått så i flera år.
Man skall inte överdriva problematiken, optimal arbetstemperatur är en sak. Skadlig temperatur en helt annan...
Vid den kalla delen av spektrumet är kanske inte oljefilmens bärighet det största problemet utan pumpbarhet och flöde. Rätt vintervärde fixar det. Man skall ju självklart inte plåga en kall motor dock..
I andra änden så är överhettning och med det nedbrytning och koksning problem, men kanske inte vid normalt bruk i en någorlunda frisk motor.

Sen finns det ju en sanning man inte kan bortse ifrån...ingen motor har dött av för täta oljebyten !

En äldre kollega som har tittat lite på smörjning och filter, påstår att det ofta skulle vara värt att byta filter i framförallt äldre motorer oftare än oljan. Då dessa är alldeles för dåliga enligt honom...medan att oljorna numera är så bra att dom inte skapar problem om dom inte överhettas eller späds ut alldeles för mycket av bränsle och fukt.

/Thomas
Funk skrev: tor 13 feb 2020, 12:20
Så oljan i motorn tar tid på sig att bli varm, det räcker inte med 20 - 30 minuter på vintern. Möjligtvis om man står den halvtimmen i bilkö i innerstán
Det är därför det är så viktigt med rätt viskositet, för även om allt är multigrade numera så är det ganska stor skillnad i kyla mellan 0W-20 och 10W-40 . Tar man dessutom i beaktande att en del nya motorer även har variabel oljepump så inser man att rätt olja i moderna motorer med allra största sannolikhet är den som tillverkarna rekommenderar.

För övrigt blir oljan och hela motorn oftast fortare varm under belastning än under tomgångskörning, speciellt på dieselbilar.

/Thomas
Visst blir oljan (liksom hela motorn) fortare varm vid belastning, men avkylningseffekten (framför allt på vintern) är inte att förakta. För smörjningens skull gör det inget att oljan är "pissjummen", men det är när oljan blir varm som den ska "släppa ifrån sig" alla bränslerester, vattenånga och diverse "otyg" som bryter ner oljan under tid. Detta ska ju genom vevhusventilationen sugas in i motorn och förbrännas. Detta fungerar inte utan att motorn (och då oljan) blir riktigt varm (över 100°) och det bli den inte på 20 min i -10°.
Och visst finns det (dieselbilar??) motorer med elektrisk uppvärmd vevhusventilation bara för att motorn ska fungera vintertid. En dieselmotor blir aldrig lika varm som en bensinmotor, därav utrustas många dieselbilar med diesel värmare eftersom "restvärmen" blir lägre (effektivare förbränning).
Det viktigaste är att motorn får smörjning, så låg visco såsom 5W eller t om 0W skadar aldrig. Ju fortare motorn får smörjning, desto bättre. Olja som är som sirap kall är rätt katastrofalt för en motor i det långa loppet.
Sen om oljan aldrig hinner bli genomvarm är inte fullt lika viktigt. I stort sett det enda som händer är att oljan måste bytas oftare, då den kondens som alltid samlas i oljan aldrig får chansen att dunsta, vilket i sin tur försämrar smörjningen.

Det samma gäller viscon på oljan varm, fast precis tvärtom. Man ska ha en olja som inte blir som vatten varm. Äldre motorer vill ofta ha -40, nyare motorer som inte är lika varma av sig vill ofta ha -30.
10W fungerar i regel ok överlag, men personligen skulle jag inte hälla i något högre än 5W i min bil. Jag vill gärna att turbon och kammarna får sin smörjning ASAP.
Faktiskt synd att kylargardin / kylarjalusi har försvunnit. Inte för kylaren skull utan för att minska mängden kalluft som blåser genom motorrummet vintertid och kyler ner block, vevhusventilation, växellåda mm... Jag monterar en bit plast bakom grillen vintertid för att blockera merparten av luftflödet på övre delen av kylaren, det räcker gott med det som går in under stötfångaren (har ingen turbo som behöver kylas..) Då håller sig motorn ljummen mycket längre när bilen står parkerad också
Man kan också sätta en kartong bit framför halva kylaren när det är kallt. det brukade min bror köra på ibland :-)

Finns väldigt många olika hypoteser vad som gäller men jag har då aldrig hört om en bils som dött PGA att oljan dödat den, bortsett från att man inte byter den tillräckligt ofta eller kör med mat olja eller andra dumheter.
Sedan finns det bättre och sämre(tåligare) motorer också att ta med i ekvationen. min fars gamla MC från -67 blev allt sämre med åren vilket berodde på att vevhustakens "bulor" som trycker på ventilerna börjat slitas ned mer och mer så ventilerna öppnade mindre och mindre vilket var ett segt slut tills vi fixade en helt ny topp med allt som behövdes.
är inte det en kanske mer naturlig död av en motor(som sköts om hyfsat), många tror att motorn helt huxflux bara sprängs i bitar men kan det inte vara så att saker blir mer och mer slitna tills dom tillslut inte kan göra sitt jobb?
volvo740sugmotor skrev:min fars gamla MC från -67 blev allt sämre med åren vilket berodde på att vevhustakens "bulor" som trycker på ventilerna börjat slitas ned mer och mer så ventilerna öppnade mindre och mindre vilket var ett segt slut tills vi fixade en helt ny topp med allt som behövdes.
Just kamaxlarna är känsliga, nockarna får mycket stryk om inte oljan "håller måttet". Du skriver "MC från -67" då gissar jag på en luftkyld 2cyl. motor med torrsump smörjning från England. Dessa motorer var ju inte kända för sin kvalitet, dom blev ganska snabbt utkonkuerade av dom Japanska motorcyklarna med Honda i spetsen under bara några år i skarven -60 och -70 tal. Flera kompisar som hade framför allt Triumph 650 modeller bytte dessa mot Honda 750. Året innan Honda kom Kawasaki 500 (3-cyl 2-T motorn på hela 60 hk) såldes det många här i alla fall. Denna motrcykel var då starkaste och snabbaste på maknaden under några år. Nu blev det lite utanför. ...🤔
Tanken var att skriva om Volvos fruktansvärt dåliga kamaxlar som fanns under några år omkring -70 och frammåt. Det byttes kamaxlar i "parti och minut" under några år på B20 motorn
lennarte skrev: lör 15 feb 2020, 08:57
volvo740sugmotor skrev:min fars gamla MC från -67 blev allt sämre med åren vilket berodde på att vevhustakens "bulor" som trycker på ventilerna börjat slitas ned mer och mer så ventilerna öppnade mindre och mindre vilket var ett segt slut tills vi fixade en helt ny topp med allt som behövdes.
Just kamaxlarna är känsliga, nockarna får mycket stryk om inte oljan "håller måttet". Du skriver "MC från -67" då gissar jag på en luftkyld 2cyl. motor med torrsump smörjning från England. Dessa motorer var ju inte kända för sin kvalitet, dom blev ganska snabbt utkonkuerade av dom Japanska motorcyklarna med Honda i spetsen under bara några år i skarven -60 och -70 tal. Flera kompisar som hade framför allt Triumph 650 modeller bytte dessa mot Honda 750. Året innan Honda kom Kawasaki 500 (3-cyl 2-T motorn på hela 60 hk) såldes det många här i alla fall. Denna motrcykel var då starkaste och snabbaste på maknaden under några år. Nu blev det lite utanför. ...🤔
Tanken var att skriva om Volvos fruktansvärt dåliga kamaxlar som fanns under några år omkring -70 och frammåt. Det byttes kamaxlar i "parti och minut" under några år på B20 motorn
MC'n ifråga är en honda cb 450 "black bomber" den ovanliga 4 växlade varianten. Min broder har 3 st av dom. 2 i bitar och en som han kör med. Han tycker den går bra för att vara från den eran. Han säger även att han kan bygga ihop en till mig när jag får arslet ur vagnen och tar kortet själv :-)
Jaså volvo har haft dålig år dom också. När jag pillade på min fina 740 kom en grann gubbe fram och beundrade den(gubbarna blir lite tills sig när dom se en sån välbevarad), sen efter jag berättat hur pålitliga dessa bilar är så berättade han om sin gamla volvo 140 där den blev återkallad och fick byta hela framvagnen och massor av andra fel som han hade. det gjorde att han övergav volvo efter det och han "missade" hela 2,7,9 serien av bilar och enbart hört om hur trevliga dom var.
Han älskar asiatiska bilar men det kan man inte klandra någon som vill ha en relativt felfri bil då dom än idag ligger i en annan liga av hållbarhet men är sämre på nästan allt annat.
volvo740sugmotor skrev:MC'n ifråga är en honda cb 450 "black bomber"
Jag skruvade med en sådan i början på -70-talet, en kompis hade en som han "blåste" toppackningen på, han fick inte "ihop den" efterråt så jag fick hjälpa honom (det där med dubbla överliggande kamaxlar och kedja var ganska nytt på motorcyklar då) . En annan kompis körde BSA Lightning, men bytte bort den mot en ny Honda CB 400n i mitten på -70-talet. Det har han ångrat sedan dess, han har flera gånger försökt köpa tillbaka BSA-n men nuvarande ägare vägrar att sälja den (samma ägare alla år) Hondan körde han med då och då fram till mitten av -90-talet och alla hans barn har använt den som övnings MC när dom tog körkort. Han fick dock registrera om den till lägre effekt till yngsta dottern. Fram till för något år sedan körde han Suzuki RF 900, men numera är det slutkört. Hans axlar är utslitna och han fyllde 70 häromåret.

Men han har kvar Hondan :-D :-D
lennarte skrev: sön 16 feb 2020, 17:40
volvo740sugmotor skrev:MC'n ifråga är en honda cb 450 "black bomber"
Jag skruvade med en sådan i början på -70-talet, en kompis hade en som han "blåste" toppackningen på, han fick inte "ihop den" efterråt så jag fick hjälpa honom (det där med dubbla överliggande kamaxlar och kedja var ganska nytt på motorcyklar då) . En annan kompis körde BSA Lightning, men bytte bort den mot en ny Honda CB 400n i mitten på -70-talet. Det har han ångrat sedan dess, han har flera gånger försökt köpa tillbaka BSA-n men nuvarande ägare vägrar att sälja den (samma ägare alla år) Hondan körde han med då och då fram till mitten av -90-talet och alla hans barn har använt den som övnings MC när dom tog körkort. Han fick dock registrera om den till lägre effekt till yngsta dottern. Fram till för något år sedan körde han Suzuki RF 900, men numera är det slutkört. Hans axlar är utslitna och han fyllde 70 häromåret.

Men han har kvar Hondan :-D :-D
Ja dom var populära när dom kom för dom var överlägsna på det mesta. tar man hand om dom är dom dessutom väldigt pålitliga trots att det var mycket ny teknik på dom.
Farsans gick sönder mest för att han körde sönder den, han var en pundare som aldrig lagade eller brydde sig om något, det enda han behöll var den där MC'n vilket kan vara en av de få bra saker han gjorde i sitt liv. sen fick min bror den och han lyckades på något konstigt sätt hitta en som var i princip i orginal skick. han hittade den utanför orsa och gubben som hade den hade kört vinter race med den i norge när det begav sig och hade bilder och många minnen. han var för gammal för den så han hade köpt en lättare modern MC.
Han verkade glad över att den kom till någon som kommer ta hand om den. vilket många verkar upskatta när dom haft en maskin så länge.
lite likadant med volvon jag köpte i det fina skicket. gubben hade velat sälja den länge men inte velat att någon blocket människa skulle köpa och troligtvis köra sönder den.
så när jag slängde ut en tråd om att min bror behövde en bil bland kollegor och annat folk man mötte så fick jag veta om denna men det var ingen kombi så den gick bort, men min gamla saab för 2000kr sjöng på sista versen så jag åkte dit och kikade och tänkte direkt att den här kommer han vilja ha MINST 25 för, vilket var lite över min budget. när han sa tio häll jag på att sätta kaffet i halsen. batteriet var slut och ena broms oket bak var dött och lite annat små fix. ska bygga garage i sommar då ska den lilla rost som finns tas om hand.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]