Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om nu byte av balansaxelhus skall göras på Volvoverkstad får man hoppas att mekanikern är tillräckligt erfaren för att inte förväxla ett mätinstrument (indikatorklocka) med en teknik för finjustering av avstånd (shimsning). En indikatorklocka kan förstås inte eliminera behovet av shimsning men däremot kanske underlätta arbetet med att göra shimsningen på rätt sätt.
Hei. Jeg byggde om en Harley Davidson Tc 88 motor hvor det var kjeder mellom kamaxlingene. Den kjeden også den som gikk fra vevakxelen byttet jeg ut drev og målingen for toleranser måtte jeg bruke måleur . Det var svært små toleranser. Så kommer det som er svært viktig (mrk). Toleranser mellom drevene sier at et hvinande ljud da er det for lite spel mellom drevene,og blir det for stort vil det bli et tikkande ljud som f.eks hydrauliske ventilløftere.. Jeg har en mistanke om at spelet er for tight.
Rosemax skrev:Tack för era svar. Och ett särskilt tack till dig andersuw för den detaljerade beskrivningen.

Glömde som ni redan noterat att ange vilken motor det handlar om. D4 VEA.

Blir upprörd och irriterad över att verkstaden uppenbarligen siktar på en quick fix som går emot Volvos egna instruktioner? Inväntar en förklaring samt besked om huruvida bilen är körduglig eller ej.

Bilen omfattas av nybilsgaranti. Men vad jag förstår finns ingen rätt till hyrbil medan man väntar på verkstadsbesök? Går väl kanske att förhandla till sig dock.

Vad gäller balansaxeln så tror jag själv att det handlar om ett dåligt lager. Trodde först att det var ett hjullager som väsnades men det hörs även vid stillastående. Tydligen kommer det en ny variant av balansaxel/balansaxelhus i Q2 2018 så det kanske har varit en del strul med den nuvarande. Detta enligt verkstaden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hoppas verkligen det kommer en ny uppdaterad variant, de gamla håller inte måttet, har fått min bytt nu börjar miss ljudet komma tillbaka efter 1400mil.
Jag har haft detta problem tidigare under garantitiden, uppkom efter ca 3000 mil, då bytte de först balansaxel när inte det hjälpte bytte de hela motorn. Man behöver dock stå på sig då inte alla hör missljudet.
Ljudet försvann men har nu sakta kommit tillbaka igen. Vid 6000 mil var jag inne igen och påpekade detta men då tyckte man inte att ljudet var något problem.
Bilen har nu rullat 8000 mil och ljudet är definitivt tillbaka.
Har varit på verkstaden och missljudet är nu konstaterad och att det kommer ifrån balansaxeln.
Åtgärd, Volvo håller på att ta fram en ny balansaxel som beräknas vara klar i slutet av 2018.
Jag kommer att invänta denna och hoppas på att det löser problemet. Ingen idé att byta idag då ljudet förmodligen kommer tillbaka. Enligt verkstaden så är det ingen fara att köra med befintlig balansaxel, bara väldigt irriterande.
Har också fått bytt balansaxelpaket på min D4 VEA-14. Var ny på forumet och hade inte hittat denna tråd utan startade en ny.
Filmade motorljud före och efter byte, för den som är intresserad länkar jag till tråden. Kan eventuellt hjälpa andra att ställa "diagnos" tänker jag.
Fick bytt nu i slutet på augusti och serviceteknikern visste inte, och kunde inte ta reda på, vilken revision av balansaxelpaket jag fick.
viewtopic.php?f=70&t=144146
Beaker skrev:Jag har haft detta problem tidigare under garantitiden, uppkom efter ca 3000 mil, då bytte de först balansaxel när inte det hjälpte bytte de hela motorn. Man behöver dock stå på sig då inte alla hör missljudet.
Ljudet försvann men har nu sakta kommit tillbaka igen. Vid 6000 mil var jag inne igen och påpekade detta men då tyckte man inte att ljudet var något problem.
Bilen har nu rullat 8000 mil och ljudet är definitivt tillbaka.
Har varit på verkstaden och missljudet är nu konstaterad och att det kommer ifrån balansaxeln.
Åtgärd, Volvo håller på att ta fram en ny balansaxel som beräknas vara klar i slutet av 2018.
Jag kommer att invänta denna och hoppas på att det löser problemet. Ingen idé att byta idag då ljudet förmodligen kommer tillbaka. Enligt verkstaden så är det ingen fara att köra med befintlig balansaxel, bara väldigt irriterande.
Vi sitter i samma båt, har en t4 -16 som fått bytt axel vid 2500 mil, den bytta axeln viner nu efter lika många mil, jag startar min bil i en carport så viner satan, då det blir lite förstärkt av carporten och kall motor, dessutom hörs vinandet över närapå hela registret numera, den känns hel slut. Inväntar ochså en ny axel, helst skulle jag vilja reklamera hela bilen och aldrig mer ta i en volvo mer.
Jag är rejält missnöjd.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]

Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]