Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
TommyP86 skrev:Är det nån som kan räkna ut vad exempelvis min v60 t5 med 144g jmf med v60 polestar -15 237g. Vilken formel ska jag använda? Texterna om detta är så luddiga att det förundrar mej om ens skaparna själv klarar att hänga med.
Den föreslagna formeln för bensinmotorer är följande (bortsett från de första tre åren för nya bilar):

360 + 22(CO2 - 95)

där CO2 är CO2-utsläppet i gram per km. För din bil blir det alltså:

360 + 22(144 - 95) = 1438

För en V60 Polestar med ett utsläpp på 237 g/km skulle skatten enligt förslaget istället bli 3484 kr.

Det enda nya på bensinfronten är att siffran 95 ersätter siffran 111 i formeln.

För diesel är den nya formel som föreslås:

360 + 22(CO2 - 95) + CO2 x 12,88 + 250

Den gamla dieselformeln var istället:

2,37(360 + 22(CO2 - 111)) + 250

En lite märkvärdig del av förslaget när det gäller dieslarna är att skattehöjningen blir som störst för dieslar som släpper ut låga 111 g/km. Dessa får en skattehöjning på knappt 1300 kr (jämfört med det de skulle betalat efter att total skattebefrielse som miljöbil upphört att gälla). Törstigare dieslar får lägre skattehöjning. Exempelvis klarar sig en diesel som släpper ut 150 g/km undan med ca 600 kr mer i skatt. Det framgår på s. 46 av förslaget att regeringen är medveten om detta faktum men någon rimlig motivering till att de utformat förslaget så att det får denna konsekvens har jag inte hittat.

http://www.regeringen.se/495b40/content ... tta-fordon
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag lurar de jävlarna för nästa år blir min 740 skattebefriad. Undra om de har det med i tankesättet att äldre fordonsparken kommer öka. Bilar från sent 80:tal har fortfarande många år kvar på nacken. Sen tycker jag personligen att man borde beskatta alla nöjesresor med flyg och båt betydligt högre!
Användarvisningsbild
av joel80
Gamla bilar kommer inte testas om med nya mätmetoder så bilar som redan sålts kan man nog vara rätt säker på att de fortsätter ha samma officiella utsläppssiffror.
av S80_140HK
Dags att leta på en skattebefriad 740/760 och montera ner en dieselmotor helt enkelt. Då kanske man slipper ifrån det här eviga mjölkandet av bilismen. Sverige har alltid varit dyrt att leva i, men antagligen kommer det bli mycket värre. Och som vanligt så slår det mot landsbygden.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, vi har det verkligen hemsk här i sverige, ni skulle fan skämmas......
Användarvisningsbild
av V9097
andersuw skrev:För diesel är den nya formel som föreslås:360 + 22(CO2 - 95) + CO2 x 12,88 + 250Den gamla dieselformeln var istället:2,37(360 + 22(CO2 - 111)) + 250
Det stör mig en hel del att jag som köpte en miljöbil (119-grammare) nu äger en bil som får kraftigt höjd skatt. En bil som man subventionerade med skattebefrielse i fem år, får alltså en skattesmäll det sjätte året? Det som politikerna ville att man skulle köpa för några år sen lägger man extra skatt på. Vad vinner miljön på det? Bilen finns ju redan och kommer användas tills den hamnar på skroten någon gång om rätt många år.
Att man styr marknaden på nya bilar mot miljövänligare alternativ tycker jag är rimligt, men att kraftigt ändra skatten på befintlig bilpark har inget med miljö att göra utan handlar enbart om att dra in extra skatt.

Detta bevisar återigen att man inte kan lita på politiker, ingen del av deras hjärna tycks klara av att tänka mer långsiktigt än en mandatperiod åt gången. Kan vi lita på att den som köper en plug-inhybrid idag inte får en skattesmäll om fem år?
av S80_140HK
Derank skrev:ja, vi har det verkligen hemsk här i sverige, ni skulle fan skämmas......
Det har inte med saken att göra. Bor man i stan med minimal bränslekostnad, ja då kan man gott betala lite extra skatt. Bor man på landsbygden så känns varje skattesmäll. Detta är pengar som jag inte ser röken av, vägarna i mina hemtrakter är lika dåliga likförbannat.
Användarvisningsbild
av V9097
S80_140HK skrev:
Derank skrev:ja, vi har det verkligen hemsk här i sverige, ni skulle fan skämmas......
Det har inte med saken att göra. Bor man i stan med minimal bränslekostnad, ja då kan man gott betala lite extra skatt. Bor man på landsbygden så känns varje skattesmäll. Detta är pengar som jag inte ser röken av, vägarna i mina hemtrakter är lika dåliga likförbannat.
Det är ungefär som att säga att bara för att du betalat lägre kvadratmeterpris ute på landet, kan du gott betala lite extra fastighetsskatt.

Det är långa avstånd även i storstan, och här finns redan trängselskatt och dyra p-platser. Vissa förmånsbeskattar tex för p-plats vid arbetet i storstäderna. Visst finns kollektiva alternativ som är bra ibland, men även storstadsbor har behov av att få ihop livspusslet med ungarnas fotbollsträning, storhandling på Ica Maxi och att köra platta paket från Ikea.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]