- tis 28 mar 2017, 00:25
#1161629
360 + 22(CO2 - 95)
där CO2 är CO2-utsläppet i gram per km. För din bil blir det alltså:
360 + 22(144 - 95) = 1438
För en V60 Polestar med ett utsläpp på 237 g/km skulle skatten enligt förslaget istället bli 3484 kr.
Det enda nya på bensinfronten är att siffran 95 ersätter siffran 111 i formeln.
För diesel är den nya formel som föreslås:
360 + 22(CO2 - 95) + CO2 x 12,88 + 250
Den gamla dieselformeln var istället:
2,37(360 + 22(CO2 - 111)) + 250
En lite märkvärdig del av förslaget när det gäller dieslarna är att skattehöjningen blir som störst för dieslar som släpper ut låga 111 g/km. Dessa får en skattehöjning på knappt 1300 kr (jämfört med det de skulle betalat efter att total skattebefrielse som miljöbil upphört att gälla). Törstigare dieslar får lägre skattehöjning. Exempelvis klarar sig en diesel som släpper ut 150 g/km undan med ca 600 kr mer i skatt. Det framgår på s. 46 av förslaget att regeringen är medveten om detta faktum men någon rimlig motivering till att de utformat förslaget så att det får denna konsekvens har jag inte hittat.
http://www.regeringen.se/495b40/content ... tta-fordon
TommyP86 skrev:Är det nån som kan räkna ut vad exempelvis min v60 t5 med 144g jmf med v60 polestar -15 237g. Vilken formel ska jag använda? Texterna om detta är så luddiga att det förundrar mej om ens skaparna själv klarar att hänga med.Den föreslagna formeln för bensinmotorer är följande (bortsett från de första tre åren för nya bilar):
360 + 22(CO2 - 95)
där CO2 är CO2-utsläppet i gram per km. För din bil blir det alltså:
360 + 22(144 - 95) = 1438
För en V60 Polestar med ett utsläpp på 237 g/km skulle skatten enligt förslaget istället bli 3484 kr.
Det enda nya på bensinfronten är att siffran 95 ersätter siffran 111 i formeln.
För diesel är den nya formel som föreslås:
360 + 22(CO2 - 95) + CO2 x 12,88 + 250
Den gamla dieselformeln var istället:
2,37(360 + 22(CO2 - 111)) + 250
En lite märkvärdig del av förslaget när det gäller dieslarna är att skattehöjningen blir som störst för dieslar som släpper ut låga 111 g/km. Dessa får en skattehöjning på knappt 1300 kr (jämfört med det de skulle betalat efter att total skattebefrielse som miljöbil upphört att gälla). Törstigare dieslar får lägre skattehöjning. Exempelvis klarar sig en diesel som släpper ut 150 g/km undan med ca 600 kr mer i skatt. Det framgår på s. 46 av förslaget att regeringen är medveten om detta faktum men någon rimlig motivering till att de utformat förslaget så att det får denna konsekvens har jag inte hittat.
http://www.regeringen.se/495b40/content ... tta-fordon
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut