andersuw skrev:Roligt att höra att mina inlägg uppskattas.
Sensus Connected Touch: Det är viktigt att inte blanda ihop det med Sensus Connect. Sensus Connected Touch är en uppgradering av Sensus (MY 12-14) som Volvo erbjudit i efterhand och som ger viss Internetfunktionalitet. Det kostar en vacker slant och manövreras via pekskärm, vilket jag inte tror är optimalt med tanke på var skärmen sitter. Inte någon hit efter vad jag kunna läsa mig till i vart fall. Sensus Connect finns som tillval från början i MY 15-16. Det är inte optimalt det heller (systemet är rätt trögt på Internetsidan) men det funkar med all sannolikhet ändå lite bättre och manövreras som sig bör via rattknapparna.
Uppgradering av ljudsystemet: Här tror jag inte du skall ha alltför stora förhoppningar om vad som realistiskt sett låter sig göras. Ljudsystemet är numera helt integrerat i resten av infotainmentsystemet. Det är inte bara att exempelvis koppla på en annan förstärkare, än mindre byta ut något i ledet före slutförstärkaren. Möjligen går det med viss möda att sätta dit andra och bättre högtalare, dock tyvärr inte större eftersom det inte finns plats för dem. Tyvärr är jag måttligt imponerad av ljudet trots att jag har det bästa systemet (Premium Sound, dock utan subwoofer). Tycker det låter bättre i min gamla V70 T5 -02 (även den med PS utan subwoofer). Misstänker att skillnaden till icke oväsentlig del ligger på högtalarsidan, inte minst de åttatums bashögtalare som sitter i framdörrarna på den gamla. Den nya har bara 6,5-tum där och det räcker inte riktigt för att få till ett övertygande basljud. Kanske det blir bättre med subwoofer men efter vad jag sett råder det rätt stor konsensus här på forumet om att även det bästa ljudsystemet i de här årsmodellerna (Harman Kardon, Dirac) inte är någon riktig hit.
Tänket jag skulle svara lite på det här med ljud för, för mig är det en stor grej, men så klart för många andra - precis som det verkar vara för dig.
Jag tvivlar inte på det i utgångspunkten är utmanande att uppgradera, sen så är inte Harman Kardon det allra bästa man kan skaffa sig. Visserligen så är det hellre inte skit rakt upp och ned, men det finns bättre och då tänker jag inte rakt upp och ned på BRL saker man kan plocka från hyllan utan producenter som SEAS, Scan Speak, Morell, Dynaudio, Peerless m.m. som faktiskt tillverkar element åt andra kända märken. Kan dock inte gå igenom allt här då det skulle bli allt för mycket information. Men jag känner till detta då jag arbetar med att ta fram högtalare själv.
Volvo tillsammans med en leverantör som Harman väljer ut ett system som är okej, men kollar man djupare så kan inte dessa komponenter jämföra sig mot ordentlig kvalitet. Ta som exempel pris. 1 element i Harmans system kostar 125;- styck mot en Peerless som kostar 350-450;-/styck, (eller SEAS och Scan Speak som kan kostar 800-1800;-/styck pratar nu om mellan register endast) och då är medveten om att Peerless underprisar sina varor för att de reflekterar leverantör kontra producent så förstår man att det är en helt annan nivå. Inte ovanligt att högtalar system som man köper färdigt av medioker kvalitet och till priset 7500;- hos bilhandlaren i realiteten har element som max kanske kostar 1500-2000;- fördelade på minst 12 element och ett par förstärkare med väldigt genomsnittliga komponenter samt att det är "märkes" varor som kostar mer för att det är Harman
Ljudisolering är ganska lätt att pilla med.
Utan att ha hårdstuderat Volvo systemet så tänker jag att det "måste" finnas utgångar som en kan gå in på för att ta ljudsignalen ut. Får man tag i den så kan man köra den till ett nytt nätverk av förstärkare -
kanske du känner till ljudsignalen ut och har lust att skriva lite kort ?
Sen har vi som exempel Audison bit DMI, en processorenhet som är till för att man ska kunna ta ljudet från huvudenheten, använda extern ljudkälla ovanpå den interna samt koppla upp externa förstärkare och högtalare. Allt beror egentligen på hur mycket man vill och hur mycket saker får kosta.
Bilen är redan AUX-ingång, så man kan köra Spotify från mobilen eller en dator om man så vill. Finns flera "enkortsdatorer" som man hanterar Windows / Linux, då dessa datorer är små men kraftfull nog att hantera Windows / Linux så kommer en åt att kunna spela High Definition (192 kHz/32-bit) eller 2.8MHz/5.6MHz DSD. Dock så är man beroende av att man har ljudkort eller ljudprocessor som genererar denna kvalitet, både i form av källa (telefon, MP3 spelare) och att förstärkaren eller ljudhanteraren har en DAC som tillåter denna resolution.
Gissar på att det man får ut av Volvo i princip är 16 bit / 44kHz (CD ljud). Enklast och billigast. Har den 24 bit / 96 eller 192 kHz så skulle jag bli överraskad.
Vidare så läser jag att Harman Kardon använder Klass-D förstärkare, dessa ger sällan samma kvalitet som en Klass-A/B som då är mera vanligt i förstärkare som man efter monterar. Dom är även billigare att bygga.
http://www.harmankardon.com/content?Con ... volvo-xc70
Min plan är diskanter som kostar 700;- (par) men som låter som 4000;-, tillsammans med mellanregister som kostar runt 1200;-/par, 6.5 tum bas som kostar 2000;-/par och 1 stk 10" bas som kostar 3500;- och därmed köra enbart stereo+subwoofer, för ljudet bygger jag åt mig som köra.
Använda 3 förstärkare fördelade på 1st/sida + 1 för subwoofer som har ett värde av 18-20K i försäljning. Egna ström och signalkablar (isolerade), delningsfilter av mycket hög kvalitet som inte kommer bli billigt, egen installation / ombyggnad av montage för högtalare osv.
Volvo kan inte erbjuda denna nivå, det skulle bli för dyrt. Däremot så väljer de Bowers & Wilkins för S90 som är helt klart bättre än Harman Kardon, där kostar premium systemet 30 000;-
Notera att 6.5" mellanbas kan låta alldeles utmärkt om det är va bättre typ konstruktion (gjuten korg, stor magnet, dubbla talspolar, förstärkt pappers membran eller kevlar/karbon, kraftig upphängning m.m.). Kan avslöja att Sonus Faber Amati Futura använder diskant som kostar 1435;- styck, 7" mellanregister som kostar drygt 1500;- styck och 2 stk 8" basar som kostar 1880;- styck (totalt: drygt 8000;- och högtalare, så 16K för ett par Amati Futura). 1 par Amati Futura kostar 260 000;- att köpa. 260 000;- ska då jämföras mot komponentkostnad som jag pratar om med Harman Kardon.
Nej jag skulle inte för hela världen köpa Harman komponenter, de ligger långt under mina krav.
Kan dela med en bild av högtalar elementen för skoj. Notera att subwoofern jag valt kan återfinnas i Magico Q7 MkII som 1.9 miljoner :D