Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Oneminde skrev:Huh...

Volvo V70 II D4 Classic Sport -16: TPX963: Skatt: 1676;-

Där ser man. Lite skillnad mellan Momentum och Sport, intressant. Inte för att den summan häftar, men ändå. Det är ju D4 181Hk motorn i båda men som du påpekar så har Momentum 17" och Sport har 18".

- edit -
Ser att Sport har läder säten med kontrastsöm, dock inte el manövrerade, men det går att leva utan antar jag. Sport kom tillsammans med My15
Sport med 17" bör ge samma skatt som momentum samma år.

My16 fick dom el på förarsidan som standard.
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:Roligt att höra att mina inlägg uppskattas.
Sensus Connected Touch: Det är viktigt att inte blanda ihop det med Sensus Connect. Sensus Connected Touch är en uppgradering av Sensus (MY 12-14) som Volvo erbjudit i efterhand och som ger viss Internetfunktionalitet. Det kostar en vacker slant och manövreras via pekskärm, vilket jag inte tror är optimalt med tanke på var skärmen sitter. Inte någon hit efter vad jag kunna läsa mig till i vart fall. Sensus Connect finns som tillval från början i MY 15-16. Det är inte optimalt det heller (systemet är rätt trögt på Internetsidan) men det funkar med all sannolikhet ändå lite bättre och manövreras som sig bör via rattknapparna.

Uppgradering av ljudsystemet: Här tror jag inte du skall ha alltför stora förhoppningar om vad som realistiskt sett låter sig göras. Ljudsystemet är numera helt integrerat i resten av infotainmentsystemet. Det är inte bara att exempelvis koppla på en annan förstärkare, än mindre byta ut något i ledet före slutförstärkaren. Möjligen går det med viss möda att sätta dit andra och bättre högtalare, dock tyvärr inte större eftersom det inte finns plats för dem. Tyvärr är jag måttligt imponerad av ljudet trots att jag har det bästa systemet (Premium Sound, dock utan subwoofer). Tycker det låter bättre i min gamla V70 T5 -02 (även den med PS utan subwoofer). Misstänker att skillnaden till icke oväsentlig del ligger på högtalarsidan, inte minst de åttatums bashögtalare som sitter i framdörrarna på den gamla. Den nya har bara 6,5-tum där och det räcker inte riktigt för att få till ett övertygande basljud. Kanske det blir bättre med subwoofer men efter vad jag sett råder det rätt stor konsensus här på forumet om att även det bästa ljudsystemet i de här årsmodellerna (Harman Kardon, Dirac) inte är någon riktig hit.
Tänket jag skulle svara lite på det här med ljud för, för mig är det en stor grej, men så klart för många andra - precis som det verkar vara för dig.

Jag tvivlar inte på det i utgångspunkten är utmanande att uppgradera, sen så är inte Harman Kardon det allra bästa man kan skaffa sig. Visserligen så är det hellre inte skit rakt upp och ned, men det finns bättre och då tänker jag inte rakt upp och ned på BRL saker man kan plocka från hyllan utan producenter som SEAS, Scan Speak, Morell, Dynaudio, Peerless m.m. som faktiskt tillverkar element åt andra kända märken. Kan dock inte gå igenom allt här då det skulle bli allt för mycket information. Men jag känner till detta då jag arbetar med att ta fram högtalare själv.

Volvo tillsammans med en leverantör som Harman väljer ut ett system som är okej, men kollar man djupare så kan inte dessa komponenter jämföra sig mot ordentlig kvalitet. Ta som exempel pris. 1 element i Harmans system kostar 125;- styck mot en Peerless som kostar 350-450;-/styck, (eller SEAS och Scan Speak som kan kostar 800-1800;-/styck pratar nu om mellan register endast) och då är medveten om att Peerless underprisar sina varor för att de reflekterar leverantör kontra producent så förstår man att det är en helt annan nivå. Inte ovanligt att högtalar system som man köper färdigt av medioker kvalitet och till priset 7500;- hos bilhandlaren i realiteten har element som max kanske kostar 1500-2000;- fördelade på minst 12 element och ett par förstärkare med väldigt genomsnittliga komponenter samt att det är "märkes" varor som kostar mer för att det är Harman

Ljudisolering är ganska lätt att pilla med.

Utan att ha hårdstuderat Volvo systemet så tänker jag att det "måste" finnas utgångar som en kan gå in på för att ta ljudsignalen ut. Får man tag i den så kan man köra den till ett nytt nätverk av förstärkare - kanske du känner till ljudsignalen ut och har lust att skriva lite kort ?

Sen har vi som exempel Audison bit DMI, en processorenhet som är till för att man ska kunna ta ljudet från huvudenheten, använda extern ljudkälla ovanpå den interna samt koppla upp externa förstärkare och högtalare. Allt beror egentligen på hur mycket man vill och hur mycket saker får kosta.
Bilen är redan AUX-ingång, så man kan köra Spotify från mobilen eller en dator om man så vill. Finns flera "enkortsdatorer" som man hanterar Windows / Linux, då dessa datorer är små men kraftfull nog att hantera Windows / Linux så kommer en åt att kunna spela High Definition (192 kHz/32-bit) eller 2.8MHz/5.6MHz DSD. Dock så är man beroende av att man har ljudkort eller ljudprocessor som genererar denna kvalitet, både i form av källa (telefon, MP3 spelare) och att förstärkaren eller ljudhanteraren har en DAC som tillåter denna resolution.

Gissar på att det man får ut av Volvo i princip är 16 bit / 44kHz (CD ljud). Enklast och billigast. Har den 24 bit / 96 eller 192 kHz så skulle jag bli överraskad.

Vidare så läser jag att Harman Kardon använder Klass-D förstärkare, dessa ger sällan samma kvalitet som en Klass-A/B som då är mera vanligt i förstärkare som man efter monterar. Dom är även billigare att bygga.
http://www.harmankardon.com/content?Con ... volvo-xc70

Min plan är diskanter som kostar 700;- (par) men som låter som 4000;-, tillsammans med mellanregister som kostar runt 1200;-/par, 6.5 tum bas som kostar 2000;-/par och 1 stk 10" bas som kostar 3500;- och därmed köra enbart stereo+subwoofer, för ljudet bygger jag åt mig som köra.
Använda 3 förstärkare fördelade på 1st/sida + 1 för subwoofer som har ett värde av 18-20K i försäljning. Egna ström och signalkablar (isolerade), delningsfilter av mycket hög kvalitet som inte kommer bli billigt, egen installation / ombyggnad av montage för högtalare osv.

Volvo kan inte erbjuda denna nivå, det skulle bli för dyrt. Däremot så väljer de Bowers & Wilkins för S90 som är helt klart bättre än Harman Kardon, där kostar premium systemet 30 000;-

Notera att 6.5" mellanbas kan låta alldeles utmärkt om det är va bättre typ konstruktion (gjuten korg, stor magnet, dubbla talspolar, förstärkt pappers membran eller kevlar/karbon, kraftig upphängning m.m.). Kan avslöja att Sonus Faber Amati Futura använder diskant som kostar 1435;- styck, 7" mellanregister som kostar drygt 1500;- styck och 2 stk 8" basar som kostar 1880;- styck (totalt: drygt 8000;- och högtalare, så 16K för ett par Amati Futura). 1 par Amati Futura kostar 260 000;- att köpa. 260 000;- ska då jämföras mot komponentkostnad som jag pratar om med Harman Kardon.

Nej jag skulle inte för hela världen köpa Harman komponenter, de ligger långt under mina krav.

Kan dela med en bild av högtalar elementen för skoj. Notera att subwoofern jag valt kan återfinnas i Magico Q7 MkII som 1.9 miljoner :D
Bilagor
Fyrnista Audio Volvo Driver Selection 1.jpg
Fyrnista Audio Volvo Driver Selection 1.jpg (1.05 MiB) Visad 455 gånger
Användarvisningsbild
av Oneminde
Daniel73 skrev:

Där ser man. Lite skillnad mellan Momentum och Sport, intressant. Inte för att den summan häftar, men ändå. Det är ju D4 181Hk motorn i båda men som du påpekar så har Momentum 17" och Sport har 18".

- edit -
Ser att Sport har läder säten med kontrastsöm, dock inte el manövrerade, men det går att leva utan antar jag. Sport kom tillsammans med My15

Man kan ju även skaffa andra fälgar som man trivs med, ingen som hindrar en :D
av Daniel73
Oneminde skrev:
Daniel73 skrev:

- edit -

Man kan ju även skaffa andra fälgar som man trivs med, ingen som hindrar en :D
Ingen kollar upp vad du har för fälgar.
Man "får" dock inte byta däckdimention på volvos miljöbilar med 16" eftersom det då inte är en miljöbil längre.
Men det finns ingen som kontrollerar det längre.

Tidigare gav det en 2:a på besiktningen men den kontrollen är borttagwn.
av Daniel73
Oneminde skrev:
andersuw skrev:Roligt att höra att mina inlägg uppskattas.
Sensus Connected Touch: Det är viktigt att inte blanda ihop det med Sensus Connect. Sensus Connected Touch är en uppgradering av Sensus (MY 12-14) som Volvo erbjudit i efterhand och som ger viss Internetfunktionalitet. Det kostar en vacker slant och manövreras via pekskärm, vilket jag inte tror är optimalt med tanke på var skärmen sitter. Inte någon hit efter vad jag kunna läsa mig till i vart fall. Sensus Connect finns som tillval från början i MY 15-16. Det är inte optimalt det heller (systemet är rätt trögt på Internetsidan) men det funkar med all sannolikhet ändå lite bättre och manövreras som sig bör via rattknapparna.

Uppgradering av ljudsystemet: Här tror jag inte du skall ha alltför stora förhoppningar om vad som realistiskt sett låter sig göras. Ljudsystemet är numera helt integrerat i resten av infotainmentsystemet. Det är inte bara att exempelvis koppla på en annan förstärkare, än mindre byta ut något i ledet före slutförstärkaren. Möjligen går det med viss möda att sätta dit andra och bättre högtalare, dock tyvärr inte större eftersom det inte finns plats för dem. Tyvärr är jag måttligt imponerad av ljudet trots att jag har det bästa systemet (Premium Sound, dock utan subwoofer). Tycker det låter bättre i min gamla V70 T5 -02 (även den med PS utan subwoofer). Misstänker att skillnaden till icke oväsentlig del ligger på högtalarsidan, inte minst de åttatums bashögtalare som sitter i framdörrarna på den gamla. Den nya har bara 6,5-tum där och det räcker inte riktigt för att få till ett övertygande basljud. Kanske det blir bättre med subwoofer men efter vad jag sett råder det rätt stor konsensus här på forumet om att även det bästa ljudsystemet i de här årsmodellerna (Harman Kardon, Dirac) inte är någon riktig hit.
Tänket jag skulle svara lite på det här med ljud för, för mig är det en stor grej, men så klart för många andra - precis som det verkar vara för dig.

Jag tvivlar inte på det i utgångspunkten är utmanande att uppgradera, sen så är inte Harman Kardon det allra bästa man kan skaffa sig. Visserligen så är det hellre inte skit rakt upp och ned, men det finns bättre och då tänker jag inte rakt upp och ned på BRL saker man kan plocka från hyllan utan producenter som SEAS, Scan Speak, Morell, Dynaudio, Peerless m.m. som faktiskt tillverkar element åt andra kända märken. Kan dock inte gå igenom allt här då det skulle bli allt för mycket information. Men jag känner till detta då jag arbetar med att ta fram högtalare själv.

Volvo tillsammans med en leverantör som Harman väljer ut ett system som är okej, men kollar man djupare så kan inte dessa komponenter jämföra sig mot ordentlig kvalitet. Ta som exempel pris. 1 element i Harmans system kostar 125;- styck mot en Peerless som kostar 350-450;-/styck, (eller SEAS och Scan Speak som kan kostar 800-1800;-/styck pratar nu om mellan register endast) och då är medveten om att Peerless underprisar sina varor för att de reflekterar leverantör kontra producent så förstår man att det är en helt annan nivå. Inte ovanligt att högtalar system som man köper färdigt av medioker kvalitet och till priset 7500;- hos bilhandlaren i realiteten har element som max kanske kostar 1500-2000;- fördelade på minst 12 element och ett par förstärkare med väldigt genomsnittliga komponenter samt att det är "märkes" varor som kostar mer för att det är Harman

Ljudisolering är ganska lätt att pilla med.

Utan att ha hårdstuderat Volvo systemet så tänker jag att det "måste" finnas utgångar som en kan gå in på för att ta ljudsignalen ut. Får man tag i den så kan man köra den till ett nytt nätverk av förstärkare - kanske du känner till ljudsignalen ut och har lust att skriva lite kort ?

Sen har vi som exempel Audison bit DMI, en processorenhet som är till för att man ska kunna ta ljudet från huvudenheten, använda extern ljudkälla ovanpå den interna samt koppla upp externa förstärkare och högtalare. Allt beror egentligen på hur mycket man vill och hur mycket saker får kosta.
Bilen är redan AUX-ingång, så man kan köra Spotify från mobilen eller en dator om man så vill. Finns flera "enkortsdatorer" som man hanterar Windows / Linux, då dessa datorer är små men kraftfull nog att hantera Windows / Linux så kommer en åt att kunna spela High Definition (192 kHz/32-bit) eller 2.8MHz/5.6MHz DSD. Dock så är man beroende av att man har ljudkort eller ljudprocessor som genererar denna kvalitet, både i form av källa (telefon, MP3 spelare) och att förstärkaren eller ljudhanteraren har en DAC som tillåter denna resolution.

Gissar på att det man får ut av Volvo i princip är 16 bit / 44kHz (CD ljud). Enklast och billigast. Har den 24 bit / 96 eller 192 kHz så skulle jag bli överraskad.

Vidare så läser jag att Harman Kardon använder Klass-D förstärkare, dessa ger sällan samma kvalitet som en Klass-A/B som då är mera vanligt i förstärkare som man efter monterar. Dom är även billigare att bygga.
http://www.harmankardon.com/content?Con ... volvo-xc70

Min plan är diskanter som kostar 700;- (par) men som låter som 4000;-, tillsammans med mellanregister som kostar runt 1200;-/par, 6.5 tum bas som kostar 2000;-/par och 1 stk 10" bas som kostar 3500;- och därmed köra enbart stereo+subwoofer, för ljudet bygger jag åt mig som köra.
Använda 3 förstärkare fördelade på 1st/sida + 1 för subwoofer som har ett värde av 18-20K i försäljning. Egna ström och signalkablar (isolerade), delningsfilter av mycket hög kvalitet som inte kommer bli billigt, egen installation / ombyggnad av montage för högtalare osv.

Volvo kan inte erbjuda denna nivå, det skulle bli för dyrt. Däremot så väljer de Bowers & Wilkins för S90 som är helt klart bättre än Harman Kardon, där kostar premium systemet 30 000;-

Notera att 6.5" mellanbas kan låta alldeles utmärkt om det är va bättre typ konstruktion (gjuten korg, stor magnet, dubbla talspolar, förstärkt pappers membran eller kevlar/karbon, kraftig upphängning m.m.). Kan avslöja att Sonus Faber Amati Futura använder diskant som kostar 1435;- styck, 7" mellanregister som kostar drygt 1500;- styck och 2 stk 8" basar som kostar 1880;- styck (totalt: drygt 8000;- och högtalare, så 16K för ett par Amati Futura). 1 par Amati Futura kostar 260 000;- att köpa. 260 000;- ska då jämföras mot komponentkostnad som jag pratar om med Harman Kardon.

Nej jag skulle inte för hela världen köpa Harman komponenter, de ligger långt under mina krav.

Kan dela med en bild av högtalar elementen för skoj. Notera att subwoofern jag valt kan återfinnas i Magico Q7 MkII som 1.9 miljoner :D
Analog ut går ju att fiska upp medan digital blir lite värre då allt är integrerat numera. Inget digitalt kablage....
Lågnivå ut finns inte.

Förstärkeriet i bilen är klanganpassat till originalhögtalarna och det är ju inte säkert att man får till det perfekt med andra högtalare.

Jag tror det finns betydligt billigare bilar att bygga ljud i än V70.
av andersuw
Daniel73 skrev:
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Kraven på vad som är en miljöbil ändras titt och tätt, så det kan vara därför.
Ja fast inte i just det här fallet. D4 -15 och D4 -16 har exakt samma utsläpp som miljöbil (117 g/km). Men D4 -16 kräver av någon anledning 205/60 R16 medan D4 -15 gick att få som miljöbil med 225/50 R17. Varför den icke-miljöbilsklassade versionen har ett utsläpp på 119 g/km i årsmodell -14 och -15 men 122 g/km i årsmodell -16 har jag heller ingen bra förklaring till.
Det blev hårdare regler my16 och då drog bilen för mycket med 17-19".
Enbart 16" med 205 däck klarade kraven.
Hårdare regler för vad? Som jag sa drar den miljöbilsklassade varianten exakt lika mycket för de aktuella årsmodellerna (14-16): 117 g/km. Så de hårdare regler du talar om kan inte avse vad som krävs för miljöbilsklassning. Reglerna för det har ändrats men det skedde tidigare (2013).
Daniel73 skrev:My15 fanns sport d4 med 17" och miljöklassad samt 18" utan miljöklassning.
Samt, som jag sa, miljöklassad Summum D4 med 17".
Daniel73 skrev:Jag tycker du ska leta efter en 15-16 sport eller summum.
Jag har för egen del redan letat färdigt. Det blev en Summum -15.
Användarvisningsbild
av Oneminde
Daniel73 skrev:Ingen kollar upp vad du har för fälgar.
Man "får" dock inte byta däckdimention på volvos miljöbilar med 16" eftersom det då inte är en miljöbil längre.
Men det finns ingen som kontrollerar det längre.

Tidigare gav det en 2:a på besiktningen men den kontrollen är borttagna.
Egentligen så är det vara att konvertera fälg + däck radie och kompensera när man ökar fälg storlek för att bibehålla samma förbrukning, alltså rulldistans. Som du säger, besiktningen kollar inte fälgar längre.
Senast redigerad av 1 Oneminde, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Oneminde
Daniel73 skrev:Jag tror det finns betydligt billigare bilar att bygga ljud i än V70.
Bilen i sig eller dennes värde har inget med ljudets värde att göra, två helt skilda saker ... he he.
Finns de som anser att det ska vara ett linjärt förhållande men det gäller inte för mig. Precis som man kan bo i en mindre lägenhet i en småstad men lägga ut 70 000;- högtalare som kanske kostar mer än lägenheten :D
av andersuw
Oneminde skrev:Tänket jag skulle svara lite på det här med ljud för, för mig är det en stor grej, men så klart för många andra - precis som det verkar vara för dig.
Nja, någon större audiofil är jag inte. Det är bara det att jag tycker det är lite trist att det låter bättre i min gamla bil än i min nya. Hade inte väntat mig några större framsteg på den här fronten. Det var inte därför jag köpte ny(are) bil. Men att det skulle handla om en försämring kom som en tråkig överraskning.
Oneminde skrev:Inte ovanligt att högtalar system som man köper färdigt av medioker kvalitet och till priset 7500;- hos bilhandlaren i realiteten har element som max kanske kostar 1500-2000;- fördelade på minst 12 element och ett par förstärkare med väldigt genomsnittliga komponenter samt att det är "märkes" varor som kostar mer för att det är Harman
Ja, så är det säkert.
Oneminde skrev:Utan att ha hårdstuderat Volvo systemet så tänker jag att det "måste" finnas utgångar som en kan gå in på för att ta ljudsignalen ut. Får man tag i den så kan man köra den till ett nytt nätverk av förstärkare - kanske du känner till ljudsignalen ut och har lust att skriva lite kort ?
Högnivåutgångarna kan du förstås jobba med. Lågnivå är värre. Se den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=103559
Oneminde skrev:Min plan är diskanter som kostar 700;- (par) men som låter som 4000;-, tillsammans med mellanregister som kostar runt 1200;-/par, 6.5 tum bas som kostar 2000;-/par och 1 stk 10" bas som kostar 3500;- och därmed köra enbart stereo+subwoofer, för ljudet bygger jag åt mig som köra.
Som jag sa går högtalarna troligen att byta ut även om det möjligen inte är helt lätt när det gäller infästningar och utrymme i olika ledder. Observera också att det inte finns någon särskild subwooferkanal om inte bilen från början är utrustad med subwoofer. Så den signalen måste man i annat fall själv skapa med hjälp av delningsfilter.

Sedan är också ljudet processat digitalt (Dirac) för att passa bilens interiör med befintlig förstärkare och befintliga högtalare. Det finns såvitt jag kan förstå inga möjligheter att kringgå/ersätta detta heller vilket innebär att man kanske inte kan få bästa utbyte av de nya grejer man stoppar in. Equalizer finns förstås samt några enkla inställningar för vilken del av utrymmet i bilen som skall prioriteras ljudmässigt (enbart föraren, passagerarna i framsätet, både fram- och baksäten).
Oneminde skrev:Använda 3 förstärkare fördelade på 1st/sida + 1 för subwoofer som har ett värde av 18-20K i försäljning.
Se ovan rörande de problem som finns med att kringgå/ersätta originalförstärkaren.
Oneminde skrev:Notera att 6.5" mellanbas kan låta alldeles utmärkt om det är va bättre typ konstruktion (gjuten korg, stor magnet, dubbla talspolar, förstärkt pappers membran eller kevlar/karbon, kraftig upphängning m.m.).
Mycket möjligt. Har inte lyssnat på några 6.5-tums basar av högsta kvalitet så kan inte bedöma det. Är säkert lite gammaldags i mitt högtalartänkande. Hemma i vardagsrummet står ett par Sony G3 (trevägshögtalare från 70-talet, köpta begagnade för 500 kr någon gång på 90-talet tror jag) kopplade till en helt ordinär (men inte helt omodern, kanske 10 år gammal) Yamahaförstärkare. Det sitter 10-tumsbasar nedtill i G3:orna och ljudet är alldeles utmärkt i mina öron. Om någon av mina bilar kunde låta lika bra skulle jag vara mer än nöjd.
Användarvisningsbild
av Oneminde
Spoiler »
andersuw: Jag pratar om att kringgå hlea Volvo systemet, alltså helt externt när det gäller ljud. Behöver den kontrollen. Men självklart kan man byta element, de är inte beroende av huvudenheten så sätt.
Jag är väl lite audifil av mig men dras åt SQ istället för SPL. Bra ljud är egentligen väldigt individuell. Jag hör inte det du hör och vice versa. Kan dock lägga till att jag har mer än utmärkt hörsel som är långt över genomsnittet (på gott och ont). I slutändan så är det upp till var och en vad man vill ha och vad det får kosta. Men nu kommer ju ljudet få vänta ett tag då jag lägger all fokus på att spara till köpet av bil.

Så länge jag får vara lycklig i min egen värld :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]