Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
snepo skrev:Själv tycker jag navin i min förra bilMerca var bättre i allt än den jag har nu.Skärmen ser ut som nåt för barn.Börjar dock vänja mig mer och mer.
Ja grafiken är ingen höjdare. ;-) Men rent funktionellt har jag varit riktigt nöjd med den gamla navin trots dess begränsningar. Till den 855:a jag körde tidigare köpte jag år 2005 en lös navi av bästa modell med den tidens mått mätt (TMC-mottagning, aktiv Brodithållare, hel Europakarta på 2 GB SD-kort). Det kostade en vacker slant då (runt 8000 totalt om jag minns rätt). Men trots att den hade snyggare grafik och fler "bells and whistles" tyckte jag att RTIn i 02:an slog den ledigt och lätt ifråga om grundfunktionaliteten: Större skärm (om än med ful grafik) inklusive detaljvisning av de platser där man behövde agera på navins kommando, bättre ljud, bättre styrning (via rattknappar istället för pekskärm), avsevärt mer stabil GPS-signal och inget behov av att plocka ur och sätta i apparaten varje gång man parkerade. Vad var det du tyckte var bättre med navin på den Merca du hade tidigare och hur gammal var den bilen?
snepo skrev:Intressant att allt blir inte bättre med nyare bilar.Men det är väl så,märken kopierar varandra.Samtidigt vore det konstigt att köpa en bil årsm 15.Där tex instrumentering såg likadant ut som 02.Det är ju suveränt att ha två liknande modeller med så stor åldersskillnad,göra jämförelser.Frågan är ju dom sakerna som är bättre,om man kunde.Skulle man vilja ha de i den nyare bilen?Kanske inte funkar med elektroniken heller.
Nog tycker jag Volvo kunde ha skärpt sig lite när det gäller flertalet av de plumpar i protokollet som jag hittat i min nya bil. Att få till ett vettigt handskfack eller en vettig lösning när det gäller luckorna i lastrumsgolvet är ju knappast någon "rocket science", särskilt om man gjort hyfsat rätt redan tidigare. Och utvecklingen när det gäller ljudanläggning borde väl i alla fall inte gå bakåt?
av andersuw
snepo skrev:funkar röstkommandot bra,eller "hör" den fel.Typ som mobil när man kör röstkommando på google.Ibland hör den helt fel
Jag tycker den funkar skapligt bara man anstränger sig lite att prata högt och tydligt. Och detta trots att jag inte genomfört någon röstträning med den ännu. Men jag är inte skåning och det kanske underlättar. ;-)

Oftast när man anger ett ortnamn eller ett gatunamn tar den inte kommandot direkt utan visar en lista över alternativa tolkningar där man sedan kan välja en av dem. Men vanligen finns det rätta namnet med som alternativ ett eller två på listan och det går kvickt och smidigt att markera det. Så visst funkar det bättre än att knappa in adressen, särskilt när man kör. Att prata lite med navin tar ju inte mycket uppmärksamhet från körningen. Att sitta och kika på skärmen för att kunna knappa rätt samtidigt som man försöker hålla full koll på körningen är lite marigare även om det går.

Jag har av lite olika skäl mitt infotainmentsystem inställt så att det pratar engelska snarare än svenska med mig. En intressant fråga som då infinner sig är om man skall uttala svenska orts- och gatunamn på svenska eller på någon slags svengelska. Det har visat sig att ren svenska funkar bäst. Samma sak gäller inte oväntat för utländska orts- och gatunamn. Vill man få navin att fatta en tysk adress får man således vara god att uttala den på korrekt tyska. Det hela verkar vara särskilt viktigt för italienska. Uttalar jag Dogliani som en svensk eller britt skulle göra det fattar navin totalt fel. Orten kommer inte ens upp på listan över valbara alternativ. Uttalar jag det däremot på klingande italienska går det som en dans. :D
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av crstonetto
Hej på er. Jag har en Volvo xc70 2012 och när jag försöker uppdatera kartorna till navigatorn så går det bra i början med att den hittar uppdateringen på displayen och jag klickar mig vidare men i nästa steg frågar den efter en licens kod?!
Skulle inte det vara gratis att uppdatera efter senaste sensus mjukvaran eller kan det vara så att jag har fel version av sensus fastän jag bad verkstaden att lägga in den senast jag gjorde service för ca 1 månad sedan? Hur kan man se vilken sensus version man har?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
av andersuw
Den nya möjligheten att ladda ner kartor kostnadsfritt från nätet dök upp för mindre än en vecka sedan. Vet inte om den uppgradering av Sensus kom exakt samtidigt men det är mycket möjligt att du inte har den senaste versionen om senaste försök till uppgradering var för en månad sedan. Tror du hittar versionsinfo för ditt infotainmentsystem någonstans under inställningar (kanske systeminställningar) i MyCar.
av crstonetto
andersuw: Tack för ditt svar. Skall kolla där. Vad heter senaste sensus versionen? Sedan är det ändå lite konstigt för vad jag förstått det i alla fall så gick det ej tidigare att överhuvudtaget påbörja uppdatering via usb utan man var tvungen att ha dvd skiva och då är det konstigt att jag kan påbörja uppdateringen via skärmen när jag stoppar i ett usb minne men sedan kommer detta med licens kod upp?!.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Det håller jag med om. Men normalt sett installeras inte alla mjukvaror vid en vanlig service.

På Volvos websida (länk i början på den här tråden) står det förvisso att kartorna laddas ner kostnadsfritt, men inget om installationen. Men att de skulle vara så bedrägliga att de "glömde" berätta att man fortfarande måste köpa en kod, det är ju tämligen osannolikt. Tidigare var ju skivorna förhållandevis billiga och koden den som kostade mest.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
crstonetto skrev:Vad heter senaste sensus versionen? Sedan är det ändå lite konstigt för vad jag förstått det i alla fall så gick det ej tidigare att överhuvudtaget påbörja uppdatering via usb utan man var tvungen att ha dvd skiva och då är det konstigt att jag kan påbörja uppdateringen via skärmen när jag stoppar i ett usb minne men sedan kommer detta med licens kod upp?!
Har tyvärr inget versions- eller artikelnummer på senaste versionen/uppgraderingen. Kanske någon av de som uppgraderat kan hjälpa till med detta. Själv har jag en MY -15 där kostnadsfri kartuppdatering via USB fanns från början så jag har ingen praktisk erfarenhet att gå på. Håller med om att det är lite konstigt att du verkar kunna komma halvvägs via USB men inte hela vägen. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet att gå på här.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Själv tycker jag navin i min förra bilMerca var bättre i allt än den jag har nu.Skärmen ser ut som nåt för barn.Börjar dock vänja mig mer och mer.
Ja grafiken är ingen höjdare. ;-) Men rent funktionellt har jag varit riktigt nöjd med den gamla navin trots dess begränsningar. Till den 855:a jag körde tidigare köpte jag år 2005 en lös navi av bästa modell med den tidens mått mätt (TMC-mottagning, aktiv Brodithållare, hel Europakarta på 2 GB SD-kort). Det kostade en vacker slant då (runt 8000 totalt om jag minns rätt). Men trots att den hade snyggare grafik och fler "bells and whistles" tyckte jag att RTIn i 02:an slog den ledigt och lätt ifråga om grundfunktionaliteten: Större skärm (om än med ful grafik) inklusive detaljvisning av de platser där man behövde agera på navins kommando, bättre ljud, bättre styrning (via rattknappar istället för pekskärm), avsevärt mer stabil GPS-signal och inget behov av att plocka ur och sätta i apparaten varje gång man parkerade. Vad var det du tyckte var bättre med navin på den Merca du hade tidigare och hur gammal var den bilen? Mercan var 05:a. Mycket bättre grafik,snabbare räkna om rutt. Något större skärm. Det dåliga var ingen styrning från ratten. Vilket jag har nu,och är suveränt. Har också haft lös navi förr. Nästa bil skall också ha inbyggd navi.
snepo skrev:Intressant att allt blir inte bättre med nyare bilar.Men det är väl så,märken kopierar varandra.Samtidigt vore det konstigt att köpa en bil årsm 15.Där tex instrumentering såg likadant ut som 02.Det är ju suveränt att ha två liknande modeller med så stor åldersskillnad,göra jämförelser.Frågan är ju dom sakerna som är bättre,om man kunde.Skulle man vilja ha de i den nyare bilen?Kanske inte funkar med elektroniken heller.
Nog tycker jag Volvo kunde ha skärpt sig lite när det gäller flertalet av de plumpar i protokollet som jag hittat i min nya bil. Att få till ett vettigt handskfack eller en vettig lösning när det gäller luckorna i lastrumsgolvet är ju knappast någon "rocket science", särskilt om man gjort hyfsat rätt redan tidigare. Och utvecklingen när det gäller ljudanläggning borde väl i alla fall inte gå bakåt?
Senast redigerad av 3 snepo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:funkar röstkommandot bra,eller "hör" den fel.Typ som mobil när man kör röstkommando på google.Ibland hör den helt fel
Jag tycker den funkar skapligt bara man anstränger sig lite att prata högt och tydligt. Och detta trots att jag inte genomfört någon röstträning med den ännu. Men jag är inte skåning och det kanske underlättar. ;-)

Oftast när man anger ett ortnamn eller ett gatunamn tar den inte kommandot direkt utan visar en lista över alternativa tolkningar där man sedan kan välja en av dem. Men vanligen finns det rätta namnet med som alternativ ett eller två på listan och det går kvickt och smidigt att markera det. Så visst funkar det bättre än att knappa in adressen, särskilt när man kör. Att prata lite med navin tar ju inte mycket uppmärksamhet från körningen. Att sitta och kika på skärmen för att kunna knappa rätt samtidigt som man försöker hålla full koll på körningen är lite marigare även om det går.

Jag har av lite olika skäl mitt infotainmentsystem inställt så att det pratar engelska snarare än svenska med mig. En intressant fråga som då infinner sig är om man skall uttala svenska orts- och gatunamn på svenska eller på någon slags svengelska. Det har visat sig att ren svenska funkar bäst. Samma sak gäller inte oväntat för utländska orts- och gatunamn. Vill man få navin att fatta en tysk adress får man således vara god att uttala den på korrekt tyska. Det hela verkar vara särskilt viktigt för italienska. Uttalar jag Dogliani som en svensk eller britt skulle göra det fattar navin totalt fel. Orten kommer inte ens upp på listan över valbara alternativ. Uttalar jag det däremot på klingande italienska går det som en dans. :D
Det är bra,peta på en skärm när man kör är inte så bra
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 26

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]