- sön 12 jun 2016, 12:25
Men rent funktionellt har jag varit riktigt nöjd med den gamla navin trots dess begränsningar. Till den 855:a jag körde tidigare köpte jag år 2005 en lös navi av bästa modell med den tidens mått mätt (TMC-mottagning, aktiv Brodithållare, hel Europakarta på 2 GB SD-kort). Det kostade en vacker slant då (runt 8000 totalt om jag minns rätt). Men trots att den hade snyggare grafik och fler "bells and whistles" tyckte jag att RTIn i 02:an slog den ledigt och lätt ifråga om grundfunktionaliteten: Större skärm (om än med ful grafik) inklusive detaljvisning av de platser där man behövde agera på navins kommando, bättre ljud, bättre styrning (via rattknappar istället för pekskärm), avsevärt mer stabil GPS-signal och inget behov av att plocka ur och sätta i apparaten varje gång man parkerade. Vad var det du tyckte var bättre med navin på den Merca du hade tidigare och hur gammal var den bilen?
snepo skrev:Själv tycker jag navin i min förra bilMerca var bättre i allt än den jag har nu.Skärmen ser ut som nåt för barn.Börjar dock vänja mig mer och mer.Ja grafiken är ingen höjdare.

snepo skrev:Intressant att allt blir inte bättre med nyare bilar.Men det är väl så,märken kopierar varandra.Samtidigt vore det konstigt att köpa en bil årsm 15.Där tex instrumentering såg likadant ut som 02.Det är ju suveränt att ha två liknande modeller med så stor åldersskillnad,göra jämförelser.Frågan är ju dom sakerna som är bättre,om man kunde.Skulle man vilja ha de i den nyare bilen?Kanske inte funkar med elektroniken heller.Nog tycker jag Volvo kunde ha skärpt sig lite när det gäller flertalet av de plumpar i protokollet som jag hittat i min nya bil. Att få till ett vettigt handskfack eller en vettig lösning när det gäller luckorna i lastrumsgolvet är ju knappast någon "rocket science", särskilt om man gjort hyfsat rätt redan tidigare. Och utvecklingen när det gäller ljudanläggning borde väl i alla fall inte gå bakåt?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut