Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Gorban skrev:
KrilleW skrev:Dessvärre så verkar det som intromodellen bara säljs till Volvoanställda, och till kraftigt rabatterat pris.
Jag har ett 100% säkert svar imorgon.
Om den säljs kraftigt rabatterad till anställda så är det en förmån som ska förmånsbeskattas.

"intromodellen" i sig är en modell som är färdigspecad. Alltså säljs den inte med några tillval, den är utrustad som den är. Troligtvis med ett bättre pris än om du hade plockat ihop bilen var för sig. Fungerar ungefär som de utrustningspaket som finns för privatkunder, vilka är nettoprissatta och därför inte brukar ges rabatt på. Utöver det så har anställda mellan 13-15% rabatt om jag minns rätt. Sen om det är skäl för förmånsbeskattning vet jag inte...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev: Sen om det är skäl för förmånsbeskattning vet jag inte...
Regelverket är ju solklart om du får personalrabatt och jobbar på företaget som ger dig rabatten så ska man skatta.

Förmåner är alla former av "ersättning för arbete" som man som anställd kan få i annat än kontanter. En förmån uppkommer i princip så snart arbetsgivaren bekostar en privat levnadskostnad åt en anställd.
Huvudregeln är att en förmån är skattepliktig om det inte särskilt reglerats att den är skattefri. Den värderas normalt till sitt marknadsvärde. I vissa fall görs värderingen schablonmässigt.
Personalrabatt vid inköp av vara eller tjänst från arbetsgivaren eller något annat företag inom samma koncern kan vara skattefri under vissa förutsättningar.

För att vara skattefri ska rabatten

rikta sig till hela personalen,
avse vara eller tjänst som ingår i arbetsgivarens ordinarie utbud,
inte vara större än sedvanlig personalrabatt,
inte överstiga den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder.

Observera att personalrabatt normalt är skattepliktig om rabattsatsen överstiger den högsta rabatt som en vanlig konsument kan få hos arbetsgivaren eller på marknaden. Rabattsatserna varierar mellan olika branscher och orter.

Men sen kommer man ju att tvista med skatteverket i evighet om värdet av denna "förmån". Volvo kommer att hävda att den är noll värd för förmånstagaren i marknsadvärde även om man gett 100.000 i rabatt, så det blir ingen skatt i alla fall i slutändan.

Det är ju bara att hävda att en vanlig konsument skulle fått samma rabatt om han bara varit bra nog på att förhandla (på affärsmässiga grunder).
av KrilleW
Mycket möjligt att det är så... kanske skulle formulerat mig annorlunda.

"Sen om det är skäl för förmånsbeskattning bryr jag mig inte om" kanske skulle passat bättre.

Jag förstår inte riktigt om jag ska vara ärlig varför det ens kommer på tal om förmånsbeskattning? De flesta företag har någon form av rabatter för sina anställda och Volvo är inget undantag. Hör inte hemma i diskussionen kring bilen.
av Vortex
Kul att äntligen kunna bygga lite!

Snickrade ihop en T5a med lite blandade tillägg och hamnade runt 435kkr.
Om min information stämmer börjar de byggas v34 så det blir en lång väntan.
Men först är det offertdags.. får se vad buden/budet kan bli :)
av Gorban
KrilleW skrev:Mycket möjligt att det är så... kanske skulle formulerat mig annorlunda.

"Sen om det är skäl för förmånsbeskattning bryr jag mig inte om" kanske skulle passat bättre.

Jag förstår inte riktigt om jag ska vara ärlig varför det ens kommer på tal om förmånsbeskattning? De flesta företag har någon form av rabatter för sina anställda och Volvo är inget undantag. Hör inte hemma i diskussionen kring bilen.
Anledningen till att jag tog upp förmånsbeskattningen är att det låter mindre troligt att Volvo bara skulle sälja den här specen till anställda. Det räcker med att Volvo rapporterar in specen till Skatteverket och säljer den till företagskunder för komma runt detta. När XC90 lanserades hade man väl en limiterad förspecad upplags på 1927 bilar.
av KrilleW
Gorban skrev:
KrilleW skrev:Mycket möjligt att det är så... kanske skulle formulerat mig annorlunda.

Anledningen till att jag tog upp förmånsbeskattningen är att det låter mindre troligt att Volvo bara skulle sälja den här specen till anställda. Det räcker med att Volvo rapporterar in specen till Skatteverket och säljer den till företagskunder för komma runt detta. När XC90 lanserades hade man väl en limiterad förspecad upplags på 1927 bilar.
Det stämmer, First edition hette den och var en begränsad jubileumsupplaga. Tyvärr verkar inte så vara fallet här. Har ringt två volvohandlare idag och de hade inte ens hört talas om Intro, och den finns inte att bygga på hemsidan, så jag anat att det tyvärr så är fallet. Den verkar väldigt prisvärd i det utförandet dock.
av Vortex
Jag fick pris på en intro D4 momentum istället för den d5 inscription som nämnts tidigare.
Vad jag hörde från "min" säljare så ska, åtminstone d4 momentum, bara byggas i 200ex.
av KrilleW
Ett ett pris på D5 inscription intro nu. 624,200kr kostar den. Alltså inte en krona billigare än att bygga den som man själv vill ha den.
Senast redigerad av 1 KrilleW, redigerad totalt 0 gånger.
av Vortex
Så här ser en D4 Momentum Intro ut (ca 455k):

Klädsel läder/textil, Charcoal eller Blond
Dubbla kromade avgasrör
Business Advanced: Inner- och ytterbackspeglar, automatiskt avbländande.
Digital förardisplay, 12,3", samt Dim- och kurvljus (LED)
Utrustning utöver basbil: Baklucka, elmanövrerad med komfortmanövrering
Dekorinlägg, Iron Ore (Aluminium)
Färganpassade trösklar, stötfångare och ytterbackspeglar
Keyless Entry & Start, inkluderar vattentät "nyckeltag" och instegsbelysning i yttre dörrhandtag
Högblank kromlist kring sidorutor
Läderratt, med dekorinlägg
Parkeringssensor, bak
Sensus High Performance 9"
Strålkastare LED, automatisk avbländning (På/Av)
Takrails silver
Tröskeldekor i lastutrymmet, rostfri
Växelspaksknopp med dekorinlägg i silver
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara
Option: Intellisafe Surround
Panoramatak
Insynsskydd
Bärkassehållare bak i lastutrymme
Volvo On Call
18” 10-ekrad, Silver, Turbindesign med däck 245/45 R18
Övriga paket: Loungepaket, Klimatpaket
Möjliga tillval: Metalliclack och svart innertak