- tor 03 dec 2015, 16:40
#1026005
Samma här har svårt att få upp laddtrycket till 0,3bar först efter 4000 rpm kan det om man ha tur nå 0,3bar. Händer ibland att något flippar ur och den helt plötsligt börjar att ladda 0,8bar för att nästa sekund gå ner och pendla mellan 0,3-0,5bar. Har också felkod på främre lambdasond fast för hög signal samt två felkoder på den bakre sonden har konstaterat efter en hel dels felsökning och mycket bytt att det är kissen som har gett upp.
För din del kan det ju vara en bra början att kolla kontaktstycket till den främre sonden och se så att det inte har börjat att oxidera där :)
Vida beskriver felkoden så här.
ECM-280A främre lambdasond, felaktig signal.
Felaktig signal felkod sätts när:
:Styrenheten registrerar att signalen från sonden överstiger 4,8 V under för lång tid.
:Signalen från främre sonden inte avviker från lambda1.
:Signalen från den främre sonden visarmager bränsleblandning medans signalen från den bakre sonden visar fet bränsleblandning.
:Signalen från den främre sonden visar fet bränsleblandning medan signalen från den bakre sonden visar mager blandning.
Ersättningsvärde
:Lambdasondsregleringen stängs av
:Katalysatordiagnosen stängs av
Felorsak
:Signalledningen (+) kortsluten till spänning eller jord.
:Signalledningen (-) kortsluten till spänning eller jord.
:Elledningen för pumpström kortsluten till spänning eller jord.
:Elledningen för kalibreringsström kortsluten till spänning eller jord.
:Avbrott på signalledning (+)
: Defekt lambdasond
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)