Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma här har svårt att få upp laddtrycket till 0,3bar först efter 4000 rpm kan det om man ha tur nå 0,3bar. Händer ibland att något flippar ur och den helt plötsligt börjar att ladda 0,8bar för att nästa sekund gå ner och pendla mellan 0,3-0,5bar. Har också felkod på främre lambdasond fast för hög signal samt två felkoder på den bakre sonden har konstaterat efter en hel dels felsökning och mycket bytt att det är kissen som har gett upp.

För din del kan det ju vara en bra början att kolla kontaktstycket till den främre sonden och se så att det inte har börjat att oxidera där :)

Vida beskriver felkoden så här.
ECM-280A främre lambdasond, felaktig signal.

Felaktig signal felkod sätts när:
:Styrenheten registrerar att signalen från sonden överstiger 4,8 V under för lång tid.
:Signalen från främre sonden inte avviker från lambda1.
:Signalen från den främre sonden visarmager bränsleblandning medans signalen från den bakre sonden visar fet bränsleblandning.
:Signalen från den främre sonden visar fet bränsleblandning medan signalen från den bakre sonden visar mager blandning.

Ersättningsvärde
:Lambdasondsregleringen stängs av
:Katalysatordiagnosen stängs av

Felorsak
:Signalledningen (+) kortsluten till spänning eller jord.
:Signalledningen (-) kortsluten till spänning eller jord.
:Elledningen för pumpström kortsluten till spänning eller jord.
:Elledningen för kalibreringsström kortsluten till spänning eller jord.
:Avbrott på signalledning (+)
: Defekt lambdasond
nytt fenomen nu skyttar bilen som en groda både när bilen står på tomgång och när man kör vad kan detta vara?? och fortfarande bara lambdasond främre som är fel. när man pressar bilen uta bara fan som jag var tvungen att göra för att inte bilen sklulle dö påvägen hem från jobbet. kommer misständning minst 1 cylinder och miss tändning emotion ladtrycks givare och en till jag inte mins. tog bort kåderna kollade bara lambdasond körde med bilen inga koder igen. med tanke på hur illa bilen går borde den ju ha koder även på tomgång då den hoppar mellan 1,100 och 300 rpm konstant hela tiden
En trasig laddtrycksgivare kan få bilen att skutta rätt bra.
Min gick sönder förra året, fick då en felkod som indikerade på "felsignal turbotrycksgivare". Kommer dock inte ihåg numret.
Då var bilden sjukt svårstartad, vill knappt gå själv på tomgång. När man skulle köra iväg sakta, så stack bilen iväg värre än om man trampat gasen i botten (antagligen mer än fullt laddtryck), för att 2 sekunder senare slå ifrån allt laddtryck. Var lite pinsamt vid rödljusen när man försökte smyga iväg och bilen maxade iväg.
Efter byte så gick den finfint igen.

Låter ju dock som om det är något mer som spökar samtidigt.
Testa att rycka ur kontaken till främre lambdasonden så att den inte ligger med och bråkar främre sonden kan vara trasig och kan då ligga och reglera på fetare blandning fast det inte behövs. Rycker du ur främre lambdasonden så försöker styrenheten att upprätthålla lambda1 med hjälp av LMM. Går bilen bättre med sonden urdragen så byt lambdasond eller börja med att kolla så att det inte är någon oxidation eller något annat som stör kontaken i kontakstycket till sonden. Kör inte för länge med för fet bränsle/luftblandning katalysatorn tar skada ganska snabbt då iaf om det är så att det rycker svart från avgasröret när du gasar på.

Hittade problemet på min med svajigt laddtryck och laddspikar upp på ett bar, hade bara kopplat slangarna fel till magnetventilen och nu när dom sitter rätt så är problemet med det borta dock inte felkoderna.
den är inte svårstartad alls och koden för lambasomden kommer bara när man kört en bra stund med bilen hoppande motorgång fins konstanst och svart har den aldrig rykt inte ens vid fullt gaspådrag bara vitt lite mer vitt än vanligt men ej svart. funderar på att slänga den motorn som ett sänke på båten och stoppa i något roligt för funkar gör den då inte och har inte gjort sedan jag köpte den. den har ju gått 40 000mil men inte dåligt komp och jag har renoverat toppen. så jag har lagt ca 15k på motorn det tar imot att lägga mer på den nu
koder

6B00 miljölampa signal, felaktig signal
intermittent

6806 laddningstrycksventil
permanent

280A främre lambdasond, orimlig signal
permanent

261A adaptiv lambdareglering felaktig
intermittent

3502 misständning minst en cylinder
intermittent

3552 misständning emissision felaktig signal
intermitent

har fundering på om det kan vara en tändspole eller vad dom heter men är ej säker.
Laddtrycksventilen borde väl vara magnetventilen som strejkar då kanske. Sitter ju på sidan av luftburken.
Misständningen (3552), om jag tolkat den rätt efter sökning, tyder på misständning cyl. 5.
Enklaste är väl att testa och byta tändspolar mellan cylindrarna och se om felet flyttar sig.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]