- fre 30 okt 2015, 19:52
Ska kolla till veckan hur värdena ligger återkommer då. Kom även på en sak förut och det var att jag hade lös down pipen från turbon och även turbon från grenröret när jag bytte o-ring från oljereturen detta var någon månad innan problemen började, kommer ihåg att det inte fanns någon som helst packning där och jag satte aldrig dit någon men hur är det behövs det någon form av tätning eller tätar det bara genom att dra muttrarna lagom hårt? För om det nu läcker så är det därifrån i så fall.
Vet inte om jag fattat det rätt men enligt avgastestet så går bilen fett (förmycket bränsle) och då är jag med om nu det skulle läcka vid turbon eller någon annan stans före sonden för då känner ju sonden av att det finns för mycket syre kvar i avgaserna och på så sätt fetar den på blandningen. Men om det nu skulle läcka på insugsidan så borde väl blandningen bli mager och sonden hade även där fetat på blandningen. Men då borde väl inte avgasen vara så himla höga efter som den bara klarar av att feta på en del och man borde inte få så höga värden mer än högt värde på o2 (syre) vet inte ens om jag tänker rätt ?:-/ . Fast nu mäter besiktningen inte syre innehållet i avgaserna så kan ju inte se hur mycket av det jag har.
Fritzell skrev:Jag hade en Chevrolet TrailBlazer för en tid sedan som löste ut felkod på kamaxelgivaren. Felkoden försvann när det läckande avgasgrenröret åtgärdades.Jo har varit med om såna fel förr som sätter felkod på något helt annat. Måste försöka kolla avgassystemet mer så att det inte små läcker på något ställe.
Nu hjälper detta dig kanske ingenting men ibland kan ju felet ligga i något totalt ologiskt och helt annat än man tänker sig...
SubMarine skrev:Fortfarande högt värde på "lambdareglering långsam nedre dellast"? Var 1.14 på sidan två i tråden. Borde ju minskat i och med att du fixade luftläckaget. Helt säker på att det inte läcker från grenrör eller avgassystem?
Ska kolla till veckan hur värdena ligger återkommer då. Kom även på en sak förut och det var att jag hade lös down pipen från turbon och även turbon från grenröret när jag bytte o-ring från oljereturen detta var någon månad innan problemen började, kommer ihåg att det inte fanns någon som helst packning där och jag satte aldrig dit någon men hur är det behövs det någon form av tätning eller tätar det bara genom att dra muttrarna lagom hårt? För om det nu läcker så är det därifrån i så fall.
Vet inte om jag fattat det rätt men enligt avgastestet så går bilen fett (förmycket bränsle) och då är jag med om nu det skulle läcka vid turbon eller någon annan stans före sonden för då känner ju sonden av att det finns för mycket syre kvar i avgaserna och på så sätt fetar den på blandningen. Men om det nu skulle läcka på insugsidan så borde väl blandningen bli mager och sonden hade även där fetat på blandningen. Men då borde väl inte avgasen vara så himla höga efter som den bara klarar av att feta på en del och man borde inte få så höga värden mer än högt värde på o2 (syre) vet inte ens om jag tänker rätt ?:-/ . Fast nu mäter besiktningen inte syre innehållet i avgaserna så kan ju inte se hur mycket av det jag har.
Lucif3r skrev:Ok då får det bli en sådan inhandlad när jag får vägarna förbi Biltema :)DayDreamer skrev:Kanske ska införskaffa mig en laddtrycks mätare.
En laddtrycksmätare är faktiskt riktigt behändigt att ha, inte bara för "oooh titta på mitt höga laddtryck!!"-skryt.
Jag har faktiskt märkt att även min bil ibland känns slö, eller "inte lika pigg" som den brukar vara. Vetetusan vad det kan bero på, turbon har alltid laddat på som den ska iaf - vilket jag vet tack vare turbo-mätaren. Det är så oregelbundet också så det är tämligen hopplöst att felsöka det utan att logga kördatan live. :roll:
Dig är det ju lite enklare för som kan köra VIDA, vilket mitt gamla skrälle inte kan
Sen måste man ju heller inte montera den mitt framför nyllet, utan man kan ju t ex montera den som jag gjorde - under stereon(eller ovanför, vilket var tanken tills jag fick hjärnsläpp och bygge den uppochner :roll: ).
Då är den ur vägen och inte distraherande, men sitter lagom för att bara slänga ett öga på den. :)
Så, ja, en laddtryckmätare tycker jag absolut du ska skaffa-)
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)