Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fritzell skrev:Jag hade en Chevrolet TrailBlazer för en tid sedan som löste ut felkod på kamaxelgivaren. Felkoden försvann när det läckande avgasgrenröret åtgärdades.
Nu hjälper detta dig kanske ingenting men ibland kan ju felet ligga i något totalt ologiskt och helt annat än man tänker sig...
Jo har varit med om såna fel förr som sätter felkod på något helt annat. Måste försöka kolla avgassystemet mer så att det inte små läcker på något ställe.
SubMarine skrev:Fortfarande högt värde på "lambdareglering långsam nedre dellast"? Var 1.14 på sidan två i tråden. Borde ju minskat i och med att du fixade luftläckaget. Helt säker på att det inte läcker från grenrör eller avgassystem?

Ska kolla till veckan hur värdena ligger återkommer då. Kom även på en sak förut och det var att jag hade lös down pipen från turbon och även turbon från grenröret när jag bytte o-ring från oljereturen detta var någon månad innan problemen började, kommer ihåg att det inte fanns någon som helst packning där och jag satte aldrig dit någon men hur är det behövs det någon form av tätning eller tätar det bara genom att dra muttrarna lagom hårt? För om det nu läcker så är det därifrån i så fall.

Vet inte om jag fattat det rätt men enligt avgastestet så går bilen fett (förmycket bränsle) och då är jag med om nu det skulle läcka vid turbon eller någon annan stans före sonden för då känner ju sonden av att det finns för mycket syre kvar i avgaserna och på så sätt fetar den på blandningen. Men om det nu skulle läcka på insugsidan så borde väl blandningen bli mager och sonden hade även där fetat på blandningen. Men då borde väl inte avgasen vara så himla höga efter som den bara klarar av att feta på en del och man borde inte få så höga värden mer än högt värde på o2 (syre) vet inte ens om jag tänker rätt ?:-/ . Fast nu mäter besiktningen inte syre innehållet i avgaserna så kan ju inte se hur mycket av det jag har.
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Kanske ska införskaffa mig en laddtrycks mätare.

En laddtrycksmätare är faktiskt riktigt behändigt att ha, inte bara för "oooh titta på mitt höga laddtryck!!"-skryt.
Jag har faktiskt märkt att även min bil ibland känns slö, eller "inte lika pigg" som den brukar vara. Vetetusan vad det kan bero på, turbon har alltid laddat på som den ska iaf - vilket jag vet tack vare turbo-mätaren :P . Det är så oregelbundet också så det är tämligen hopplöst att felsöka det utan att logga kördatan live. :roll:
Dig är det ju lite enklare för som kan köra VIDA, vilket mitt gamla skrälle inte kan :P

Sen måste man ju heller inte montera den mitt framför nyllet, utan man kan ju t ex montera den som jag gjorde - under stereon(eller ovanför, vilket var tanken tills jag fick hjärnsläpp och bygge den uppochner :roll: ).
Då är den ur vägen och inte distraherande, men sitter lagom för att bara slänga ett öga på den. :)

Så, ja, en laddtryckmätare tycker jag absolut du ska skaffa :-)-)
Ok då får det bli en sådan inhandlad när jag får vägarna förbi Biltema :)
Hade in bilen och kikade lite mer idag och fick då syn på att det var svart runt grenröret jag tog även bort skydds plåten och då såg jag mera läckage. Det är alltså mellan motorblock och grenröret som det läcker så det är väl bara att byta dom fem packningarna som är där. Det hörs ju dock inget men det är väl så lite det läcker och vad jag kunde se så läcker det runt alla fem packningarna undrar vad Volvo vill ha för packningarna men gissar att dom inte är billiga.

Har lite annat att göra och har inte tid på skolan just nu utan jag får vänta 2 veckor innan jag kan byta dom. Men det känns helt ok har ju som sagt kört runt med en lysande motorlampa sen april så två veckor står jag att ut :)
DayDreamer skrev:Hade in bilen och kikade lite mer idag och fick då syn på att det var svart runt grenröret jag tog även bort skydds plåten och då såg jag mera läckage. Det är alltså mellan motorblock och grenröret som det läcker så det är väl bara att byta dom fem packningarna som är där. Det hörs ju dock inget men det är väl så lite det läcker och vad jag kunde se så läcker det runt alla fem packningarna undrar vad Volvo vill ha för packningarna men gissar att dom inte är billiga.

Har lite annat att göra och har inte tid på skolan just nu utan jag får vänta 2 veckor innan jag kan byta dom. Men det känns helt ok har ju som sagt kört runt med en lysande motorlampa sen april så två veckor står jag att ut :)
Ja de där packningarna fick jag också byta på min bil i somras, de trillade isär när jag tog av grenröret. Jag hade dock ingen motorlampa som lös men jag hade ett "klippande" ljud vid gaspådrag när motorn var kall och det försvann helt med nya packningar. Passade även på att montera "japan"-grenröret och 16T när jag hade allt nere :-)-)

244 kr kostade grenrörspackningarna hos Bilia. Art.nr 271802.
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
Ja passa på och köp kopparbrickorna till vatten- och oljeanslutningarna på turbon samt packningar till oljereturen från turbon. Jag köpte också en packning mellan turbo och grenrör men det fanns ingen på min bil när jag demonterade så jag lämnade tillbaka den sen.
Då har du säkert felet där. Den killen på verkstaden som bytte grenrör på den bilen jag pratade om förut sa att de läcker inte bara ut avgaser utan tar även IN luft - det förklarar ju att o2 sensorn inte fungerar korrekt..

Det kan gör övrigt vara en bra idé att ta loss och inspektera grenröret när du ändå är igång. Har det slått sig och portarna är i olika nivå är det nättre att se sig om efter ett nytt eller bättre beg, eventuellt plana röret annars kommer detta jobb vara ganska bortkastat... om det är riktigt skevt altså.
SubMarine skrev:Ja passa på och köp kopparbrickorna till vatten- och oljeanslutningarna på turbon samt packningar till oljereturen från turbon. Jag köpte också en packning mellan turbo och grenrör men det fanns ingen på min bil när jag demonterade så jag lämnade tillbaka den sen.
Ok då får jag ta med det också tar med det mesta och det som inte går åt lämnar jag tillbaka.
Fritzell skrev:Då har du säkert felet där. Den killen på verkstaden som bytte grenrör på den bilen jag pratade om förut sa att de läcker inte bara ut avgaser utan tar även IN luft - det förklarar ju att o2 sensorn inte fungerar korrekt..

Det kan gör övrigt vara en bra idé att ta loss och inspektera grenröret när du ändå är igång. Har det slått sig och portarna är i olika nivå är det nättre att se sig om efter ett nytt eller bättre beg, eventuellt plana röret annars kommer detta jobb vara ganska bortkastat... om det är riktigt skevt altså.
Det måste väl vara en väldans värme om det nu ska slå sig men jag ska kolla när jag ändå måste ner med det.
Felet måste ju vara där har ju bytt det mesta och bilen går fett så det är ju inte läckage på insugsidan har kollat och har tätat det som varit.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har nu bytt grenrörspackningarna och det hjälpte inte ett skit. Motorlampan tände sig idag igen har inte kunnat att kolla felkoder får göra det till veckan men jag gissar på att det är samma felkoder som förut. Jag har pratat med några och en del säger byt katalysator efter som jag har för högt CO 2500 värde 0,7 och ska vara 0,3 det är det enda avgas värde som är för högt resten är ok. Men jag funderar på borde inte jag få en felkod på katten om den inte renar tillräckligt bra borde ju få ECM-4801 Katalysatoreffektivitet. Dom felkoderna som jag har säger ju bara att bilen inte klarar av att kompensera mer på bränsle/luftblandningen.

Mina tändstift har som ett lager vitt sot på sig det samma gäller avgasturbinen och wastegate ventilen en sa att det är olja som har blivit bränt och där med orsakar den vita beläggningen. Men bränd olja ger inte det ett väldigt höga HC halter? Har inga fler idéer vad jag ska fortsätta med det enda som jag har är att byta katt men efter som felkoderna säger något annat så känns det helt meningslöst att byta katt.

Även avgaserna luktar äckligt luktar ena stunden som nyårsraketer typ krut och sen kan det lukta typ ammoniak. Det verkar vara när bilen är varm som det luktar annars när bilen är kall luktar det vanliga avgaser.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]