Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vålvå
Hur f*n bär du dig åt?Måste vara nått fel på din bil :!:
Om än jag skulle köra med takboxen o fullast på 4:ans växel hela tiden skulle jag komma upp i 1,28 :lol:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Vålvå skrev:Hur f*n bär du dig åt?Måste vara nått fel på din bil :!:
Om än jag skulle köra med takboxen o fullast på 4:ans växel hela tiden skulle jag komma upp i 1,28 :lol:

Var uppe i Åre en vecka och körde till och från backen, plus en lite längre körning på ca 20 mil. Efter 50 mil var jag tvungen att tanka. Gick då i 64 liter. Försökte undvika dieselvärmaren under veckan eftersom jag tidigare haft sjuk förbrukning under vinterveckor då jag använt denna. Så nu körde jag mestadels på el-driven motorvärmare. Sedan så startar ju dieselvärmaren automatiskt när man kör. Men det är inte mycket att göra åt den saken.

Hur som helst. Förbrukningen blev chockerande 1,28 liter per mil. Uträknat mot trippmätare och full tank. Färddatorn visade på 0,86. (räkna ut den felprocenten).

Ja, ibland undrar man ju! Men vad skulle vara fel då?

Sommartid med nya däck och långkörning kan jag hamna på 0,76 som lägst. Då håller jag hastighetsgränserna ganska bra, och försöker att ligga på max 100 km/h (även om det är motorväg).

Ska dock tilläggas att jag har AWD och största motorn (D5) men inget partikelfilter. Dessutom automatlåda. Nya vinterdäck 16 tum. Nybalanserade hjul samt nyjusterad hjulinställning. Ingen takbox heller just nu.

Förra året hade jag takbox och snittade runt 1,3-1,4 under samma vecka i Åre. Men på långkörning får jag inte upp den över 1 liter hur jag än bär mig åt.

Men enligt specifikatoinen ska den dra 0,69 vid långkörning och 0,83 vid blandad körning och 1,0 vid stadskörning.

0,69 har jag alltså aldrig kommit ner i hur jag än försökt vid långkörningar. 0,76 är rekordet och då står trippmätaren på 0,53 ca. Men blandad körning 0,83 stämmer rätt bra om man kör normalt sommartid. Kör man fort går den upp i 0,94 eller 0,96. OBS! Jag pratar alltså om siffran man får om man tankar och jämför antal liter mot antal körda kilometer. Färddatorns mätare stämmer aldrig. Den visar bara om det drar mer eller mindre bränsle :-).

Vet faktiskt inte vad som får den att dra så SJUKT mycket under vintern.
Användarvisningsbild
av gooose
Har du testat att läsa av felkoder för något är inte bra med din bil
Hur långt har den gått?
Det jag direkt tänker på är om termostaten är trasig eller om spridarna läcker/är slitna med denna förbrukning så är det nästan som om det läcker ur bilen tex trasiga slangar

Kör jag min XC/automat med takbox så ligger den på ca 0,75-0,8 (Tank/mil ej färddatorn) ((vinter)
Men när jag drar 1800kg husvagn med så har max förbrukning vart 1,25 och det var inte någon mjuk körning direkt Vi var sena och skulle med en färja (Sommar)

//Goose
av AndS
Här delar jag nog inte din uppfattning. Du låter 20mils semesterkörning i Åre under en skidvecka på 20mil vara riktlinje för din bilekonomi (åtminstone som det står i inlägget) som totalt kanske genererar en högre kostnad på 20mil*5:- = 100:-.
Skulle dessa 100:- vara avgörande så misstänker jag att bara liftkortet för en person/vecka i Åre kostar över 1500:-.
Så den jämförelse du gör känns inte riktigt relevant utifrån din beskrivning men jag kanske har missat något.

Att hamna på denna förbrukning med många korta körningar, kallstarter, -10-20grader, dieselvärmaren som går, är väl inte så konstigt? Ser det på vår diesel/manuell nu när man kört mycket korta 5-10km och även dieselvärmare med temperaturer runt -5 att den gärna vill hamna runt litern. Behöver inte alls vara fel på bilen.
Kolla vad en E85 skulle dra under samma förhållanden.....
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ok, tack för intressant feedback. Dock blir jag lite förvirrad. Är det konstigt att den drar så mycket, eller är det inte konstigt? Förra året var jag uppe två veckor i fjällen och då snittade bilen 1,2-1,3. Trodde dock då att det berodde på felaktig hjulinställning och takbox samt dieselvärmaren. Visst gasar jag på ibland. Men mestadels kör jag lugnt. På fjället räcker inte tanken mer än ca 45-55 mil och när jag tankar går det i regel i mellan 63-67 liter.

Långkörning har jag aldrig lyckats få ner under 0,76 liter per mil. Och då har jag verkligen försökt.

Bilen är V70 D5 AWD utan partikelfilter 163 hk, automatlåda.

Har aldrig märkt något konstigt med temperaturmätaren, det borde man väl nästan ha märkt där om det vore något fel med termostat?

Spridarna vet jag inget om. Men den har nyligen varit inne på 2000milsintervallservice utan anmärkningar.

Verkar som att den drar extremt mycket just i dessa förhållanden. Korta sträckor. Dieselvärmare eller el-motorvärmare. Och kuperad terräng. Även om man tycker att det borde jämna ut om Du tex kör 5 km uppför och sedan 5 km utför.
av Lövet
Automaten och fyrhjulsdriften drar upp förbrukningen enormt. Min (samma drivning och automat men bensin) drar 1,45 liter milen om jag använder bilen till jobbpendling (9km enkel). Så mycket snålare är inte en D5 så 1,2-1,3 under liknande förutsättningar (dessutom kallt) låter inte helt omöjligt.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
andreas_lofgren skrev:Automaten och fyrhjulsdriften drar upp förbrukningen enormt. Min (samma drivning och automat men bensin) drar 1,45 liter milen om jag använder bilen till jobbpendling (9km enkel). Så mycket snålare är inte en D5 så 1,2-1,3 under liknande förutsättningar (dessutom kallt) låter inte helt omöjligt.
Jag tror faktiskt inte heller att det är något fel. Volvo D5 AWD med automat drar helt enkelt så sjukt mycket under dessa förhållanden. Vilket ju i sig nästan borde kunna klassas som fel :-)

Sedan tror jag att väldigt många glömmer bort att mäta den verkliga förbrukningen. Trippmätaren på äldre versioner visar ju som sagt stundtals sagolikt fel. Har fått upp färdatorn i drygt 1 liter milen, men den mätta förbrukningen ha då snarare legat mellan 1,2 och 1,3 liter/mil.

Undrar hur många förare i vårt avlånga land som inbillar eller har inbillat sig att bilen drar betydligt mindre än vad den verkligen gör bara för att man förlitat sig på färdatorns siffror? Men bra när man ska sälja bilen "ja, den här drar ju bara 0,53 om man kör lugnt. Aldrig över 1 lite hur Du än bär Dig åt. Kolla färddatorn så får Du se själv".
av Amli
Jag gjorde en trip idag. Umeå-Luleå t o r med ett stopp i Piteå. Totalt 55 mils körning. Jag höll hastighetsgränsen ganska bra (max 10km/h över) men pga väldigt dåligt väglag och plogbilar m.m så fanns det för övrigt inget alternativ ;-// . Det är ca. 50% 110 väg övrigt 90 och 70 och jag använde mig av farthållaren i princip hela tiden. Jag landade på en faktiskt uppmätt förbrukning på 0,69l/ mil. Första gången jag landar under 0,7l/mil! Det är jag helt klart nöjd med!!
Ska ju även tilläggas att jag kör manuell låda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:Sommartid med nya däck och långkörning kan jag hamna på 0,76 som lägst. Då håller jag hastighetsgränserna ganska bra, och försöker att ligga på max 100 km/h (även om det är motorväg).
Ska dock tilläggas att jag har AWD och största motorn (D5) men inget partikelfilter. Dessutom automatlåda. Förra året hade jag takbox och snittade runt 1,3-1,4 under samma vecka i Åre. Men på långkörning får jag inte upp den över 1 liter hur jag än bär mig åt. 0,69 har jag alltså aldrig kommit ner i hur jag än försökt vid långkörningar. 0,76 är rekordet och då står trippmätaren på 0,53 ca. Men blandad körning 0,83 stämmer rätt bra om man kör normalt sommartid. Kör man fort går den upp i 0,94 eller 0,96. OBS! Jag pratar alltså om siffran man får om man tankar och jämför antal liter mot antal körda kilometer. Färddatorns mätare stämmer aldrig. Den visar bara om det drar mer eller mindre bränsle :-).
Vet faktiskt inte vad som får den att dra så SJUKT mycket under vintern.
Antingen har du något fel på bilen (stort hål i botten på tanken) eller så gör automatlådan att bilen drar 50-80% mera än med manuell.

Jag har samma bil som dig, men med partikelfilter 185 hk och AWD, dock manuell och de siffor du har går inte att komma i närheten av du ligger tom med nästan på det dubbla mot mig ibland :-O) :-O) :-O) och det är uppmätt vid pumpen.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 56

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]