Vålvå skrev:Hur f*n bär du dig åt?Måste vara nått fel på din bil :!:
Om än jag skulle köra med takboxen o fullast på 4:ans växel hela tiden skulle jag komma upp i 1,28 :lol:
Var uppe i Åre en vecka och körde till och från backen, plus en lite längre körning på ca 20 mil. Efter 50 mil var jag tvungen att tanka. Gick då i 64 liter. Försökte undvika dieselvärmaren under veckan eftersom jag tidigare haft sjuk förbrukning under vinterveckor då jag använt denna. Så nu körde jag mestadels på el-driven motorvärmare. Sedan så startar ju dieselvärmaren automatiskt när man kör. Men det är inte mycket att göra åt den saken.
Hur som helst. Förbrukningen blev chockerande 1,28 liter per mil. Uträknat mot trippmätare och full tank. Färddatorn visade på 0,86. (räkna ut den felprocenten).
Ja, ibland undrar man ju! Men vad skulle vara fel då?
Sommartid med nya däck och långkörning kan jag hamna på 0,76 som lägst. Då håller jag hastighetsgränserna ganska bra, och försöker att ligga på max 100 km/h (även om det är motorväg).
Ska dock tilläggas att jag har AWD och största motorn (D5) men inget partikelfilter. Dessutom automatlåda. Nya vinterdäck 16 tum. Nybalanserade hjul samt nyjusterad hjulinställning. Ingen takbox heller just nu.
Förra året hade jag takbox och snittade runt 1,3-1,4 under samma vecka i Åre. Men på långkörning får jag inte upp den över 1 liter hur jag än bär mig åt.
Men enligt specifikatoinen ska den dra 0,69 vid långkörning och 0,83 vid blandad körning och 1,0 vid stadskörning.
0,69 har jag alltså aldrig kommit ner i hur jag än försökt vid långkörningar. 0,76 är rekordet och då står trippmätaren på 0,53 ca. Men blandad körning 0,83 stämmer rätt bra om man kör normalt sommartid. Kör man fort går den upp i 0,94 eller 0,96. OBS! Jag pratar alltså om siffran man får om man tankar och jämför antal liter mot antal körda kilometer. Färddatorns mätare stämmer aldrig. Den visar bara om det drar mer eller mindre bränsle

.
Vet faktiskt inte vad som får den att dra så SJUKT mycket under vintern.