- sön 10 sep 2017, 23:21
#1197141
När man läser på om överföringsförluster till batterier är uppgifterna oftast 5-30% förlust. Skillnaderna beror på vilken bil det är (vissa har sämre laddare) och på om du laddar AC eller DC och vilken hastighet man laddar med. Något större förlust vid väldigt snabb laddning, samt vid väldigt låg laddning.
Såklart går du då enbart på det högsta. Ett medelvärde kring 15% är mer rimligt då snabbladdning är något man inte gör så ofta. På vissa bilar (t.ex äldre versioner av Zoe) är laddaren ineffektiv vid långsam laddning men klarar kring 40kw bättre. Dom senare har en laddare som har betydligt bättre effektivitet vid "hemmaladdning" vilket nog är det som är bäst eftersom merparten laddning sker hemma.
I en "powerwall" eller annan stationär lagring kan man såklart välja det som blir mest effektivt för det, så där finns det större möjlighet att få en effektivare laddning än i en elbil som ska klara fler olika hastigheter.
Vind funkarbätte ju mer utspridd den är. Har man vind i hela landet blir svängningarna totalt sett mindre, och med rätt begränsad kortsiktig lagring för vindkraften kan man balansera det ännu bättre. Idag bromsar man vindkraftverk rätt ofta, det behövs inte om man har sån lagring, och det gör att man får ut mer av vindkraftverken än idag,även om vi har 5 eller 20% förlust vid batterilagring.
Batterier tung säger du... Vet du vad all utrustning i en vätgasbil väger??
Kollar vi Toyotas Mira väger tank och bränslecell 316kg! Om vi lägger till att runtomkring i den betydligt med komplexa bränslecellsbilen är vi troligen uppe i 350kg. Sen har du ett antal kg gas också...
Batteriet i en Tesla väger ungeför detsamma för 75kwh-versionerna, och 50-100kg mer för de största. Det är inte speciellt stor skillnad. Batterierna har halverat sin vikt per kwh på 10:e år och det ser ut att fortsätta neråt.

Men hur kommer det sig att du hänger upp dig på vilken tid solcellerna producerar el? Du hävdar ju att det inte har någon betydelse vilken tid man gör av med el för hur mycket smutsig el det påverkar, då gäller väl det för dig också i fallet där man matar in el i nätet? Så när jag producerar min el för att köra fossilfritt spelar ju ingen roll om vi ska gå på hur du tänker kring elförbrukning.
Såklart går du då enbart på det högsta. Ett medelvärde kring 15% är mer rimligt då snabbladdning är något man inte gör så ofta. På vissa bilar (t.ex äldre versioner av Zoe) är laddaren ineffektiv vid långsam laddning men klarar kring 40kw bättre. Dom senare har en laddare som har betydligt bättre effektivitet vid "hemmaladdning" vilket nog är det som är bäst eftersom merparten laddning sker hemma.
I en "powerwall" eller annan stationär lagring kan man såklart välja det som blir mest effektivt för det, så där finns det större möjlighet att få en effektivare laddning än i en elbil som ska klara fler olika hastigheter.
Vind funkarbätte ju mer utspridd den är. Har man vind i hela landet blir svängningarna totalt sett mindre, och med rätt begränsad kortsiktig lagring för vindkraften kan man balansera det ännu bättre. Idag bromsar man vindkraftverk rätt ofta, det behövs inte om man har sån lagring, och det gör att man får ut mer av vindkraftverken än idag,även om vi har 5 eller 20% förlust vid batterilagring.
Batterier tung säger du... Vet du vad all utrustning i en vätgasbil väger??
Kollar vi Toyotas Mira väger tank och bränslecell 316kg! Om vi lägger till att runtomkring i den betydligt med komplexa bränslecellsbilen är vi troligen uppe i 350kg. Sen har du ett antal kg gas också...
Batteriet i en Tesla väger ungeför detsamma för 75kwh-versionerna, och 50-100kg mer för de största. Det är inte speciellt stor skillnad. Batterierna har halverat sin vikt per kwh på 10:e år och det ser ut att fortsätta neråt.

andersuw skrev:Eftersom jag ibland laddar bilen under dagtid tog jag med det bland andra produktionsslag, ja, men jag skrev aldrig enbart eller gjorde det svårt att förstå att jag också räknade med vind och vattenkraft.andersuw skrev:Nej jag tror inte du räknar med det. Att man inte kan räkna med det var en av de saker du förbisåg när du påstod att vi skulle räkna med batteribilsladdning från exempelvis solceller som normalfall.joel80 skrev:Men låt mig passa på att fråga dig som räknar med att inom kort ha solceller på taket. Hur räknar du med att kunna ladda din batteribil från dem på natten, som du rekommenderar att man gör, eller på vintern, oavsett tid på dygnet?Tror du jag räknar med att ladda bilen från solcellerna på natten? Hur skulle det går till?
Men hur kommer det sig att du hänger upp dig på vilken tid solcellerna producerar el? Du hävdar ju att det inte har någon betydelse vilken tid man gör av med el för hur mycket smutsig el det påverkar, då gäller väl det för dig också i fallet där man matar in el i nätet? Så när jag producerar min el för att köra fossilfritt spelar ju ingen roll om vi ska gå på hur du tänker kring elförbrukning.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13