Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
När man läser på om överföringsförluster till batterier är uppgifterna oftast 5-30% förlust. Skillnaderna beror på vilken bil det är (vissa har sämre laddare) och på om du laddar AC eller DC och vilken hastighet man laddar med. Något större förlust vid väldigt snabb laddning, samt vid väldigt låg laddning.

Såklart går du då enbart på det högsta. Ett medelvärde kring 15% är mer rimligt då snabbladdning är något man inte gör så ofta. På vissa bilar (t.ex äldre versioner av Zoe) är laddaren ineffektiv vid långsam laddning men klarar kring 40kw bättre. Dom senare har en laddare som har betydligt bättre effektivitet vid "hemmaladdning" vilket nog är det som är bäst eftersom merparten laddning sker hemma.

I en "powerwall" eller annan stationär lagring kan man såklart välja det som blir mest effektivt för det, så där finns det större möjlighet att få en effektivare laddning än i en elbil som ska klara fler olika hastigheter.

Vind funkarbätte ju mer utspridd den är. Har man vind i hela landet blir svängningarna totalt sett mindre, och med rätt begränsad kortsiktig lagring för vindkraften kan man balansera det ännu bättre. Idag bromsar man vindkraftverk rätt ofta, det behövs inte om man har sån lagring, och det gör att man får ut mer av vindkraftverken än idag,även om vi har 5 eller 20% förlust vid batterilagring.

Batterier tung säger du... Vet du vad all utrustning i en vätgasbil väger??
Kollar vi Toyotas Mira väger tank och bränslecell 316kg! Om vi lägger till att runtomkring i den betydligt med komplexa bränslecellsbilen är vi troligen uppe i 350kg. Sen har du ett antal kg gas också...
Batteriet i en Tesla väger ungeför detsamma för 75kwh-versionerna, och 50-100kg mer för de största. Det är inte speciellt stor skillnad. Batterierna har halverat sin vikt per kwh på 10:e år och det ser ut att fortsätta neråt.
Bild

andersuw skrev:
andersuw skrev:
joel80 skrev:Men låt mig passa på att fråga dig som räknar med att inom kort ha solceller på taket. Hur räknar du med att kunna ladda din batteribil från dem på natten, som du rekommenderar att man gör, eller på vintern, oavsett tid på dygnet?
Tror du jag räknar med att ladda bilen från solcellerna på natten? Hur skulle det går till?
Nej jag tror inte du räknar med det. Att man inte kan räkna med det var en av de saker du förbisåg när du påstod att vi skulle räkna med batteribilsladdning från exempelvis solceller som normalfall.
Eftersom jag ibland laddar bilen under dagtid tog jag med det bland andra produktionsslag, ja, men jag skrev aldrig enbart eller gjorde det svårt att förstå att jag också räknade med vind och vattenkraft.
Men hur kommer det sig att du hänger upp dig på vilken tid solcellerna producerar el? Du hävdar ju att det inte har någon betydelse vilken tid man gör av med el för hur mycket smutsig el det påverkar, då gäller väl det för dig också i fallet där man matar in el i nätet? Så när jag producerar min el för att köra fossilfritt spelar ju ingen roll om vi ska gå på hur du tänker kring elförbrukning.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
joel80 skrev:HVO ser jag ingen långsiktig framtid för då de som vi båda är överens om inte ger någon väsentlig minskning av utsläppen i närområde. Det är en tillfällig lösning för att kunna få ner CO2-utsläppen från diesel tills att man har en hållbarare lösning med elbilar som drivs av ren el.
Jag ser däremot HVO och andra förnyelsebara kemiska bränslen som en långsiktig lösning. I motsats till dig begär jag inte att en övergång från fossilt till icke-fossilt bränsle skall åstadkomma något annat än vad det utlovar, det vill säga en reduktion av CO2-utsläppen. Problemen med andra utsläpp får vi, som framgår av de artiklar du länkar till, lösa på annat sätt, t.ex. med hjälp av avgasrening (se vidare om den saken nedan) och på längre sikt även via andra förbränningstekniker, så som bränsleceller.

Ytterligare ett skäl är att något ur miljösynpunkt gångbart alternativ inte erbjuds av batteribilar. I nuläget är de ju sämre än dieselbilar sett ur klimatsynpunkt även när dieslarna drivs med helt fossilt bränsle och långt mycket sämre när dieslarna drivs med HVO. Detta faktum förändras inte förrän den dag vi har överskott på förnyelsebar el. Dit är det som både Camel och jag visat långt, mycket långt. HVO och andra förnyelsebara kemiska bränslen reducerar däremot effektivt nettoutsläppen av CO2 här och nu, inte bara i jämförelse med dieslar körda på fossilt dieselbränsle utan än mer i jämförelse med batteribilar laddade från det europeiska kraftnätet.

Batteribilar är också sämre totalt sett när det gäller hälsorisker och miljöförstöring vid sidan av CO2. Det är bara om man stirrar sig blind på kväveoxidutsläpp på storstadsgator som man kan förvillas att tro motsatsen.
joel80 skrev:Det rapporteras varje vecka om problemet med HVO och att det inte kan öka mycket mer nu! Att du inte alls ser dom problemen...
Jag har förvisso sett mediarapporterna men, av skäl som jag redan nämnt för dig flera gånger om, föreligger helt enkelt inte de förmenta problem som där nämns. Som jag trodde du var medveten om måste man idka lite källkritik när man tar del av vad som sägs i media.

Du citerade bl.a. det här pressmeddelandet från Gröna Bilister:

"Eftersom alla äpplen ligger i HVO-korgen är risken stor att utvecklingen mot fossilfria drivmedel avstannar, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det är nämligen redan brist på hållbar råvara till HVO. Ska den expandera ytterligare i nuläget måste vi ta till mer palmolja eller PFAD, vilket vore olyckligt. Trots att de klassas som hållbara kan de bidra till skogsskövling i Sydostasien genom indirekta effekter."

Det är ju rätt beklämmande att se att Gröna Bilister är så illa underrättade. Jag kan tyvärr inte säga att det är första gången. Per Kågesson mår nog rätt illa när han ser hur den organisation han en gång startade vansläktas.

Alla äpplen (eller snarare ägg) ligger förvisso inte i HVO-korgen och det råder heller ingen brist på hållbar råvara till HVO eller andra produkter som kan användas för att ersätta fossila ICE-bränslen i Sverige. Inte heller hotas den HVO som säljs i Europa (i nuläget mest Sverige och Finland) av ökad användning av ohållbar råvara. Däremot rådet det tillfälligt brist på produktionskapacitet för att tillvarata den hållbara råvara som står till buds när man expanderar produktionen av biobränslen för fordon. Dessa har ju glädjande nog gått mycket starkt framåt och det tar begripligt nog lite tid att bygga ut produktionskapaciteten.

Man arbetar nu intensivt med just den saken. Enbart Preem har exempelvis för avsikt att år 2030 nå en produktion på ca tre miljoner kubikmeter biodiesel (kanske delvis också biobensin) per år. Det motsvarar ungefär halva det svenska dieselbehovet i dagsläget. Det man då främst tänker sig att använda som råvara är avfall och restprodukter från skogsbruket, t.ex. sågspån, grot (grenar och toppar) och svartlut. Se t.ex. här:

https://preem.se/asasvarar

Se även denna rapport från Innventia och Skogforsk:

http://www.innventia.com/Documents/Rapp ... %20577.pdf

Användningen av odlade grödor, t.ex. palmolja och majs, kommer att minska snarare än ökar därför att både EU och svenska myndigheter redan har ögonen på de problem det medför och regelverket därför i nuläget förändras i en riktning som gör att bränslen baserade på sådana råvaror inte längre blir lönsamma att tillverka och sälja.

Vad gäller den indonesiska odlingen av oljepalm (som ställer till med problem eftersom den i åtminstone vissa fall innebär regnskogsskövling) sker den mig veterligen inte främst i syfte att få fram biobränsle utan ätlig palmolja. En oätlig restprodukt från palmoljan, kallad PFAD, används till viss del för framställning av biodiesel. Men PFAD svarar för mindre än fem procent av den ursprungliga palmoljan och kommer sannolikt också att utgå som råvara för biodiesel eller, i den mån den fortfarande används, komma enbart från kontrollerade och certifierade odlingar.

I den SvD-artikel du länkar till och citerar sägs några saker som du delvis förvanskar (citatet är ej korrekt) samtidigt som du försummar att notera deras implikationer. Det korrekta citatet är till relevant del följande:

"Nu diskuteras ett förändring av det så kallade förnybartdirektivet om förnybar energi där mycket pekar på att PFAD tas bort som råvara.

– Det riskerar att minska biodieseltillgången, säger Ulf Svahn.

Jens Forsmark, sakkunnig i hållbara transporter på Naturskyddsföreningen ser positivt på det.

– Det är ett steg i rätt riktning. Det är en enorm utmaning att ställa om transportsektorn till fossilfrihet. Då är det viktigt att vi inte plockar in produkter som är sämre än olja ur miljösynpunkt. Det kan PFAD och palmolja vara."

Man diskuterar i själva verket inte bara en sådan förändring av förnybarhetsdirektivet utan den är redan genomförd. Vidare är palmolja redan försvunnen ur HVO-produktionen så det är enbart restprodukten PFAD det nu handlar om. Energimyndigheten kan berätta följande om saken i en så vitt jag kan se ännu preliminär rapport (s. 33):

"Definitionen av restprodukter justeras också i enlighet med direktivet. Enligt promemoria avser regeringen att införa ytterligare bestämmelser i förordningen. Dessa ändringar kan innebära att klassificering av vissa råvaror behöver ses över, närmare bestämt att vissa råvaror som har ansetts som industriella restprodukter inte längre kommer att klassificeras på samma sätt utan istället anses som samprodukter. Några exempel som kan vara aktuella är PFAD (palm fatty acid distillate) och teknisk majsolja. Detta innebär i sin tur att spårbarhet för sådana råvaror ska finnas tillbaka till marken och även växthusgasutsläpp ska beräknas för hela produktionskedjan inklusive odlingssteget för att dessa råvaror ska kunna anses vara hållbara."

Om det överhuvudtaget kommer att innebära någon minskning av den sammantagna produktionen av biobränslen för fordonsbruk, oavsett om det tekniskt sett tar formen av HVO eller något annat, är den dessbättre bara kortsiktig av skäl jag redan redovisat ovan.
joel80 skrev:Så nej, det är inte så att det som du säger minskar med Palmolja eller PFAD. Då har du gamla eller felaktiga uppgifter.
Som jag visat är det tvärtom du och de mediarapporter du refererar till som inte hänger med i svängarna.
joel80 skrev:Vi ser inte röken (no pun intended) av bättre rening av NoX, snarare så att dom inte klarar av de krav som redan funnits ett tag. Rapporten om XC90 är ju tyvärr bara en i raden. :(
Även här visar du bara att du inte hänger med i svängarna trots att de relevanta nyheterna redan rapporterats/diskuterats i den här tråden. Att hittillsvarande regelverk är otillräckligt med avseende på NOX-utsläppen har vi ju vetat i ett par års tid. Det som hänt sedan dess är att EU skärpt testreglerna, vilket i sin tur innebär att tillverkarna måste förbättra reningstekniken så att den verkligen lever upp till kraven. Därför inför Volvo under hösten i år SCR (Adblue) som komplement till, eller ersättning för, den LNT-teknik man tidigare använt:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-utslapp/
joel80 skrev:Bra att du till slut håller med kring effektivitet.
Det är ohederligt att anklaga motparten för saker denne inte gjort sig skyldig till. Jag har således aldrig invänt mot vare sig ditt eller någon annans påstående om att kedjan el->batteri->el för närvarande har högre verkningsgrad än kedjan el->väte->el. Jag har däremot klargjort varför detta faktum inte gör batteribilen bättre ur miljösynpunkt än vare sig ICE-bilar i nuet eller bränslecellsbilar i framtiden.
joel80 skrev:du tror att det blir bättre i framtiden, men det finns inget som talar för att det då inte också kan bli bättre för batterier och elbilar.
Inte heller har jag påstått något sådant. Vad jag sagt är att jag tror skillnaden i verkningsgrad i de aktuella kedjorna kommer att jämnas ut så att dessa båda (eller någon motsvarande kedja för annat kemiskt bränsle än väte) får ungefär lika hög verkningsgrad. Ett skäl till det har jag redan angett i ett tidigare svar till dig:

"Man kan tyvärr inte räkna med att det blir så värst mycket bättre än så [för batteribilen] framöver av det enkla skälet att verkningsgraden på de två omvandlingsprocesser som äger rum i batteriet (från el till kemisk form och tillbaka igen) var och en har en verkningsgrad på runt 84 procent (roten ur 70) i genomsnitt. När man ligger så nära maximum brukar det gå trögt att nå längre."

Man kan däremot räkna med att det händer mer med verkningsgraden för den alternativa kedjan (t.ex. el->väte->el) helt enkelt därför att den kedjan ännu inte ligger så nära sitt maximum. Man kan också se att det faktiskt hänt mer med den kedjan under de senaste åren. Exempelvis har bränslecellerna i bilar gått från en verkningsgrad på runt 50 procent enligt Ulf Bossels decenniegamla diagram till ca 70 procent idag. Man har också jobbat mycket längre och sannolikt också intensivare med batteriers prestanda än med bränslecellers. Batterier har ju existerat väsentligt längre än bränsleceller och är ju en synnerligen viktig produkt även när det gäller andra ting än bilar, exempelvis datorer och mobiltelefoner.
joel80 skrev:Att du får fram siffran 50% för bränslecellsbilen är jag ändå lite fundersam till. Då räknar du bort bra många steg i tillverkning/kompression och bränslecellens effektivitet? Vilka delar här anser du ska tas bort i din beräkning?
Skärmklipp 2017-09-09 20.58.28.png
Det förvånar mig storligen att du har frågor på den här punkten eftersom jag varit nog så tydlig i hur jag resonerar och räknar. Av min redovisning framgår att det enda steg jag plockat bort ur Ulf Bossels gamla diagram är bränsledistributionen/nätöverföringen, vilket jag gjort för både batteribil och bränslecellsbil. Att jag gjort så beror på att jag anser att det steget både kan och bör elimineras genom att bränslet produceras lokalt på det sätt såväl Nikolas som Teslas planer för bränsleförsörjningen av respektive bilar illustrerar. Sedan har jag också klargjort att det gamla värdet för bränslecellers effektivitet måste uppdateras lite på basis av den utveckling som ägt rum sedan diagrammet förfärdigades. Det är ju lite trist att behöva notera att både Seba och du tar er tillflykt till så gamla och bristfälliga data.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
joel80 skrev:När man läser på om överföringsförluster till batterier är uppgifterna oftast 5-30% förlust. Skillnaderna beror på vilken bil det är (vissa har sämre laddare) och på om du laddar AC eller DC och vilken hastighet man laddar med. Något större förlust vid väldigt snabb laddning, samt vid väldigt låg laddning.

Såklart går du då enbart på det högsta. Ett medelvärde kring 15% är mer rimligt då snabbladdning är något man inte gör så ofta. På vissa bilar (t.ex äldre versioner av Zoe) är laddaren ineffektiv vid långsam laddning men klarar kring 40kw bättre. Dom senare har en laddare som har betydligt bättre effektivitet vid "hemmaladdning" vilket nog är det som är bäst eftersom merparten laddning sker hemma.

I en "powerwall" eller annan stationär lagring kan man såklart välja det som blir mest effektivt för det, så där finns det större möjlighet att få en effektivare laddning än i en elbil som ska klara fler olika hastigheter.
Uppenbarligen har du, Tony Seba och Ulf Bossel alla glömt bort att batterier inte bara laddas utan också laddas ur. Siffran 30 procent avser båda dessa processer tillsammans, inte bara den ena. Det är därför man talar om omsättningsförluster snarare än bara laddningsförluster. Siffran ifråga är inte den högsta men däremot den enda väl belagda uppgiften på förluster i en batteribil som jag träffat på. Tack än en gång till Camel för att han hittat de uppgifter från Teslas sida som han grundar sig på och sedan beräknat kontentan.
joel80 skrev:Vind funkarbätte ju mer utspridd den är. Har man vind i hela landet blir svängningarna totalt sett mindre, och med rätt begränsad kortsiktig lagring för vindkraften kan man balansera det ännu bättre. Idag bromsar man vindkraftverk rätt ofta, det behövs inte om man har sån lagring, och det gör att man får ut mer av vindkraftverken än idag,även om vi har 5 eller 20% förlust vid batterilagring.
En mer realistisk förlustnivå är som sagt 30 procent. Men av skäl jag tidigare nämnt hoppas och tror jag att vi aldrig kommer att få se batterilagring av el från vindkraft i större skala.
joel80 skrev:Batterier tung säger du... Vet du vad all utrustning i en vätgasbil väger??
Kollar vi Toyotas Mira väger tank och bränslecell 316kg! Om vi lägger till att runtomkring i den betydligt med komplexa bränslecellsbilen är vi troligen uppe i 350kg. Sen har du ett antal kg gas också...
Batteriet i en Tesla väger ungeför detsamma för 75kwh-versionerna, och 50-100kg mer för de största. Det är inte speciellt stor skillnad. Batterierna har halverat sin vikt per kwh på 10:e år och det ser ut att fortsätta neråt.
Det är begripligt att du svävar på målet både när det gäller Teslans batterivikt och när det gäller hur mycket vätgasen väger. Enligt Car and Driver väger batteripacken till en Tesla Model S med 85 kWh batteri 600 kg (1323 lb), d.v.s. nästan det dubbla i jämförelse med Miraiens tank och bränslecell. Och när det gäller vikten på vätgasen man tankar i en Mirai uppgår den till ca 5 kg. :D

http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... est-review

EDIT: Det visar sig dessutom att den källa joel80 förlitar sig på när det gäller vikten på Miraiens tank och bränslecell (tidningen Motor) gjort bort sig rejält vad faktakollen beträffar. Enligt Toyotas eget faktablad här väger Miraiens tank och bränslecell mycket riktigt 192,9 respektive 123,5 vilket tillsammans blir ca 316. Men ... vikten är angiven i pund (lbs), inte i kg. Ett pund är ungefär 0,45 kg. Grejerna väger alltså tillsammans bara ca 144 kg. Det innebär att tank plus bränslecell på en fulltankad Mirai (lägg till 5 kg) bara väger ca en fjärdel så mycket som Teslans batteri.
joel80 skrev:Eftersom jag ibland laddar bilen under dagtid tog jag med det bland andra produktionsslag, ja, men jag skrev aldrig enbart eller gjorde det svårt att förstå att jag också räknade med vind och vattenkraft.
Nej du skrev aldrig enbart och tur var väl det eftersom den merproduktion av el du i praktiken ger upphov till när du laddar din bil i allt väsentligt är fossil.
joel80 skrev:Men hur kommer det sig att du hänger upp dig på vilken tid solcellerna producerar el? Du hävdar ju att det inte har någon betydelse vilken tid man gör av med el för hur mycket smutsig el det påverkar, då gäller väl det för dig också i fallet där man matar in el i nätet? Så när jag producerar min el för att köra fossilfritt spelar ju ingen roll om vi ska gå på hur du tänker kring elförbrukning.
Absolut. Det blir i nuläget ungefär lika illa oavsett när du laddar. Men i ett framtida scenario med överskott på förnyelsebar el, vilket var det jag laborerade med när jag jämförde bränslecellsbilen med batteribilen, är det förstås av stor betydelse när man laddar om man som du tänker sig att man inte skall behöva gå vägen via lagring i kemisk form, t.ex. i form av vätgas.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
joel80 skrev:Nu diskuterar Kina ett stopp för fossila drivmedel också.
https://electrek.co/2017/09/10/china-de ... n-engines/
Man får ju då verkligen hoppas att de satsar på bränsleceller, som Geely, och ser till att driva dem med helt förnyelsebart kemiskt bränsle.

http://www.scmp.com/news/china/article/ ... ell-future
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni pratar mycket om brytpunkter och att utvecklingen redan har vänt och att det går i rasande fart och oljeberoendet snart är borta pga överlägsen teknik. .

Svårt att se i senaste statistiken dock. Det verkar som det som behövs är ett antal större krig som stänger av oljeförsörjningen som man kan se 1977-1980 i diagrammet. Det är det enda som biter.

Eller den globala recession vid krisen 2008-2009. Så en global kris (ala depressionen 1930) så alla kastas in i fattigdom fixar också till det.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Dom är troligen betydligt mer påläst än dig och inser idiotin med bränslecellsbilen. Du är rädd för ökad energiförbrukning, bränslecellsbilen skulle vara total katastrof ämfört med elbilen!
https://transportevolved.com/2014/11/19 ... ime-maths/
Hur sjutton du tänker att en vätgasbil skulle bli bättre än en elbil är oförståeligt. Sån tur är finns det många med bestämmandeställning som har fattat.
If they are, that means the Toyota Mirai is about as energy-efficient as the promised next-generation Toyota Prius hybrid will be, and nearly a third less energy efficient on paper than the Tesla Model S electric car.
Unfortunately however, it’s not that easy. To make one kilogram of hydrogen from electrolysis of distilled water — a process that’s only about 70 percent efficient — you need nine litres of water and 56 kilowatt-hours of electricity. To make the entire 5 kilogram tank of hydrogen on which the Toyota Mirai can theoretically travel 300 miles, you need to use 280 kilowatt-hours of electricity.

If we take that 280 kilowatt-hours and put it in the Tesla Model S — which itself is one of the least energy-efficient plug-in cars on the market today due to its large size — you’d be able to travel 800 miles.

Vätgasbilen är DOA!

Att du nu t.o.m tror att dieselbilen är renare än elbilen är ju bara ett skämt. Du lever i en helt annan verklighet. Även med betydande del fossil el blir elbilen renare än dieselbilen. Både på Co2 och framför allt på lokala utsläpp. Att vi får någon procent mer förnyelsebart i europa-"gridden" varje år gör ju att kalkylen dessutom blir bättre och bättre för varje år och elbilen blir än vettigare även i länder med mindre bra el nu. (Där som sagt elbilen fortfarande trumfar fossilbilen i utsläpp per km och enligt livscykelanalys.)

Lagring av vindkraft i större skala är redan i inledningsfasen. Ett gemensamt bygge av Tyskland med om det var Danmark eller England, i en jättevindpark i havet.

Nissan Leaf batteripack väger 300 kg, Tesla Model S 85 batteripack väger 544 kg. Jag har aldrig hävdat att gasen väger mer är "ett antal kg gas". ca 5 kg är också det jag läst, men att man försöker få plats med lite mer för räckvidd.

Du hävdar att electrolys är framtiden (för att komma ifrån att som idag 95% av vätgasen kommer frå naturgas som är en fossil tillgång.) och att man ska lösa det väldiga energibehovet med solceller och utveckling, men samma lösning, för elbilar som drar mindre energi, funkar alltså inte enligt dig.

Du kommer troligen inte förstå under den här diskussionen, men du kommer så småningom kanske se att fler och fler förstår och förstått.
Nej Kina satsar INTE på vätgasbilar tack och lov! Dom behöver absolut inte den extra ökningen av elproduktion jämfört med elbilar nu när dom jobbar stenhårt för att komma till bukt med kol och oljeberoendet.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20

Oljeökningen har varit stabil på strax under 1% efter 2009-krisen. Nått år lite mer och nått år lite mindre.
Vissa tror nu att den med den utveckling vi har idag vänder kring 2022-2025.

Med kolen har vi sett vändningen nu för ett par år sen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:VolvoB20

Oljeökningen har varit stabil på strax under 1% efter 2009-krisen. Nått år lite mer och nått år lite mindre.
Vissa tror nu att den med den utveckling vi har idag vänder kring 2022-2025.

Med kolen har vi sett vändningen nu för ett par år sen.
Vi som har varit med om det ett tag har ju hört om Peak-Oil och att det vänder strax i 30 års tid.

Inte för att jag inte tror att det vänder, det kommer det helst säkert att göra, jag tror bara inte att det blir en snygg fin övergång utan det kommer bli i form av kris eftersom vi kör på ända in i kaklet utan att planera för vad som kommer härnäst. En annan har ju varit med om kriser, ransoneringskort och hamstringar vilket du sluppit.

En ensam människa kan ju planera sin framtid, spara och fundera över hu framtiden. Man så fort många människor ska göra något tillsammans ballar det alltid ur totalt. Om du frågar enskilda individer om det är vettigt att alla säljer sina aktier på samma gång så hela världen pajjar i -30 talets recession, eller om det är bra att starta världskrig så 60 miljoner dör eller om det är bra att överbelåna hela nationer och banker så det saknas täckning, eller om det är vettigt att köra upp all olja till sisat droppen så det blir kris och inga nya alternativ är klara ännu, så kommer den överväldigande majoriteten säga nej självklart inte.

Men när vi alla hjälps åt är det superenkelt att fixa sådana kriser, jag tror inte det var måna människor som var sugna på att kriga mer efter 1:a världskriget, det var nog rätt krigströtta, Hade man fråga europerna så var nog inte många vrålsugna på ett värlsdkrig till, Men i grupp när alla hjälps åt så går det bra att driva fram galna beslut som en enskild aldrig skulle tro var möjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Den peak oil man pratat om tidigare har varit p.g.a att den skulle ta slut och att man inte kan få upp mer ur marken. Men man har hela tiden hittat ny olja, och t.ex börjat plocka den ut oljesanden i Canada...
Det är inte det som kommer ske inom 5-8 år om man ska tro de som säger så, utan det är att efterfrågan mattas av och sen börjar falla. Då blir oljan billigare.. och man får alltså mindre pengar per tunna. Det gör rätt snabbt att oljesanden blir olönsam, och efter ett tag kommer bara låglöneländerna kunna plocka upp olja med lönsamhet.
Det är i allafall vad vissa analytiker tror kommer kunna hända.

Ett utryck som använts av oljemagnater i Saudiarabien senaste året har fastnat.
"The stone age didn't end due to the lack of stones."

Problemet är att vi kommer åka på en liten kris när det väl händer.. I allafall oljeländerna.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 164

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?