- sön 10 sep 2017, 20:02
Och ja el finns förstås redan, tyvärr i dagsläget i huvudsak fossilt producerad på de flesta håll i världen. Att som du förespråka att vi späder på den fossila elproduktionen genom att skaffa batteribilar är i mina ögon oansvarigt.
joel80 skrev:Så du bygger hela ditt resonemang på att bränsleceller skulle vara effektivare på om man vissa delar på åren eventuellt, för en viss del av elproduktionen, skulle behöva använda kemisk lagrad energi för att skapa el?Inte bara vissa delar på året. Man kommer att behöva lagra i kemisk form året om i den framtid med enbart förnyelsebar el som vi båda drömmer om. Solpaneler, som du ju framhåller som det mest lovande alternativet, ger på våra breddgrader knappt någon el på vintern och ingen el på natten oavsett var på jorden de är placerade.
joel80 skrev:I alla andra scenarios är det ju tvärtom där det är vätgasbilen man behöver gå omvägen via vätgas.Som jag påpekade är batterier bara ett specialfall av bränsleceller. Med den teknik som idag är dominerande för batteribilar går man omvägen från el till ett kemiskt tillstånd bestående av litiumkol och koboltoxid när batteriet är laddat och därifrån tillbaka till ett kemiskt tillstånd bestående av litiumkoboltoxid och kol när batteriet laddas ur. Med vätgas som lagringsmedium går man i dagsläget från el till vätgas och tillbaka till el igen. Om man istället använder artificiell fotosyntes blir det bara ett enda steg i energiomvandlingen: från kemiskt bränsle till el via bränslecellen i bilen.
joel80 skrev:Electrolys som du föreslagit är energikrävande.Inte särskilt numera. Även de gamla siffror från Ulf Bossel som du via Seba pekar på indikerar ju en verkningsgrad på 75 procent vid själva elektrolysen.
joel80 skrev:Tänk att du har en solpanel eller ett vindkraftverk.. Eller vattenkraftverk för den delen...Den elektrokemiska process du beskriver är varken mer eller mindre komplicerad än den som äger rum i ett batteri. Vad distributionen beträffar slipper man, som jag påpekade, ifrån den om vätgasen produceras där den skall tankas, som man redan gör i Hamburg och som Nikola planerar att göra för att försörja sina lastbilar.
Istället för att då ladda elen direkt ner i ett batteripack, ska du splittra vattenmolekyler, samla upp vätet och dumpa syret, komprimera vätet till ett extremt högt tryck (eller göra det flytande) och sen distribuera det till där bilarna ska tankas för att sen göra om det till el igen för elmotorn.
joel80 skrev:Men låt mig passa på att fråga dig som räknar med att inom kort ha solceller på taket. Hur räknar du med att kunna ladda din batteribil från dem på natten, som du rekommenderar att man gör, eller på vintern, oavsett tid på dygnet?Nikola planerar som sagt att bygga solcellsdrivna tankstationer där vätgasen produceras och lagras lokalt. Tesla planerar istället att bygga solcellsdrivna snabbladdningsstationer där elen produceras och lagras lokalt med hjälp av batterier. Har du någon uppfattning om vilket som innebär störst påfrestning för miljön och vad det hela kostar? Vad grundar sig i så fall den uppfattningen på?
joel80 skrev:Så i alla fall med "normal" elproduktion är vätgasbilen helt underlägsen i effektivitet... Men i just de speciella tillfällen då det kalla vinterdagar inte blåser och man ev skulle lagra energi i just vätgas för elförbrukning kan det som du säger bli en fördel för vätgasbilen. Det är dock ett scenario som idag inte är aktuellt, och troligen aldrig kommer att stå för så väldigt mycket av elproduktionen under årsbasis.Som jag påpekade ovan måste man räkna med att all storskalig elproduktion med hjälp av enbart förnyelsebara energikällor kommer att kräva omfattande inslag av lagring i kemisk form. Det du beskriver är i ett sådant framtida scenario allt annat än normalt.
joel80 skrev:Att bygga ut hela infrastrukturen kring vätgas och sånna mackar är också en stor påfrestning på miljön och bör räknas med. El finns redan, och snabbladdare kostar bråkdelar av bränslepumpar.
Och ja el finns förstås redan, tyvärr i dagsläget i huvudsak fossilt producerad på de flesta håll i världen. Att som du förespråka att vi späder på den fossila elproduktionen genom att skaffa batteribilar är i mina ögon oansvarigt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut