...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Severin skrev:
Staffan73 skrev: Har otaliga ggr legat bakom tradare som inte sett över sin last. I synnerhet vintertid när stora iskokor kommer farande.
Hur tycker du vi ska göra åt det, vi kan inte stanna varje kvart-halvtimme för att försöka ta bort det när det ex snöar ymmnigt.
Man kan inte stanna överallt, stannar vi finns det en väldigt stor risk att vi blir kvar där
Som andra säger så säger jag också att snö inte är så farligt och insatsen att avlägsna den kanske inte står i relation till den skada eller irritation den kan orsaka. Men i övrigt säger jag så här: om det krävs att en lastbil stannar en gång i kvarten och "fixas till" för att den inte skall vara till olägenhet eller fara för andra så är det väl så det måste bli? Jag skall inte behöva få en massa saker från en lastbil, eller något annat fordon, på mig. Att chauffören sedan inte vill göra det av olika anledningar skiter väl jag i. Det är chaufförens jobb och om det upplevs som ett problem så är det något mellan chauffören och arbetsgivaren.
Användarvisningsbild
av Severin
Då tycker jag att du testar att köra en vecka när det är oväder så ser du att det kommer bli svårt, det är väldigt lätt att köra iväg med en PB i snöoväder jämfört med en tradare, vi fastnar väldigt lätt, sen så blir snö is beroende på fuktighet,temperatur mm.

Men det är väl som vanligt,vi är bara i vägen,ställer till med satyg men grejerna vi fraktar ska ni ha till varje pris :twisted:
Ja, jag sticker väl ut näsan då mot mina kollegor.. :)

Faktum är att det får inte ramla av "saker" från lastbilen när man kör, sen om det är en sten på ett grusbilsflak eller en isklump från kapelltaket spelar ju ingen roll. Lössnö är väl inget att fundera över kanske, men är snön blöt och glider av i en kurva i stan på en barnvagn så lär nog vilken chaufför som helst önskat att han kollat skiten....för barnvagnen lär ju inte se så fin ut direkt av att bli träffad av X antal kilo blöt snö..eller en sten...eller en "liten" stock från timmerbil.

Hur än det är så är det vårt ansvar, vi som kör. Sen om det är en lastbil eller personbil spelar ingen roll.
Så tänk på det alla ni bekväma och lata som inte orkar skrapa hela framrutan plus sidorutor, eller sopa av snön från bilens tak. Det kan också falla av på t.ex. en barnvagn.

:D
Ja självklart gäller ju samma ansvar för vanliga bilförare. Skillnaden är ju oftast att effekten blir så mycket större på en långtradare. Men precis som du säger, orkar man inte borsta av bilen och skrapa ordentligt så kanske man skulle fundera på att ligga kvar i sängen istället. Finns ju gott om skräckexempel där folk kör typ ett kylskåp på takräcket med ett par tunna snören som surrning etc.
av llesrof
Severin skrev:Då tycker jag att du testar att köra en vecka när det är oväder så ser du att det kommer bli svårt, det är väldigt lätt att köra iväg med en PB i snöoväder jämfört med en tradare, vi fastnar väldigt lätt, sen så blir snö is beroende på fuktighet,temperatur mm.

Men det är väl som vanligt,vi är bara i vägen,ställer till med satyg men grejerna vi fraktar ska ni ha till varje pris :twisted:
Ptja... nu är de inte mitt jobb. Jag arbetar med andra saker men även där har vi rutiner som måste följas även om man ibland har god lust att skita i vissa moment bara för att de är besvärliga. Om det är ett så stort problem för din bransch att säkra last och att hindra att saker trillar av från lastbilarna, så att förarna gelt enkelt skiter i detta, är det ju något som är fundamentalt fel. Helt oacceptabelt i så fall.
av PaS83
Hilmer skrev:Att inte borsta av snö och is från bilen är ju dessutom straffbart vill jag minnas, även om det inte händer någon olycka!?

1500:- kostar det att inte borsta av snön, eller säkra den så den ligger kvar :wink:
av *pettson*
Kan bara hålla med i att lastbilschaufförer måste ha koll på sina ekipage, eller ja alla ska ju ha koll på sina fordon oavsett vad dom kör. Det är nu förvisso 10 år sedan som jag åkte på E4 utanför linköping på vägen hem. Med i bilen hade jag en kompis.
Bara nån kilometer innan jag ska svänga av E4 så kommer jag upp bakom ett tomt trailerekipage. Han hade sånt där släp man har grävmaskiner på. Innan jag hann reagera trillade en brädbit av. Som väldigt exakt var 75mm tjock, 200mm bred och 450mm lång.
Anledningen till att jag vet exakta måtten är att den studsade en gång i vägbanan och satte sej sen i min vindruta på passagerar sidan.
Min kompis klarade sej med *bara* glassplitter i ansiktet, som tur var inte i ögonen (solglasögon). Jag hann få numret på släpet på nåt sätt och vi åkte in till kanten. Vi ringde polis i tron om att få ekipaget stoppat. Där förklarade man att det var inget ovanligt att få föremål på bilen från lastbilsekipage (polisens bedömning, inte min). Men att det gick sällan att bevisa så det var mitt eget problem. Jag fick numret till åkeriet och mycket riktigt så sket man fullständigt i vilket när jag ringde under tiden vi hankade oss hem (kompisens önskan att få komma till motala lasarett istället). Det slutade med att jag fick stå för skadorna. Försäkringsbolaget försökte få åkeriet att betala men det gick inte trots att man har uppgift på var jag var, vilken tid/dag månad år och regnumret på släpet.
Tyvärr har jag inga bilder på det här kvar. Försäkringsbolaget tog polaroidbilder och jag förlorade mina kopior när vi flyttade förra gången. :( Men jag kommer aldrig över obehaget att åka bakom just såna ekipage mer.
Jag stirrar blint efter om det finns lösa föremål plus att jag håller avståndet rejält..
Spoiler »

Låter helt otroligt. Jag trodde att åkerier i allmänhet var villiga att ordna upp sådant som händer, t.ex. detta att något ramlat av och orsakat problem för någon annan. Märklig inställning av polisen också då det borde anses som smitning av åkeriet/chauffören.
Så här efteråt borde du kanske hemsökt åkeriet och planterat ett järnspett i kylaren, på de bilar som tillhör åkeriet. Och sen ringt anonymt och frågat om de har sett ditt spett som du "tappat" bort..

Hur som helst, mycket dålig stil av åkeriet.
av *pettson*
DogWalker skrev:
Spoiler »

Låter helt otroligt. Jag trodde att åkerier i allmänhet var villiga att ordna upp sådant som händer, t.ex. detta att något ramlat av och orsakat problem för någon annan. Märklig inställning av polisen också då det borde anses som smitning av åkeriet/chauffören.
Så här efteråt borde du kanske hemsökt åkeriet och planterat ett järnspett i kylaren, på de bilar som tillhör åkeriet. Och sen ringt anonymt och frågat om de har sett ditt spett som du "tappat" bort..

Hur som helst, mycket dålig stil av åkeriet.
Tro mej att tanken föresvävade mej när rädslan blev till ilska.. Minns jag inte fel så var det ett åkeri i Helsingborg.
Nej där fanns ingen villighet..
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 552

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]