Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kort rapport efter den nya GSM modulen.

Fungerar kanon på första testet.

Fördelen med denna är att man kunde programmera vilka nummer som modulen ska godkänna innan den aktiveras.
Rätt användarvänligt faktiskt, man fick ett SMS bekräftelse när en inställning ändrades samt när den öppnade/stängde reläet.

Stängde sen av SMS notifieringar för att spara på kontantkortet.
För att Aktivera / Slå igång värmaren så ringer jag upp modulen, den svarar och sen låter som att det är upptaget. Då är den igång. Sen ringer jag igen för att stänga av den. (SMS notifiering av/på finns om man nu vill ha det)
Det går även att skicka SMS koder till den för själva on/off men genom att ringa så vet man om man har kommit fram eller inte.

Default läge för reläet är 0.5sec på. så ändra det enl manualen. Dvs när du ringer så slås den på 0.5 sec.
Just nu har jag det på 998 sec (ca 16 min) För kort kanske? (alt är att den är på tillsvidare tills man ringer igen/SMS off)

Själva inkoppling gjorde jag enligt RCP installations manualen (Fig 8 ) och kopplade in i NO samt COM ingångarna på modulen. För strömmen så tjuvkopplade jag mig i PlugnPlay kabeln (+-) med en sockerbit.

http://www.ebay.co.uk/itm/172054939347? ... EBIDX%3AIT
Coolt att det fungerar! Jag funderar på att göra samma installation som du gjort, men skulle du kunna lägga upp en bild på hur du gjort montaget där GSM-modulen ansluts till RCP-enheten? Var har du placerat grejorna?
Här kommer en bild.
Kort beskrivet.
En sockerbit för +- där tar jag ström till gsm modulen.
Samt ytterligare en kabel från + till NO(Nomally open ) på mudulen
Och sista kabeln från COM(Modulen) till pin 1.7 på RCP

Sen stoppar jag prylarna fint under bräddan mot väggen finns det utrymme, märkte att gsm mudulen inte fick så bra mottagning långt in så den är instoppad bakom mattan i höjd med kopplingen ungefär.

Märkte idag (-7) att 16 minuter är i kortaste laget så jag kommer att låta den gå och stänga sen av med ett samtal/manuellt på plats
Bild
Buck666 skrev:Uppdatering av tråd. Jag beställde kittet med GSM-mottagare som enkelt kopplades in i ODB-uttaget. Funkar klockrent ihop med ett Telenor kontantkort. Fria SMS inom telenor för 29:-/mån. Modulen skickar kvittenser tillbaks hela tiden, så detta är nog bra. Valde att dela upp försändelsen på 2 kolli, så står det 20 EUR vardera på paketen som kom. Bra för tullavgifter :)
Var det denna du köpte?
http://autopluginstore.com/en/volvo/v2/ ... _2016.html

Verkar smidigt. Hade Webasto via mobilen i min förra bil och nu känns det lite trist att få öppna bildörren för att starta värmaren eller slå på tidur..
Enda som jag kunde märka av då var om bilen stod länge (några veckor) utan att köras så drog gsmmodulen en hel del batteri..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Buck666 skrev:Det var därifrån jag beställde. Om det var just den du länkade till eller en tidigare variant vet jag inte, men jag är riktigt nöjd med den

Toppen!
Mailade och fick svar att denna var ny och kommer gå att beställa inom en vecka. Ingen aning vad skillnaden är mot tidigare modell.

Tydligen var inte iPhone appen klar ännu utan ska släppas vid månadsskiftet.

Även gps funktionen krävde mer tid. Frågade vad den var bra för och det visste knappt tillverkaren. De sa att det var hög efterfrågan i Ryssland där det är mkt hijacks på bilarna.

Som nybliven volvo-ägare (bensinare, T2 -14) och med en fabriksmonterad bränslevärmare, så har jag fastnat för det här med fjärrstart, från Autoplugin (...Key V4).
Vågar man på att köpa och plugga in en sån i OBD-uttaget utan att det ska bli något strul med bilens programvara eller en massa felkoder?
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]