...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Allinug skrev:Men fy, undrar vem som hade varit vållande om det hade blivit en krasch?
Mikeys hade blivit det. Spelar ingen roll hur dåligt en bil är parkerad, man får inte köra på den ändå.
I den kommun där jag bor finns det bestämmelser på häckarnas höjd i gatukorsningar. Kolla på era aktuella kommuners hemsidor. Sedan finns det ju bestämmelser om parkeringsavstånd från gathörn, men som Lövet säger, man får inte köra på en bil.
Men är man på riktigt gott humör tar man en bild på felparkeringen och skickar in en felanmälan om felparkerat fordon på sin kommuns sida om felanmälan :wink: Har gjort det några få gånger och en granne skaffade till slut garage, ägarnas ungar åkte ibland rutschkana på bilens framruta, ja ni förstår nog nivån på ägaren. Fast fortsätter det är det oftast bättre att prata med vederbörande
av Mikeys
När jag var ute i eftermiddags såg jag ägaren till bilen på sin tomt, så jag stannade till och frågade lite. Han bad så mycket om ursäkt, och förklarade att de hade haft flera besökare hemma igår kväll. Så av ren platsbrist hade de tvingats ställa bilarna på gatan. När alla sedan åkt iväg glömde dom helt enkelt bort att flytta på sin egen bil som då blev ensam kvar. Dom parkerade den på sin vanliga uppfart i morse i stället. Han förstod dock att det var en otrevlig upplevelse, och lovade att dom skulle se till att inte stå så nära korsningen om samma situation skulle uppstå igen. Han verkade dock vara fullt införstådd så jag tror att det kommer bli bra framöver. :-)

Sen så finns det så klart begränsningar på häckar och avstånd från bil till väg i kommunen också, och ser man till de reglerna så är det inte okej. Men å andra sidan förstår jag ju att man vill ha visst insynsskydd också när kåken ligger precis i gathörnet...
joel80 skrev:Idag har jag trängts med andra semesterfirade på E4 norr om Gävle.. 2+1 -väg då det funkar som sämst.
Åkte där idag. Söderhamn - Gävle är en pina. 2+1 må rädda liv, men frågan är om inte allt gasande och bromsande är väldigt dåligt för miljön.

Jag kör själv inte husvagn, men jag avskyr husvagnar på 2+1-vägar. Lastbilar och långtradare också. Eller egentligen så är det inte erat fel, utan de segpropparna som DIREKT när det blir tvåfiligt slänger sig ut i vänsterfilen och accelererar lååååångsamt, hela karavaner slänger sig i omkörningsfilen och det går segt. Ofta inte till mer än 110 km/h heller, så det gör ju att det inte blir mer än 2-3 bilar som kommer om husvagnen/lastbilen.

Åkte min BSR-trimmade Golf 2.0 TDI som har 194 hk och den drar duktigt, så när skyltarna för att det är 400 meter kvar till enfiligt så hinner man dra om de flesta segproppar. Men idag så var det eländigt mycket långsam trafik. Som tur är så kommer det ju motorväg i Gävle så där gick det att ösa på igen. Låg i 145 på 110-väg och 155 på 120-väg och Golfen drog 0,6 l/mil enligt bilen själv.

MEN! Vad jag stör mig mest på vid långresor är folks oförmåga att inte använda backspegeln. Väldigt ofta så går folk ut i vänsterfilen för att det kommer en långtradare LÅNG i förväg och bromsar upp folk som mig - som har bråttom! Varför ska man byta fil 1 km innan man är i närheten av långtradaren? Sen har vi de som inte byter fil förrän de är framme vid långtradaren och då får man se upp och tvärnita eftersom de inte kollar bakåt innan filbyte. Idioter!

Ju närmare Stockholm man kommer - desto sämre blir det.

Sen kommer man till söderledstunneln efter Essingeleden. Köer... och varför? Jo, för att folk inte åker in på avfarterna direkt utan åker i filen bredvid tills det blir heldraget och där ska man pressa sig in, allt för att vinna några sekunder. Om man som jag är noga med avståndet till bilen framför håller ett skapligt avstånd så är det alltid någon som ska kasta sig in framför. Detta har jag bara upplevt i Tjockhult dessbättre.

Så, nu har jag surkukat färdigt! Skål, Bönder! (BE)
Kör du i 155km/h får du acceptera att du får bromsa in när andra vill köra om. Det är inte alltid så lätt att bedöma hastighet när nån ligger långt bakom och kör du så pass fort hinner du ju snabbt ikapp även de som kör lagligt.

Jag brukar försöka tänka så att ju längre ifrån hastighetsgränsen man ligger desto högre hänsyn får man ta till övrig trafik. Kör jag husvagn och ligger i 85-90km/h går jag inte ut för omkörning om det kommer nån bakom, ligger jag i 110km/h på 110-väg går jag ut för omkörning av t.ex lastbilar eller långsammare fordon så länge jag inte kapar någon. Om någon ligger 150 meter bakom i 145km/h kommer hen att få sakta in. Det finns ingen anledning för mig att sakta in till kanske 85-90km/h bakom lastbilen för att vänta in fortåkaren. Vänsterfilen är omkörningsfil och den får användas av alla så länge det är under omkörning, och man inte gör farliga filbyten. (Jag menar alltså inte att jag slänger mig ut framför så den bakom behöver tvärnita.)

Är det mindre trafik på 2+1-väg kan jag förså dom som vill om mig i sista sekund inför 1-filigt, och kan hjälpa till lite genom att släppa gasen för att ge några extra meter om det behövs. Men är det inbromsande tät trafik framför mig i höger fil blir jag irriterad om det kommer hetsbullar och tränger sig in precis vid slutet så man får bromsa kraftigt (och kön bakom går ännu saktare.)

Jag kan också störa mig lite på de som kör om väldigt sakta på 2+1, men man kan inte bli förbannad om nån ligger i 110 och kör om t.ex långtradare. Även de som vill köra lagligt måste få köra om..
joel80 skrev:Jag kan också störa mig lite på de som kör om väldigt sakta på 2+1, men man kan inte bli förbannad om nån ligger i 110 och kör om t.ex långtradare. Även de som vill köra lagligt måste få köra om..
Jo, precis - det är lagligt att hålla hastighetsgränsen, inget snack om det... :lol:
Men jag har inte alltid sådär bråttom, till och jobbet så ligger jag t.ex. i 100 på 110 väg (9 km till jobbet bara).
Närmar jag mig en lastbil när jag kör i 100 km/h så kollar jag noga bakåt innan jag lägger mig i vänsterfilen för att inte stoppa upp trafiken, men sen så finns det såna surgubbar som minsann ska köra om så sakta det går, som någon slags trafikpolis.

Uppe i Hälsingland så är de som regel duktiga på att gå ut i vägrenen och släppa fram de som vill köra om, men det finns ganska många som nästan tvärtom börjar att slicka mittlinjen och försvåra en omkörning och då kan jag bli skogstokig, speciellt om de ligger i 70 på 90-väg t.ex.
Oftast gapande pensionärer som beter sig så. Ibland så börjar bilen man ska köra om dessutom att öka farten för att jävlas. Då blir det GRRR! (S)

Men vad gäller 2+1 så är det svårt att ha ett högt tempo om det är mycket trafik, då brukar jag oftast flyta med strömmen då man hela tiden hinner upp långsammare trafik och får ligga och sega i 80. Oftast så tjänar man bara väldigt lite tid på att köra om. Så var det lite igår, men det finns oftast ett slut på dessa karavaner och sen är det fritt fram att gasa på lite igen.
Gällande vägrenskörning så blir jag rätt förundrad över när man man är ute å kör med husvagn eller släp och går ut på vägrenen å så kör 8 av 10 ändå inte om, utan de ligger å trycker bakom i alla fall, vilket har fått till följd att man tröttnar på att gå åt sidan..
  • 1
  • 346
  • 347
  • 348
  • 349
  • 350
  • 553

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]