joel80 skrev:Idag har jag trängts med andra semesterfirade på E4 norr om Gävle.. 2+1 -väg då det funkar som sämst.
Åkte där idag. Söderhamn - Gävle är en pina. 2+1 må rädda liv, men frågan är om inte allt gasande och bromsande är väldigt dåligt för miljön.
Jag kör själv inte husvagn, men jag avskyr husvagnar på 2+1-vägar. Lastbilar och långtradare också. Eller egentligen så är det inte erat fel, utan de segpropparna som DIREKT när det blir tvåfiligt slänger sig ut i vänsterfilen och accelererar lååååångsamt, hela karavaner slänger sig i omkörningsfilen och det går segt. Ofta inte till mer än 110 km/h heller, så det gör ju att det inte blir mer än 2-3 bilar som kommer om husvagnen/lastbilen.
Åkte min BSR-trimmade Golf 2.0 TDI som har 194 hk och den drar duktigt, så när skyltarna för att det är 400 meter kvar till enfiligt så hinner man dra om de flesta segproppar. Men idag så var det eländigt mycket långsam trafik. Som tur är så kommer det ju motorväg i Gävle så där gick det att ösa på igen. Låg i 145 på 110-väg och 155 på 120-väg och Golfen drog 0,6 l/mil enligt bilen själv.
MEN! Vad jag stör mig mest på vid långresor är folks oförmåga att inte använda backspegeln. Väldigt ofta så går folk ut i vänsterfilen för att det kommer en långtradare LÅNG i förväg och bromsar upp folk som mig - som har bråttom! Varför ska man byta fil 1 km innan man är i närheten av långtradaren? Sen har vi de som inte byter fil förrän de är framme vid långtradaren och då får man se upp och tvärnita eftersom de inte kollar bakåt innan filbyte. Idioter!
Ju närmare Stockholm man kommer - desto sämre blir det.
Sen kommer man till söderledstunneln efter Essingeleden. Köer... och varför? Jo, för att folk inte åker in på avfarterna direkt utan åker i filen bredvid tills det blir heldraget och där ska man pressa sig in, allt för att vinna några sekunder. Om man som jag är noga med avståndet till bilen framför håller ett skapligt avstånd så är det alltid någon som ska kasta sig in framför. Detta har jag bara upplevt i Tjockhult dessbättre.
Så, nu har jag surkukat färdigt! Skål, Bönder! (BE)