Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha då hade jag kört till jobbet första gången med nya kablarna, OK vägen dit. Då jag drar iväg hem tänder motorlampan. Har dock kodläsare så jag kan avläsa tändningsfel cylinder 2,3,4,5, samt "EFI-453 misfire exhaust valve of at least one cylinder".

Nollade och körde vidare, tycker bilen går helt normalt. Jag stannade vid affären och handlade litet och efteråt kommer motorlampan på igen då jag börjar köra.

Misstänker såklart de nya NGK kablarna.
Lite julmek så här den 24:e.... Rensat koderna, haft löst kablarna igen och kontrollerat (ser nu inga fel) och satt dit dom igen, HÅRT den här gången. Provstartat motorn men inte kört och inga nya felkoder kommer. Får se om det håller i sig eller om jag får sätta dit de gamla bougicord kablarna men inte kan det ju vara så jäkligt med kvalitén på nya delar ska man tycka. Speciellt NGK.
Jag har hört allt ska vara Volvo OE, kablarna är Bougicord som OE leverantör åt Volvo för dessa bilar. Men jag har nu läst att NGK ska vara acceptabla.

Jag har Volvo OE (Bosch) fördelarlock och rotor, tändstiften är Volvo OE. Volvo OE rakt igenom förutom kablarna. Hade problem med att köpa rätt bougicord kablar därav NGK.
Körde med bilen till släktens julfest idag och lampan lyste både dit och tillbaka trots jag nollade koderna. De bara kommer tillbaka... Lägger tillbaka originalen imorgon så får vi se om det gör nån skillnad.
Kanske är så att original tändkablar är avstörda medan NGK inte är det.. Eller tvärtom.
Induktans och resistans i kablarna kommer att påverka strömkaraktäristiken efter att gnistan tänts, möjligen tycker självdiagnosen att det ser fel ut med NGK. Långsökt, javisst :-)
Ja det kan vara kinkigt men förvånande att dom säljer saker år efter år som inte funkar för en viss modell och inget ändras. Jag ska nog satsa på att hitta bougicord, jag undrar är om de också kallas EFI Automotive nuförtiden?
Tur att det är julafton då har jag tid att efterforska :-D

Hittade den här tråden som kanske hjälper dig. Spännande tycker jag att när tändningskabeln ligger för nära LMM kan den orsaka tändningsfel. Skulle isåfall även kolla att den har tillräcklig avstånd till kabeln av LMM. Även grejen med varvtalsgivaren är spännande men detta skulle du ju har märkt redan innan kabelbyte.

viewtopic.php?f=16&t=45171&hilit=452+Mi ... cylinder+2
OK jag trodde svenska var mitt modersmål men när den där killen säger "låg kloss an kabeln från LMM:en" Menar han det ligger tvärs över, tar emot eller nåt? Det är så jag fattar det, men det låter inte som korrekt svenska i mina öron...
"Tight side by side" skulle jag gissat :-D :-D :-D
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 49
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset