- fre 22 dec 2023, 13:42
OK, trodde ni va under tillval. Härdat glas är vanligt glas som går sönder i elva miljoner bitar, laminerat är det som håller ihop när det går sönder.
Moderator: Moderatorer
bem skrev: ↑tor 21 dec 2023, 22:12Att Volvo tappar i Sverige bror på skattepolitik, bonusmalus och skatten på förmånsbilar har i princip har slaktat kundunderlaget på premium bilar där Volvo jobbar! Vi kommer se en "massdöd" av Svenska Volvo handlare dom närmsta åren. Hela Volvos sortiment är intakt i övriga europa och säljer hyfsat bra, Att överleva på att sälja gamlingarna XC60/XC40 Recharge eller den kommande Kina "shitboxen" EX30 håller inte länge till som en säljare utryckte det!CalleSpeed skrev: ↑tor 21 dec 2023, 19:46Ja Volvos biltyp V, Versatility, sjunger säkerligen på sista versen. Det går visserligen ännu att ”köpa” en Volvo V-bil men inte längre beställa online med Care by Volvo. Det går väl inte tyda på annat sätt än att V60 laddhybrid (och V90 laddhybrid) är på väg att avvecklas åtminstone på svenska marknaden.
Nästa stora ändring på V60 blir att man slutar tillverka den.
V60 (och V90) med endast förbränningsmotor tillverkas ju inte längre, sen flera månader, för svenska marknaden. Att den forna ”kombikungen” Volvo skulle gå den väg vi ser nu är svårt föreställa sig. Men vägvalet lär väl bero på att kombi blivit omodernt och färre uppskattar dess fördelar. Det går ju inte fortsätta tillverka bilar som folk efterfrågar allt mindre. Jag var på väg beställa en ny kombi men fick av Volvo veta att de inte kunde erbjuda den längre på svenska marknaden med Care by Volvo. Även om kombi verkar lite ”ute” f.n. kan man mycket väl tänka sig att kombi blir populärt igen i framtiden. Alla kan väl ändå inte gilla åka omkring i stora tunga suvar eller suvliknande bilar för all framtid?
CalleSpeed skrev: ↑tor 28 dec 2023, 20:55Icke att förglömma att efter årsskiftet blir ju alla dagens Volvoåterförsäljare bara ”agenter” som förmedlar ”köp” av nya Volvobilar. Det innebär t.ex. av Volvo satta fasta priser. Det har stått så i svensk bilpresss, t.ex. Vi bilägare. Vi får väl hoppas en del av dagens återförsäljare kan överleva. Men man anar ju att mindre dagens Volvohandlare inte mäktar med en sådan övergång. Förmodligen blir några få drakar kvar i storstäderna, som får leva mestadels på att sälja beg. bilar och att folk fortfarande kanske nyttjar deras verkstäder för att laga och serva bilar? Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?
Att Volvo tappar i Sverige bror på skattepolitik, bonusmalus och skatten på förmånsbilar har i princip har slaktat kundunderlaget på premium bilar där Volvo jobbar! Vi kommer se en "massdöd" av Svenska Volvo handlare dom närmsta åren. Hela Volvos sortiment är intakt i övriga europa och säljer hyfsat bra, Att överleva på att sälja gamlingarna XC60/XC40 Recharge eller den kommande Kina "shitboxen" EX30 håller inte länge till som en säljare utryckte det!
bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
Lövet skrev: ↑fre 29 dec 2023, 13:39Möjligt. Har du nåt exempel, inom bilbranschen, eller annars, vad övergång från traditionell återförsäljare till att vara agent förde med sig? Positivt och negativt. Eller du kanske lika mig bara resonerar teoretiskt? Tänker mest på kund. Men även "agenterna". Att tillverkarna kommer tjäna mest på detta förstår jag för annars skulle de väl inte byta till detta upplägg?bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
bem skrev:Möjligt. Har du nåt exempel, inom bilbranschen, eller annars, vad övergång från traditionell återförsäljare till att vara agent förde med sig? Positivt och negativt. Eller du kanske lika mig bara resonerar teoretiskt? Tänker mest på kund. Men även "agenterna". Att tillverkarna kommer tjäna mest på detta förstår jag för annars skulle de väl inte byta till detta upplägg?Jag resonerar inte teoretiskt utan med god insyn i hur man har tänkt. (Dock ej Volvo men det är sannolikt samma tankegångar runt upplägget) Det är främst inte för att spara pengar (tvärtom får tillverkaren nu bära alla lagerkostnader nu) utan för kontroll av vad bilarna säljs för, förhindra priskrig, koordinera kampanjer, styra bättre hur många bilar av varje typ som säljs mm mm.
Lövet skrev: ↑fre 29 dec 2023, 13:39Det handlar enbart om att öka vinsten för Volvo. Man kan räkna med att agenter på små orter kommer försvinna.bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]