Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1564958
OK, trodde ni va under tillval. Härdat glas är vanligt glas som går sönder i elva miljoner bitar, laminerat är det som håller ihop när det går sönder.
av XC60Recharge
#1564959
Ja laminerade akustikrutor är bortplockat som tillval vi hade byggt bilar i bygg din bil förra veckan med laminerade rutor som tillval för 7-8000kr nu finns det inte ens som tillval.
av CalleSpeed
#1565447
bem skrev: tor 21 dec 2023, 22:12
CalleSpeed skrev: tor 21 dec 2023, 19:46
Nästa stora ändring på V60 blir att man slutar tillverka den.
Ja Volvos biltyp V, Versatility, sjunger säkerligen på sista versen. Det går visserligen ännu att ”köpa” en Volvo V-bil men inte längre beställa online med Care by Volvo. Det går väl inte tyda på annat sätt än att V60 laddhybrid (och V90 laddhybrid) är på väg att avvecklas åtminstone på svenska marknaden.
V60 (och V90) med endast förbränningsmotor tillverkas ju inte längre, sen flera månader, för svenska marknaden. Att den forna ”kombikungen” Volvo skulle gå den väg vi ser nu är svårt föreställa sig. Men vägvalet lär väl bero på att kombi blivit omodernt och färre uppskattar dess fördelar. Det går ju inte fortsätta tillverka bilar som folk efterfrågar allt mindre. Jag var på väg beställa en ny kombi men fick av Volvo veta att de inte kunde erbjuda den längre på svenska marknaden med Care by Volvo. Även om kombi verkar lite ”ute” f.n. kan man mycket väl tänka sig att kombi blir populärt igen i framtiden. Alla kan väl ändå inte gilla åka omkring i stora tunga suvar eller suvliknande bilar för all framtid?
Att Volvo tappar i Sverige bror på skattepolitik, bonusmalus och skatten på förmånsbilar har i princip har slaktat kundunderlaget på premium bilar där Volvo jobbar! Vi kommer se en "massdöd" av Svenska Volvo handlare dom närmsta åren. Hela Volvos sortiment är intakt i övriga europa och säljer hyfsat bra, Att överleva på att sälja gamlingarna XC60/XC40 Recharge eller den kommande Kina "shitboxen" EX30 håller inte länge till som en säljare utryckte det!
Användarvisningsbild
av bem
#1565464
CalleSpeed skrev: tor 28 dec 2023, 20:55
Att Volvo tappar i Sverige bror på skattepolitik, bonusmalus och skatten på förmånsbilar har i princip har slaktat kundunderlaget på premium bilar där Volvo jobbar! Vi kommer se en "massdöd" av Svenska Volvo handlare dom närmsta åren. Hela Volvos sortiment är intakt i övriga europa och säljer hyfsat bra, Att överleva på att sälja gamlingarna XC60/XC40 Recharge eller den kommande Kina "shitboxen" EX30 håller inte länge till som en säljare utryckte det!
Icke att förglömma att efter årsskiftet blir ju alla dagens Volvoåterförsäljare bara ”agenter” som förmedlar ”köp” av nya Volvobilar. Det innebär t.ex. av Volvo satta fasta priser. Det har stått så i svensk bilpresss, t.ex. Vi bilägare. Vi får väl hoppas en del av dagens återförsäljare kan överleva. Men man anar ju att mindre dagens Volvohandlare inte mäktar med en sådan övergång. Förmodligen blir några få drakar kvar i storstäderna, som får leva mestadels på att sälja beg. bilar och att folk fortfarande kanske nyttjar deras verkstäder för att laga och serva bilar? Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?
Folk skall ju sitta hemavid mest och beställa ny bil online. Åka kanske lång väg (i framtiden) för ev. ”provkörning” kan bli svårare, jag tror färre och färre kommer provköra i framtiden. Kan man köpa kläder online utan att prova skall det väl gå bra med bilar också? Hur är det nu om man beställt en bil online som konsument, då har man väl 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen? Om ja, då löser väl missnöjda köpare ev. missnöje med ny bil den vägen. Ja man behöver ju inte ge en endaste anledning annat än att man just ångrar sig, som konsument.
Som vanlig konsument är det svårt se fördelar, i egenskap av konsument, med ovan, i alla fall prismässigt t.ex. Att en tillverkare jublar, inledningsvis i alla fall, är lättare förstå. Att få sätta fasta priser till slutkund är väl de flesta tillverkares dröm.
Borde väl finnas nån bransch som redan infört av tillverkaren fasta priser till slutkund och hur det gått då? Vi får väl se hur allt utvecklar sig framöver.
av Lövet
#1565518
bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?
Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
Användarvisningsbild
av bem
#1565532
Lövet skrev: fre 29 dec 2023, 13:39
bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?
Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
Möjligt. Har du nåt exempel, inom bilbranschen, eller annars, vad övergång från traditionell återförsäljare till att vara agent förde med sig? Positivt och negativt. Eller du kanske lika mig bara resonerar teoretiskt? Tänker mest på kund. Men även "agenterna". Att tillverkarna kommer tjäna mest på detta förstår jag för annars skulle de väl inte byta till detta upplägg?
av Lövet
#1565541
bem skrev:Möjligt. Har du nåt exempel, inom bilbranschen, eller annars, vad övergång från traditionell återförsäljare till att vara agent förde med sig? Positivt och negativt. Eller du kanske lika mig bara resonerar teoretiskt? Tänker mest på kund. Men även "agenterna". Att tillverkarna kommer tjäna mest på detta förstår jag för annars skulle de väl inte byta till detta upplägg?
Jag resonerar inte teoretiskt utan med god insyn i hur man har tänkt. (Dock ej Volvo men det är sannolikt samma tankegångar runt upplägget) Det är främst inte för att spara pengar (tvärtom får tillverkaren nu bära alla lagerkostnader nu) utan för kontroll av vad bilarna säljs för, förhindra priskrig, koordinera kampanjer, styra bättre hur många bilar av varje typ som säljs mm mm.
av perhall
#1565546
Mercedes-Benz bytte till agent för 3-4 år sen, det verkar ha gått ganska bra för alla inblandade
av CalleSpeed
#1565547
Lövet skrev: fre 29 dec 2023, 13:39
bem skrev:Förmedla bilköp genom agentverksamhet är det väl lite svårt som lekman se vara nån större inkomstkälla?
Jag tror du har en lite för negativ bild av vad det innebär att vara agent. Agenten får betalt för varje tjänst man tillhandahåller till tillverkaren. Så omsättningen kommer gå ner (man köper ju inte in bilen till sina egna böcker längre) men marginalen kommer öka enormt. Tanken är att (åtminstone på kort sikt) ska resultatet på sista raden inte bli sämre för agenterna.
Det handlar enbart om att öka vinsten för Volvo. Man kan räkna med att agenter på små orter kommer försvinna.

Det kommer även leda till högre priser. Det för att Volvo kommer kunna själv sätt sina priser. Idag kan återförsäljarna förhandla fram ett rabatterade pris för en vis volym och utrustning nivå på en modell. Det vill säga kampanjbilar. Det är det slut med om Volvo får som dom vill..

Personligen tror jag att Volvo har tagit bort sina mildhybrider för att svälta bort dom små återförsäljare i Sverige, likaså genom att lägga orimligt långa leveranstider på andra attraktiva bilar.
  • 1
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 313

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]