Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Nja, dom är ju sammanbundna med en pluskabel. Kabeln går från generatorn till startmotor o sen upp till batteriet, så är kabeln mellan generator o startmotor dålig/anslutningsfel så får du ingen laddning.
av karren
Hej!
Tänkte återkoppla lite här. Det slutade med att jag fick byta generatorn, tog hjälp av en verkstad till slut. De sa att dioderna var slut. Trots bytet laddade inte bilen och de upptäckte att kabeln mellan generator och batteri var sönder. De bytte kabel och sen laddade bilen. Tack för all hjälp!

/peter
av junker22
Min genrator laddar bara 7-8 volt så jag ska byta ut den. Då upptäcker jag attdet är en generator med inbyggd regulator. Dessutom sitter en externt monterat. Är detta ok? Ska köpa en ny med inbyggd? Ev 242 -74. Bilen har nog gått länge med detta.
av Rådlös
Nej, det låter helt tokigt. Man får anta att det inte finns några anslutna kablar på den separata regulatorn? Man har väl bytt generator någon gång och då satt i en nyare. Sitter det möjligen några märklappar på generatorn, och vad står det på dom?

Där sjönk sannolikheten att det är […]

Ok, tack! Överkomligt, och det är v&aum[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Det är bara att kolla alla anslutningar fysis[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Jag fick samma tre uppdateringar. Kör med ege[…]