Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jossant5r
Stod med bilen på tomgång o drog upp oljestickan o då rök det ur den, lyfte oljelocket o det kom rök därifrån med, har läst att de är vevhusventilationen som är tät, men den är bytt, det kommer även vitt klägg på oljestickan.
Kolla på en annan 855 o det rök ur oljestick hålet o oljepåfyllningen på den med men den bilen har inte tät vevhusventilation!

Vad har den rostiga burken för funktion?
http://forumbilder.se/CE0TS/image
av FaniSkogen
jossant5r skrev:Stod med bilen på tomgång o drog upp oljestickan o då rök det ur den, lyfte oljelocket o det kom rök därifrån med, har läst att de är vevhusventilationen som är tät, men den är bytt, det kommer även vitt klägg på oljestickan.
Kolla på en annan 855 o det rök ur oljestick hålet o oljepåfyllningen på den med men den bilen har inte tät vevhusventilation!

Vad har den rostiga burken för funktion?
http://forumbilder.se/CE0TS/image
Vad gjorde de när de rengörde vevhusventilationen? Vad jag förstår så när de rengör så blåser de bara rent lite i några slangar, men byter egentligen inte ut något. Detta blir tydligen inte alltid bra.

innan jag bytte mitt så rök det lite ur oljestickans rör. Efteråt när jag testade kom där ingen rök alls.
av jossant5r
Okej hörde efter med han som hjälpte mig o han böt bara oljefällan, han har inte gjort rent någon slang eller så, vilket jag trodde. Så då är de slangarna som är täta eller?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Beställde detta jobb, inga delar skulle behövas enligt mecken. Slangen på toppen lossades i toppen där dom körde med tryckluft, det var ungefär allt och tog mindre än 30 minuter. Förklarade senare hur De skulle ha utfört detta och fick till svar att så hade Han gort detta.
av jossant5r
Kan tillägga att när jag tar bort slangen som går från oljefällan upp till ventilkåpan så slutar läckaget, alltså jag tar bort den från ventilkåpan. Det ryker ur den slangen. Men är den urkopplad läcker det ingen olja alls, så fort jag sätter tillbaka den så dryper det olja..
av jossant5r
Ahapp ner med allt igen då.. Men måste man så måste man:p ja den packningen är inte tät så de trycks ur lite olja där så den ska bytas men det är inte mkt olja som kommer därifrån, men får byta slangarna o se om de läcker på nått mer ställe eller om det bara är dom som är täta
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Allt det du beskrivit tyder ju på en väldig ledsen vevhusvent, så det är som sagt bara ner med insuget, köpa nya slangar och ev. ny oljefälla (flesta säger att det sällan behövs, men jag köpte ny iaf, nytt är alltid nytt :P ), glöm inte ny insugspackning heller. En hög med slangklämmor i olika storlekar kan vara bra också. Byt även olja och filter samtidigt.

Ser kanalerna in i blocket grisiga ut så bör man väl ta ner tråget och rengöra ordentligt där också, annars finns väl risken att det sätter igen sig igen relativt snabbt.

Allt som allt kostar väl materialet runt en tusing kanske, beroende på vart man handlar och vilket märke på olja man ska ha osv...

Som ovan(?) mek bör man nog avsätta en 4-5 dagar åt detta arbete. Det är inte direkt svårt, men det är en hel del pill och man får absolut inte känna sig stressad - då sätter man garanterat en slang eller liknande fel (som i värsta fall innebär att man får börja om).

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]