Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Bra sammanfattning christern.
Tilläggas bör att har man PTC-värmare som jag har så suger den 100A om man startar bilen när det är under 14grader ute och den går tills innställd innertemp är uppnådd!

Jag brukar toppladda batteriet ibland i garaget med en laddare liknande CTEC, är båtägare som vi semestrar i och då lär man sig lite om batterier och att toppfylla ett batteri är inte något man gör fort! min generator i båen lämnar 120A och fastän jag har tre stora batterier så är det sällan hela generatorns kapacitet utnyttjas! i bilar så har man dock många större förbrukare som kräver en stark generator för att hållas vid liv!
Användarvisningsbild
av Bosa
Mitt batteri var då stendött men det gick att sparka liv i det ändå och har fungerat utan problem men alla gör givetvis som de vill och känner för, man märker i regel ganska snabbt om batteriet fått rejält på tafsen. :)

Däremot så funderar jag på att köpa nytt batteri nu, 8 år och över 21000 mil är väl i trakterna av normal livslängd. Bättre att byta innan det ger upp. :)

Har för övrigt 2 x 250Ah agmbatterier i stugan som laddas via solcell, har stoppat dit en regulator av bra kvalitét med underhållsladdning vid behov vilket egentligen väl är viktigare än om det är en 100 eller 200-watts panel. Däremot skulle jag inte vilja försöka ladda dem med min lilla 3,6:a. Vissa typer av batterier kräver väl dessutom en viss laddboost för att det ska bli riktigt bra som många klenare laddare inte klarar, så mitt råd att gå på en MXS 5.0 framför en 3.6 kvarstår dels pga bättre effekt men framförallt pga recondfunktion samt 8-stegsladdning mot 4-stegs. Inte mycket att orda om när det handlar om nån hundralapp tycker jag. :)

Överlag så tycker jag batterierna tål ganska mycket idag, till och med de där småbatterierna som sitter i snöskotrar och MC's verkar tåla en hel del misshandel. I år skruvade jag iaf dit laddkabeln på polerna, får se om man kommer så långt att man kopplar in laddaren till nästa sommar då batteriet var dött för tredje hösten i rad. :D
Men de små är känsligare, kände redan i vintras att det inte var samma kraft i det så till i vinter blir det att köpa ett nytt.

akterspegel: Jo bilarna kan suga bra med ström, hade en 945 en gång i tiden med skaplig stereo. Satt en 160A-generator med en ställbar laddregulator samt ett gult Optima i bilen, vid användning av full effekt så peakade laddningen på strax över 160A. :D
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]