Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#638701
~Kalle~ skrev:
andreas_lofgren skrev:Kalle: Anledningen till att automat får dra mer än manuell på vissa V70II är tydligen att det är lättare att starta en bil från stillastående med automat än manuell. Kopplingen på de manuella tål inte lika mycket dragvikt som momentomvandlaren i automaten.
Jaha ja alltid lär man sig nåt nytt :-)-)
Men på min XC70 är dragvikten 2100 kg med manuell låda, så där har kopplingen inga problem med att starta med 2100 kg bakom.

Men det beror väl på att 1:an är lägre kanske.

Men hur i hela friden kan tex Passat, Tiguan, BMW 520, CR-V, Mondeo, Kuga, Merca, Nissan mfl klara detta då med 2000 kg bakom med sina små 2 litersmotorer med 4 cylindrar och bli godkända, när inte volvo fixar detta ?

Hondan och Nissan drar ju tex 500 kg mer med manuell än med automat. Har volvo exeptionellt dassig koppling ? Eller har de klena automater ?
#638721
Svenskar i allmänhet har en tendens att följa regler mer bokstavligt än vad en del andra gör. Ett exempel på en ytterlighet i andra riktningen är att en del kinesiska företag har infört beteckningen "Chinese Export" på sina varor. Den som tror att det är en slump att loggan är väldigt lik det europeiska CE-märket kan ju räcka upp en hand.

Med detta vill jag alltså ha sagt att man kan tolka ett resultat olika. Det kan ju vara skillnad på att kunna starta fem gånger och sen köra 40000 mil eller kunna starta fem gånger och sen byta koppling.

Nu behöver det inte vara så. Säger bara att det kan vara så.
#639299
Jo, men att klumpa ihop VW, BMW och Mercedes med billiga Kinaimportbilar är väl inte fair.

Tyskarna brukar ju vara duktiga på att följa regelverk tyckar jag.
#640916
Hej det är skillnad i Transmisionen (slutväxeln) Bilarna 2,5T, D5 och 2,4D

MY-2010 är det samma på 2,5T och 2,4d : M66D F2A) Manual Gearbox/final drive 3.770
First Gear 3,385 / 4,148 (man / auto)
Second Gear 1,905 / 2,370
Third Gear 1,194 / 1,556
Fourth Gear 0,838 / 1,155
Fifth Gear 0,652 / 0,859
Sixth Gear 0,540 / 0,686
Reverse Gear 3,200 / 3,394

MY-2010 D5 är det lika utväxling i /mellan växlarna som 2,5T/2,4d
Men D5 har Manual Gearbox/final drive 4.0

= total utväxling på 1an (motorvarv för 1varv på drivaxel)
D5 (M66D F3A) = (3,385 * 4 = 13,54)
2,5T/2,4D (M66D F2A) = 3,385 * 3,77 = 12,76145)

Så om det inte är någon skillnad på hjulens omkrets: (13,54/12,76 = 1,061) ca 6% :roll:
Kan tyckas lite men jämmför momentet på motorn i samma fart.
2,5T/2,4d 1000varv/min: NM ? * 12,76 (för det är "hävstången", =antal varv motorn ger kraft)
D5 +6% 1061varv/min: NM? * 13,54 (för det är "hävstången")

Jag vet inte hur mycket kraft som dessa motorer ger vid dessa varvtal, men ett exempel...
2,5T/2,4d 1000varv/min: NM ? * 12,76 = (150Nm * 12,76) =1914...
D5 +6% 1061varv/min: NM? * 13,54 = (165Nm * 13,54) = 2234,1...
Skillnaden blir vid samma (låga) fart: (2234,1/1914 = 1,1672) =16,7% :-O)
Men någon som har Nm/HK kurvor tilldessa motorer :?:

Då det bara är 11% skillnad på 2000kg/1800kg. :idea:
Montera hjul med mindre omkrets på bilen så blir det mindre slirande på lamellerna.... :shock:
#640926
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev:
andreas_lofgren skrev:Kalle: Anledningen till att automat får dra mer än manuell på vissa V70II är tydligen att det är lättare att starta en bil från stillastående med automat än manuell. Kopplingen på de manuella tål inte lika mycket dragvikt som momentomvandlaren i automaten.
Jaha ja alltid lär man sig nåt nytt :-)-)
Men på min XC70 är dragvikten 2100 kg med manuell låda, så där har kopplingen inga problem med att starta med 2100 kg bakom.

Men det beror väl på att 1:an är lägre kanske.


:arrow: Ja det är skillnad. på bil och bil... ??:-/
XC70 My-2010 där finns D5, 2,4d och 2,4d ?:-/
vad tror ni skiljer dem åt?
Motor utväxling och drag vikt... :|
D5 (205hp) 2.4D (163hp) 2.4D (175hp)

Engines D5: D5244T10 2,4D: D5244T16 :wink: 2,4D: D5244T14 8)

Transmissions
M66E H5A/ M66D G5A/ :wink: M66D G5A/AW TF-80SC
First Gear 3,750 / aut 3,385 / aut 3,385 / 4,148
Second Gear 1,905 / aut 1,905 / aut 1,905 / 2,370
Third Gear 1,194 / aut 1,194 / aut 1,194 / 1,556
Fourth Gear 0,838 / aut 0,838 / aut 0,838 / 1,155
Fifth Gear 0,652 / aut 0,652 / aut 0,652 / 0,859
Sixth Gear 0,540 / aut 0,540 / aut 0,540 / 0,686
Reverse Gear 3,436 / aut 3,271 / aut 3,271 / 3,394
Man Gearbox/final drive 4.530 4.530 4.000
Auto Gearbox/ final drive 3.604 3.329 3.329

1an D5 (3,75 * 4,530= 16,9875) = man dragvikt 2100kr
2,4D (3,385* 4,530 = 15,33405) = man dragvikt 2100kr :wink:
2,4D (3,385* 4,0 = 13,54) =man dragvikt 1500kg (auto 1800kg)

AW TF-80SC är den ända automaten som finns till dessa bilar
D5 har annan Auto Gearbox/ final drive 3.604 = är starkare, varvar mer.

Vilken motor har du B20...
#641058
Ecomed20ton skrev:Hej det är skillnad i Transmisionen (slutväxeln) Bilarna 2,5T, D5 och 2,4D

MY-2010 är det samma på 2,5T och 2,4d : M66D F2A) Manual Gearbox/final drive 3.770
First Gear 3,385 / 4,148 (man / auto)
Second Gear 1,905 / 2,370
Third Gear 1,194 / 1,556
Fourth Gear 0,838 / 1,155
Fifth Gear 0,652 / 0,859
Sixth Gear 0,540 / 0,686
Reverse Gear 3,200 / 3,394

MY-2010 D5 är det lika utväxling i /mellan växlarna som 2,5T/2,4d
Men D5 har Manual Gearbox/final drive 4.0

= total utväxling på 1an (motorvarv för 1varv på drivaxel)
D5 (M66D F3A) = (3,385 * 4 = 13,54)
2,5T/2,4D (M66D F2A) = 3,385 * 3,77 = 12,76145)

Så om det inte är någon skillnad på hjulens omkrets: (13,54/12,76 = 1,061) ca 6% :roll:
Kan tyckas lite men jämmför momentet på motorn i samma fart.
2,5T/2,4d 1000varv/min: NM ? * 12,76 (för det är "hävstången", =antal varv motorn ger kraft)
D5 +6% 1061varv/min: NM? * 13,54 (för det är "hävstången")

Jag vet inte hur mycket kraft som dessa motorer ger vid dessa varvtal, men ett exempel...
2,5T/2,4d 1000varv/min: NM ? * 12,76 = (150Nm * 12,76) =1914...
D5 +6% 1061varv/min: NM? * 13,54 = (165Nm * 13,54) = 2234,1...
Skillnaden blir vid samma (låga) fart: (2234,1/1914 = 1,1672) =16,7% :-O)
Men någon som har Nm/HK kurvor tilldessa motorer :?:

Då det bara är 11% skillnad på 2000kg/1800kg. :idea:
Montera hjul med mindre omkrets på bilen så blir det mindre slirande på lamellerna.... :shock:

Det fina med Specifikationer...
Men jag är mer imponerad av dig som kan/orkar jämföra samman ställa all denna info så att det finns här att tillgå för alla


//Goose
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]