- fre 20 apr 2012, 09:13
#638701
Men det beror väl på att 1:an är lägre kanske.
Men hur i hela friden kan tex Passat, Tiguan, BMW 520, CR-V, Mondeo, Kuga, Merca, Nissan mfl klara detta då med 2000 kg bakom med sina små 2 litersmotorer med 4 cylindrar och bli godkända, när inte volvo fixar detta ?
Hondan och Nissan drar ju tex 500 kg mer med manuell än med automat. Har volvo exeptionellt dassig koppling ? Eller har de klena automater ?
~Kalle~ skrev:Men på min XC70 är dragvikten 2100 kg med manuell låda, så där har kopplingen inga problem med att starta med 2100 kg bakom.andreas_lofgren skrev:Kalle: Anledningen till att automat får dra mer än manuell på vissa V70II är tydligen att det är lättare att starta en bil från stillastående med automat än manuell. Kopplingen på de manuella tål inte lika mycket dragvikt som momentomvandlaren i automaten.Jaha ja alltid lär man sig nåt nytt-)
Men det beror väl på att 1:an är lägre kanske.
Men hur i hela friden kan tex Passat, Tiguan, BMW 520, CR-V, Mondeo, Kuga, Merca, Nissan mfl klara detta då med 2000 kg bakom med sina små 2 litersmotorer med 4 cylindrar och bli godkända, när inte volvo fixar detta ?
Hondan och Nissan drar ju tex 500 kg mer med manuell än med automat. Har volvo exeptionellt dassig koppling ? Eller har de klena automater ?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.