Jag har funderat på problemet med att glömma ljusomkopplaren i parkeringsljusläge oavsiktligt. Förslag finns här på hur man kan koppla in en summer som ljuder om ljusomkopplaren är i parkeringsljusläge när tändningen slås ifrån och bilen inte är låst (V70II).
OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Jag har inte själv provat detta i verkligheten ännu och jag kan inte garantera vare sig funktion eller att bilen inte skadas. Detta ansvarar du helt och hållet för själv. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:
Kretsen är uppbyggd för att minimera risken för negativ påverkan på bilens övriga elsystem och innehåller endast komponenter som är åtkomliga över disk (t.ex. Kjell & Company).
Det går att göra smartare kretslösningar som blandar in om förardörren öppnas etc. men det blir bökigare och kräver sannolikt komponenter som inte är vanliga.
Elsystemet på en V70II skiljer sig väldigt mycket från äldre bilar på många sätt. Därför behövs t.ex. en diod parallellt med reläspolar för att minimera störningsrisker. Praktiskt har jag använt likriktarbryggor enligt förslag vid andra inkopplingar. Fördelen är att de (kortvarigt) tål 25A, är robusta och har flatstiftanslutningar. Man får även en spärrdiod innan spolen om man använder likriktarbrygga enligt förslag.
Montage:
Koppla ifrån bilens batteri för säkerhets skull. Vänta 5 min tills bilens styrsystem hamnat i viloläge. Montera reläerna nära likriktarbryggorna under lastutrymmets golv på lämpligt ställe. Anslut säkringshållare med 500mA säkring nära resp. anslutningspunkt A, B, C i bilens befintliga elsystem, (dvs. så hamnar t.ex. säkringshållaren för anslutning C i innertaket vid takbelysning i lastutrymmet.) Då minimeras risker för skador vid eventuella kortslutningar. Med så liten ström som 500mA på säkringarna räcker det (gott och väl) med 0,75 mm2 kopplingsledningar.
Koppla enligt schemat. Mycket viktigt att likriktarbryggorna kopplas in i direkt närhet till resp. reläspole med korta ledningar! Använd isolerade kabelskor. Isolera överbliven anslutning på likriktarbryggor. Dra inte egna ledningar parallellt med befintliga ledningar längre sträckor. Se till att inga ledningar ligger mot skarpa kanter. Fäst med buntband. Fixera för att undvika skrammel.
Anslutningar A, B och C, till bilens befintliga kablage kan utföras med sk. "strömtjuv". Då behöver man inte kapa bef. kablage och det är enklare att återställa bilen till originalskick.
Förutom anslutning till minus (jordning i chassie) enligt schemat ska punkterna A, B, C anslutas enligt följande:
A: Ansluts till Röd-Violett plusledning för cigaretttändaruttag i kupé (Från elbox motorrum, säkring F25 via relä R9, åtkomlig på cigguttag eller på pinne nr. 1 i kontaktstycke tunnelkonsol 74/502)
B: Ansluts till Gul-Violett plusledning för nummerskyltbelysning bak (Från CEM C2:52, åtkomlig på pinne nr. 9 i kontaktstycke baklucka 74/602)
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takarmatur)
Förutom anslutning till minus (jordning i chassie) enligt schemat finns alternativ inkoppling för er med drag och 13-pol släpvagnsuttag:
A: Ansluts till ledning styrd via tändning till släpvagnsuttag pol nr. 10
B: Ansluts till ledning för bakljus till släpvagnsuttag valfri pol nr. 5 eller 7
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takarmatur)
Fördelen med detta alternativ är att all kabeldragning (och även komponentplacering) sker i bilens bakre del.
OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Jag har inte själv provat detta i verkligheten ännu och jag kan inte garantera vare sig funktion eller att bilen inte skadas. Detta ansvarar du helt och hållet för själv. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:
Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
P1 50590 Summer 4-16 VDC 85 dB. Valfritt så länge som den är elektronisk och drar lite ström, jag anser max 100 mA)
K1, K2: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1, B2: 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1, F2, F3: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 3 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA
Funktion:
När bilen tändningen stängs av (eller startnyckeln tas ur) blir punkt A spänningslös och relä K1 faller. Om samtidigt parkeringsljuset är tillslaget har punkt B spänning och relä K2 är draget. Då är det möjligt för summern att ljuda om spänning finns på punkt C.
Spänning finns på punkt C enligt följande: När tändningen är tillslagen, under 2 min efter bilen låses, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Om parkeringsljuset är avslaget ljuder aldrig summern. Om parkeringsljuset är tillslaget när tändningen är frånslagen ljuder summern och fortsätter att ljuda i 2 minuter efter låsning av bilen, annars 30 min. Den ljuder igen vid upplåsning eller aktiverad trygghetsbelysning.
Om jag själv kopplar in detta i min bil kommer jag att välja alternativet att utnyttja ledningarna till bilens 13-pol släpvagnsuttag eftersom min bil har sådant.