Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
#526363
Precis - hur går vi vidare med detta? Bara att ligga på o tjata på Volvoverkstäderna eller...?
Att manuellt ändra till halvljus är ju helt ok.
av Soulman
#526378
Ja. Och hade V70 (andra Volvomodeller kan jag inget om) inte varit så tekniskt retarderad hade åtminstone en summer varit på plats, automatisk optisk styrning mellan DRL/halvljus, handbromsen drar man till sig vid aktivering, man skulle inte behöva aktivera regnsensorn varje gång man sätter sig i bilen, radion hade haft en inställning för önskad volym vid start, menysystemet för radio/usb/ipod/telefon hade aldrig kommit ut på marknaden.

Känns som att jag gått 10 år tillbaka i tiden jämfört med de Skoda/VW bilar jag haft senast.
Användarvisningsbild
av Brainy
#526522
Soulman skrev:hade åtminstone en summer varit på plats
Håller med.
Soulman skrev:handbromsen drar man till sig vid aktivering
På min V70 trycker man in knappen för att anlägga parkeringsbromsen, är det annorlunda på din? Känns helt naturligt att trycka på en elektrisk knapp när jag vill ha en funktion. Precis som jag trycker på startknappen, jag vrider den inte. Ur en säkerhetsaspekt är det också bättre att man trycker på knappen, förutom vad som nämnts tidigare i tråden så är det som så att folk är vana att trycka på en knapp så vid en nödsituation är det i regel att trycka på knappen de försöker först.
Soulman skrev:automatisk optisk styrning mellan DRL/halvljus,
Audi har fått mycket skäll för att detta dödar inte bara deras xenonlampor utan även deras ballaster då xenonlamporna tänds per automatik varje gång du kör in i en tunnel, parkeringshus eller tom när det blir lite för mörkt på det skuggiga partiet. Jag är glad att jag inte har den funktionen på min volvo.
Soulman skrev:Ja. Och hade V70 (andra Volvomodeller kan jag inget om) inte varit så tekniskt retarderad hade åtminstone en summer varit på plats, automatisk optisk styrning mellan DRL/halvljus, handbromsen drar man till sig vid aktivering, man skulle inte behöva aktivera regnsensorn varje gång man sätter sig i bilen, radion hade haft en inställning för önskad volym vid start, menysystemet för radio/usb/ipod/telefon hade aldrig kommit ut på marknaden.

Känns som att jag gått 10 år tillbaka i tiden jämfört med de Skoda/VW bilar jag haft senast.
Soulman skrev:man skulle inte behöva aktivera regnsensorn varje gång man sätter sig i bilen
Nu har inte jag ägt min bil under någon vinter ännu, men är det inte som så att regnsensorn startar torkarna även av snö? Är det inte då risk att bilen bränner sönder torkarmotorn när jag startar bilen innan jag börjar sopa av den?
Soulman skrev:Känns som att jag gått 10 år tillbaka i tiden jämfört med de Skoda/VW bilar jag haft senast.
På min Passat gillade jag stereosystemet, framförallt hur bytet av radiokanal fungerade och hur stereon klarade av att känna av vilka stationer jag hade mottagning på. I övrigt så känns Volvon som jag hoppat fram väldigt många år i tiden trots att Volvon bara är 2 år nyare.

På passaten tryckte man förresten också på knappen för att lägga i handbromsen, var det annorlunda på de VW-bilar du haft?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#526526
Bilen eldar inte torkarmotorerna, det sitter motorskydd på dom känner av om dom står still (när en elmotor hålls still ökar strömmen rejält och genom att känna av strömmen genom motorn så kan man stänga av den enkelt ifall den riskerar att överbelastas.)
Användarvisningsbild
av Camel
#526548
Jag har funderat på problemet med att glömma ljusomkopplaren i parkeringsljusläge oavsiktligt. Förslag finns här på hur man kan koppla in en summer som ljuder om ljusomkopplaren är i parkeringsljusläge när tändningen slås ifrån och bilen inte är låst (V70II).

OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Jag har inte själv provat detta i verkligheten ännu och jag kan inte garantera vare sig funktion eller att bilen inte skadas. Detta ansvarar du helt och hållet för själv. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:


Bild

Kretsen är uppbyggd för att minimera risken för negativ påverkan på bilens övriga elsystem och innehåller endast komponenter som är åtkomliga över disk (t.ex. Kjell & Company).
Det går att göra smartare kretslösningar som blandar in om förardörren öppnas etc. men det blir bökigare och kräver sannolikt komponenter som inte är vanliga.
Elsystemet på en V70II skiljer sig väldigt mycket från äldre bilar på många sätt. Därför behövs t.ex. en diod parallellt med reläspolar för att minimera störningsrisker. Praktiskt har jag använt likriktarbryggor enligt förslag vid andra inkopplingar. Fördelen är att de (kortvarigt) tål 25A, är robusta och har flatstiftanslutningar. Man får även en spärrdiod innan spolen om man använder likriktarbrygga enligt förslag.

Montage:
Koppla ifrån bilens batteri för säkerhets skull. Vänta 5 min tills bilens styrsystem hamnat i viloläge. Montera reläerna nära likriktarbryggorna under lastutrymmets golv på lämpligt ställe. Anslut säkringshållare med 500mA säkring nära resp. anslutningspunkt A, B, C i bilens befintliga elsystem, (dvs. så hamnar t.ex. säkringshållaren för anslutning C i innertaket vid takbelysning i lastutrymmet.) Då minimeras risker för skador vid eventuella kortslutningar. Med så liten ström som 500mA på säkringarna räcker det (gott och väl) med 0,75 mm2 kopplingsledningar.
Koppla enligt schemat. Mycket viktigt att likriktarbryggorna kopplas in i direkt närhet till resp. reläspole med korta ledningar! Använd isolerade kabelskor. Isolera överbliven anslutning på likriktarbryggor. Dra inte egna ledningar parallellt med befintliga ledningar längre sträckor. Se till att inga ledningar ligger mot skarpa kanter. Fäst med buntband. Fixera för att undvika skrammel.
Anslutningar A, B och C, till bilens befintliga kablage kan utföras med sk. "strömtjuv". Då behöver man inte kapa bef. kablage och det är enklare att återställa bilen till originalskick.

Förutom anslutning till minus (jordning i chassie) enligt schemat ska punkterna A, B, C anslutas enligt följande:
A: Ansluts till Röd-Violett plusledning för cigaretttändaruttag i kupé (Från elbox motorrum, säkring F25 via relä R9, åtkomlig på cigguttag eller på pinne nr. 1 i kontaktstycke tunnelkonsol 74/502)
B: Ansluts till Gul-Violett plusledning för nummerskyltbelysning bak (Från CEM C2:52, åtkomlig på pinne nr. 9 i kontaktstycke baklucka 74/602)
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takarmatur)

Förutom anslutning till minus (jordning i chassie) enligt schemat finns alternativ inkoppling för er med drag och 13-pol släpvagnsuttag:
A: Ansluts till ledning styrd via tändning till släpvagnsuttag pol nr. 10
B: Ansluts till ledning för bakljus till släpvagnsuttag valfri pol nr. 5 eller 7
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takarmatur)
Fördelen med detta alternativ är att all kabeldragning (och även komponentplacering) sker i bilens bakre del.

OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Jag har inte själv provat detta i verkligheten ännu och jag kan inte garantera vare sig funktion eller att bilen inte skadas. Detta ansvarar du helt och hållet för själv. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:

Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
P1 50590 Summer 4-16 VDC 85 dB. Valfritt så länge som den är elektronisk och drar lite ström, jag anser max 100 mA)
K1, K2: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1, B2: 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1, F2, F3: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 3 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA

Bild


Funktion:
När bilen tändningen stängs av (eller startnyckeln tas ur) blir punkt A spänningslös och relä K1 faller. Om samtidigt parkeringsljuset är tillslaget har punkt B spänning och relä K2 är draget. Då är det möjligt för summern att ljuda om spänning finns på punkt C.
Spänning finns på punkt C enligt följande: När tändningen är tillslagen, under 2 min efter bilen låses, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Om parkeringsljuset är avslaget ljuder aldrig summern. Om parkeringsljuset är tillslaget när tändningen är frånslagen ljuder summern och fortsätter att ljuda i 2 minuter efter låsning av bilen, annars 30 min. Den ljuder igen vid upplåsning eller aktiverad trygghetsbelysning.

OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Jag har inte själv provat detta i verkligheten ännu och jag kan inte garantera vare sig funktion eller att bilen inte skadas. Detta ansvarar du helt och hållet för själv. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:

Om jag själv kopplar in detta i min bil kommer jag att välja alternativet att utnyttja ledningarna till bilens 13-pol släpvagnsuttag eftersom min bil har sådant.
av Hubbes2010
#526756
Precis detta som jag har varit ute efter, härligt Camel :D du är en klippa, jag kommer att prova detta i nästa vecka och kommer att använda bilens 13-pol släpvagnsuttag.
Hade annars en fundering på att använda instrumentbelysningen till en summer tillsammans med 12v cigg uttag stömmen är ju konstant på instr bely och slås av på cigg när du stänger av bilen å då ska summern slå till eller har jag fel?
av Soulman
#526767
Hubbes2010 skrev:Precis detta som jag har varit ute efter, härligt Camel :D du är en klippa, jag kommer att prova detta i nästa vecka och kommer att använda bilens 13-pol släpvagnsuttag.
Hade annars en fundering på att använda instrumentbelysningen till en summer tillsammans med 12v cigg uttag stömmen är ju konstant på instr bely och slås av på cigg när du stänger av bilen å då ska summern slå till eller har jag fel?
Det verkar ju föredömligt enkelt jämfört med elektronikexperimentet ovan!
Samtidigt är jag djupt förbryllad över att det ska behövas nån slags nybyggaranda för att skapa denna funktion på en helt ny bil, en funktion som alla bilar 20+ bilar jag ägt haft från fabrik! :-(O)
Användarvisningsbild
av Camel
#526780
Hubbes2010 skrev:Hade annars en fundering på att använda instrumentbelysningen till en summer tillsammans med 12v cigg uttag stömmen är ju konstant på instr bely och slås av på cigg när du stänger av bilen å då ska summern slå till eller har jag fel?
Du har inte helt fel, på åldre bilar (innan elektronikepokens intåg i bilvärlden) fanns många liknande enkla inkopplingar man riskfritt kunde göra. I fallet med summer var den vanligaste inkopplingen att man anslöt summern mellan dörrkontakt till innerbelysningen och parkeringsljuset. Då ljud summern om dörren öppnades (dörrkontakt slöt till jord) när parkeringsljuset var tillslaget (gav summern plusmatning). Med en diod förhindrades att summern ljöd när dörren var stängd (plusmatning via innerbelysningen) och parkeringsljuset var frånslaget (jordning via lampor).

I äldre bilar var kretsarna "rena", med det menar jag att mellan batteriet och anslutningspunkten fanns bara "hårda" funktioner som säkringar, reläkontakter, brytare, mm. I dagens moderna bilar finns ofta halvledarteknik, pulsbreddsmodulering, övervakningar i kretsarna som man måste ta hänsyn till. I mitt förslag är punkt A och C "rena" i V70II enligt filosofin i äldre bilar. Punkt B är inte "ren ", den är ansluten direkt från CEM-utgång. Dock består skyltbelysningen av glödlampor med en strömförbrukning som varierar med systemspännignen som kan pendla flera volt. Dessutom så har glödlampor en ansenlig startström när de är kalla. Detta får mig att tro att en reläspole som drar ca 140mA (lamporna drar ca 1A) inte kommer att störa den kretsen. Detta har jag dock inte testat.
Orsaken till anslutning C är att inga "rena" kretsar till dörrkontakterna finns. Med mitt förslag slutar summern ljuda 2 min efter låsning av bilen i sådant fall (när batterisparrelät till innerbelysningen fallit). Bättre än inget.

Instrumentbelysning har inga "rena" kretsar. Dessutom är belysningsnivån justerbar (pulsbreddsmodulering) och jag är inte helt säker på att den lyser i alla lägen när parkeringsljuset är till. *EDIT* Med ditt förslag om att summern ska "jorda" via cigg-uttag i kupén innebär att "jordning" sker bakvägen genom alla kretsar på F24-F26. Där finns bl.a olika styrenheter för strålkastartspolning, handsfree, taklucka, ACC-spjäll, mm. beroende på utrustningsnivå. Att riskera att "väcka" någon styrenehet med summerströmmen är inte att rekommendera. Jag kan inga detaljer om det men denna typ av "bakströmmar" ska generellt alltid undvikas i moderna bilars elsystem. Det blir inte "full" jordning även om något ansluts till cigg-uttagen. Summerströmmen fördelas ut beroende på lasternas karakteristik. Det betyder att jag åvråder från din lösning med instrumentbelysningen.*SLUT EDIT*

Om du har 13-pol kontakt så använd den. Utgångarna på TRM tål i alla fall strömmen till reläspolarna med råge. Jag har dock inte testat om det fungerar med en så liten last som en reläspole.
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
#526782
Soulman skrev:Samtidigt är jag djupt förbryllad över att det ska behövas nån slags nybyggaranda för att skapa denna funktion på en helt ny bil, en funktion som alla bilar 20+ bilar jag ägt haft från fabrik! :-(O)
Håller helt med! Allting finns ju redan i bilen. Som summer hade ju "plingljudet" för bältesvarnaren kunnat duga. Det enda Volvo hade behövt göra är ju att skriva en liten kodsnutt. Påminnelsen skulle ju enkelt kunnat göras avstängningsbar i menysystemet för dem som inte vill ha det. Ännu bättre hade varit en DRL-funktion med dimljusen möjlig med ljusomkopplaren i 0-läget.
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]