Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
frosse skrev:Anledningen att jag tog det är att vi drar en husvagn på 1800 kg, sen så är vi 5 pers i bilen med. har i dag en bil utan nivåreglering och den "säckar verkligen ner sig" när vi lastar i oss och åker iväg.
Nivåreglering behöver man ju inte för att man drar släp har jag märkt, då har man ju gjort något generalfel när man lastade släpet. Oavsett om släpet väger flera ton så ska man ju lasta det så att det fortfarande bara lägger 50 kg på kulan.

Om man däremot är 5 pers i bilen eller man har lite bagage, då behövs ju nivåreglering desperat mycket för hela bakdelen säckar verkligen ihop och bilen blir ostadig att köra.

Men det är klart, har man både släp som trycker 50kg på kulan och samtidigt lite i bagaget då blir ju bilen nästan okörbar utan nivåreglering.

Med nivåreglering tuffade bilen på helt obemärkt och den var precis som vanlig att köra.
av frosse
Just så kommer det att vara, när vagnen är med så ligger förtältet i bagaget. Utan vagn så har man ju sitt bagage där eftersom de andra platserna är upptagna
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Men det är klart, har man både släp som trycker 50kg på kulan och samtidigt lite i bagaget då blir ju bilen nästan okörbar utan nivåreglering.
Med 50kg ett stycke från bakaxeln blir det ju en viss hävarmseffekt också.

Nivåreglering är en självklarhet om man kör med last regelbundet. Det är inte speciellt dyrt och krångligt/omöjligt att eftermontera.
Användarvisningsbild
av sluggo81
Jag tycker det är riktigt roligt att du köpt en riktigt bil!!! Synd bara att ja "måste" köpa en polestar för att hänga med, med 2,4:an :lol:

Dessutom fick jag upp ögonen för detta forum också det var inte fel.
av Tartryffel
StringerBell skrev: Med 50kg ett stycke från bakaxeln blir det ju en viss hävarmseffekt också.
I de där 50 kilona är givetvis hävstångseffekten inräknad. Det är ju inte balken och handsken som väger 50 kg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev:
StringerBell skrev: Med 50kg ett stycke från bakaxeln blir det ju en viss hävarmseffekt också.
I de där 50 kilona är givetvis hävstångseffekten inräknad. Det är ju inte balken och handsken som väger 50 kg.
Nej, resten ligger ju över husvagnens axel. Men det är ju en hävstång över bilen också där avståndet från kroken till bakhjulen spelar roll, om man inte vill ha för mycket tryck över just bakhjulen.
av frosse
Fick besked i dag, jag får bilen i mitten av nästa vecka. spänningen är olidlig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Det är inte speciellt dyrt och krångligt/omöjligt att eftermontera.
Det låter ju hoppfullt....

Jag har hört att det är superkrångligt, nästan omöjligt och kostar fantasibelopp. Bla skulle det vara annan mjukvara till DSTC osv osv osv....
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Det är inte speciellt dyrt och krångligt/omöjligt att eftermontera.
Det låter ju hoppfullt....

Jag har hört att det är superkrångligt, nästan omöjligt och kostar fantasibelopp. Bla skulle det vara annan mjukvara till DSTC osv osv osv....
Dålig svenska av mig. Det är inte speciellt dyrt (att beställa på ny bil, alltså) men krångligt/omöjligt (kanske överdrift) att eftermontera.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]