Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
För TS tror jag att EU-mixen är utmärkt för att jämföra D3 och DRIVe. Kör man lugnt räknar man på EU-mixen. Kör man hårt/mycket i stan kan man ju helt enkelt lägga på 20% på EU-mixen för båda bilarna i sin kalkyl.
Men tänk på dyrare service för DRIVe samt säkerligen lite billigare försäkring, mindre däckslitage etc. Inga stora grejer men i min värld är inte heller skillnaden i ägandekostnader mellan D3 och DRIVe stora.
Fr a så tror jag att erbjudanden för resp. kan vara ett bra sätt att göra den ena till en mycket mer förmånlig affär än den andra.
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
crumpets skrev:s6025t, kul att du kunde argumentera för din sak. Där gav du verkligen MattiasD på nöten :roll:

Lustigt hur alla går i taket så fort nån vågar nämna att man faktiskt skulle kunna tjäna någon krona på en FT kontra en diesel. Det är som om den allmänt vedertagna sanningen att diesel alltid är billigast är det oemotstridliga faktum som ingen får ifrågasätta.

Snälla lägg ner det som angränsar till personangrepp och snälla försök att åtminstone bifoga enkla uträkningar innan ni lägger fram saker som fakta. Tack.
Det var intressant, för alla jag pratat med i alla tider "tror" att det är jäättedyrt att åka diesel!
Främst på grund av att många fortfarande verkar tro att skatten är närmre 10 tusen på en bil i V70 storlek!
På en D3 är väl skatten strax under 3000:- nu för tiden va!?
Många lever i tron om att man måste åka runt 5000-6000 mil/år för att "köra hem en diesel".

Har räknat lite på det här nu efter nästan tre år med röda bettan, och kan konstatera att för mig som kör ca 1500-1800 mil/år så är det ekonomiskt lönsamt med diesel jämfört bensin. Skulle jag köpt en Etanolare skuller garanterat bli dyrare, dels på grund av större bränsletörst, men också på grund av extra servicekostnader.
Största anledningen till att det verkar vara det är att den inte sticker iväg i förbrukning lika mycket som de bensinare jag haft när man drar tunga släp eller kör hårt.. Tror inte att jag skulle haft ett billigare bilägande med en 2,5T (som fanns när jag valde motor).

Men framför allt, njutningen när man kommer ut och det är -20 och man startar bilen och den låter som en bil, (en stor bil!) :wink: :mrgreen: :wink:
av dst02
Variosboy skrev:
crumpets skrev:s6025t, kul att du kunde argumentera för din sak. Där gav du verkligen MattiasD på nöten :roll:

Lustigt hur alla går i taket så fort nån vågar nämna att man faktiskt skulle kunna tjäna någon krona på en FT kontra en diesel. Det är som om den allmänt vedertagna sanningen att diesel alltid är billigast är det oemotstridliga faktum som ingen får ifrågasätta.

Snälla lägg ner det som angränsar till personangrepp och snälla försök att åtminstone bifoga enkla uträkningar innan ni lägger fram saker som fakta. Tack.
Det var intressant, för alla jag pratat med i alla tider "tror" att det är jäättedyrt att åka diesel!
Främst på grund av att många fortfarande verkar tro att skatten är närmre 10 tusen på en bil i V70 storlek!
På en D3 är väl skatten strax under 3000:- nu för tiden va!?
Många lever i tron om att man måste åka runt 5000-6000 mil/år för att "köra hem en diesel".

Har räknat lite på det här nu efter nästan tre år med röda bettan, och kan konstatera att för mig som kör ca 1500-1800 mil/år så är det ekonomiskt lönsamt med diesel jämfört bensin. Skulle jag köpt en Etanolare skuller garanterat bli dyrare, dels på grund av större bränsletörst, men också på grund av extra servicekostnader.
Största anledningen till att det verkar vara det är att den inte sticker iväg i förbrukning lika mycket som de bensinare jag haft när man drar tunga släp eller kör hårt.. Tror inte att jag skulle haft ett billigare bilägande med en 2,5T (som fanns när jag valde motor).

Men framför allt, njutningen när man kommer ut och det är -20 och man startar bilen och den låter som en bil, (en stor bil!) :wink: :mrgreen: :wink:
Skatten på D3 man ligger på 2300-2400,- nu.
Starta en motor i 20 graders kyla är ingen njutning, kör man diesel så har man oftast tänkt på att ha startat
dieselvärmaren en stund innan och slipper varmköra speciellt länge :)
av carmindz
Även jag skulle vilja veta hur stor skillnaden är på ett ungefär mellan en DRIVe och D3 säg ligger man i 120-130 motorväg (pendlar) vilken blir mest ekonomisk, känns som den 6:e växeln borde göra en del?!
Ska välja tjänstebil och valet står nu mellan dessa.
Provkörde både för ett tag sedan och visst D3 känns klart mycket trevligare att köra med bättre vrid och gång.

Kör idag en annat fabrikat men med lika 1.6l motor (dock mindre bil och ingen motorvärmare) och är fruktansvärt nöjd med denna motor behöver aldrig tanka... över 100mil på 55liter, tillskillnad från den S40 flexifuel som jag körde innan den fick man tanka hela tiden. Så bensin eller etanol tänker jag aldrig igen välja efter ha en gång gått över till diesel.
Men som sagt då sitter den i en bil som är lite mindre.
av SverreK
carmindz skrev:Även jag skulle vilja veta hur stor skillnaden är på ett ungefär mellan en DRIVe och D3 säg ligger man i 120-130 motorväg (pendlar) vilken blir mest ekonomisk, känns som den 6:e växeln borde göra en del?!
Ska välja tjänstebil och valet står nu mellan dessa.
Provkörde både för ett tag sedan och visst D3 känns klart mycket trevligare att köra med bättre vrid och gång.
Hej!

Valde själv mellan D3 och DrivEn och det blev D3 trots den stora kostnadsökningen. Det var ett tufft val faktiskt för det skilde ju c:a 40 000 om man räknar med skattefriheten. Lite kanske man har igen i 2:a handsvärde när man säljer om fem år.

Har kört c:a 500 mil och jag har inte ångrat mitt val, snarare tvärtom. (Kanske naturligt mänskligt att "alltid ha valt rätt" ??:-/ )

Det är gott att ha lite extra kraft i motorn. Hade Drive haft en ca 135-140 HK så hade jag nog lätt tagit den för jag behöver inte "vrålköra". Bäst bränsleekonomi på 6:a tror jag man får vid 95-100 km i timmen. Då ligger man på 1500 varv och då kommer kraften perfekt. Under det måste man köra på femman eller lägre växlar...

Gött att få tillbaka lite pengar på skatten för några veckor sedan också...

/Sverre
Senast redigerad av 1 SverreK, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
Efter 370 mil i DRIVe´n så är Jag fortfarande nöjd men märkt av att den är lite trött/seg med vibrationer som följd när varvtalet sjunker ner under 1400 varv. Jag var innan köpet helt medveten av att motorn var starkt begränsad i effekt och tänkte att det löser man lätt med trim när Jag tröttnat på originalutförandet men så här i efterhand så har Jag kommit på att de är bättre me lite störrre motor från början och slippa trixa med optimering av motorn och annat exter.

Om det inte var i snålsynpunkt så hade Jag tagit D3 hela dagen! DRIVe, inget fel på den men D3 är mycket bättre motor.
av perhall
dst02 skrev:Efter 370 mil i DRIVe´n så är Jag fortfarande nöjd men märkt av att den är lite trött/seg med vibrationer som följd när varvtalet sjunker ner under 1400 varv. Jag var innan köpet helt medveten av att motorn var starkt begränsad i effekt och tänkte att det löser man lätt med trim när Jag tröttnat på originalutförandet men så här i efterhand så har Jag kommit på att de är bättre me lite störrre motor från början och slippa trixa med optimering av motorn och annat exter.

Om det inte var i snålsynpunkt så hade Jag tagit D3 hela dagen! DRIVe, inget fel på den men D3 är mycket bättre motor.
Jag tycker den är helt ok på mellanvarv för normalkörning - men under 1400 r/m är den riktigt seg vilket ställt till det för mig några gånger. Tyvärr verkar en 9000 kr uppgradering inte hjälpa mot det. Överhuvudtaget är det viktigt, eftersom ju optimering innebär vissa risker, att överväga och tänka vilken motor man har. D5 och 2,5T är bra motorer att trimma: hållbara, väldimensionerade och det ger mycket mer effekt till det redan harmoniska kraftflödet. DRIVe är död på låga varv, D3 seg över 3000 r/m och trim hjälper liksom inte riktigt mot det. T4 som jag snart har är nog heller inte något att trimma. Hållbar? Vet inte än, ny motor. Men 180 hk o 270Nm ur 1,6 l är rätt mycket redan...
PH

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]