crumpets skrev:s6025t, kul att du kunde argumentera för din sak. Där gav du verkligen MattiasD på nöten :roll:
Lustigt hur alla går i taket så fort nån vågar nämna att man faktiskt skulle kunna tjäna någon krona på en FT kontra en diesel. Det är som om den allmänt vedertagna sanningen att diesel alltid är billigast är det oemotstridliga faktum som ingen får ifrågasätta.
Snälla lägg ner det som angränsar till personangrepp och snälla försök att åtminstone bifoga enkla uträkningar innan ni lägger fram saker som fakta. Tack.
Det var intressant, för alla jag pratat med i alla tider "tror" att det är jäättedyrt att åka diesel!
Främst på grund av att många fortfarande verkar tro att skatten är närmre 10 tusen på en bil i V70 storlek!
På en D3 är väl skatten strax under 3000:- nu för tiden va!?
Många lever i tron om att man måste åka runt 5000-6000 mil/år för att "köra hem en diesel".
Har räknat lite på det här nu efter nästan tre år med röda bettan, och kan konstatera att för mig som kör ca 1500-1800 mil/år så är det ekonomiskt lönsamt med diesel jämfört bensin. Skulle jag köpt en Etanolare skuller garanterat bli dyrare, dels på grund av större bränsletörst, men också på grund av extra servicekostnader.
Största anledningen till att det verkar vara det är att den inte sticker iväg i förbrukning lika mycket som de bensinare jag haft när man drar tunga släp eller kör hårt.. Tror inte att jag skulle haft ett billigare bilägande med en 2,5T (som fanns när jag valde motor).
Men framför allt, njutningen när man kommer ut och det är -20 och man startar bilen och den låter som en bil, (en stor bil!)

:mrgreen:

Assumption is the mother of all f ups.