Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jocke S. skrev:Jag rekomenderar starkt att byta till ett helt nytt relä. Jag hittade relät på Meca för 365:- (troligtvis samma pris som på Bilia).
skruvat.se tar 285:-.
Hur f** lyckas du hitta det på Meca till min? Grymt knepiga sökfunktioner. Får ringa i morgon. Lätt värt pengarna att pröva.
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev: Vevaxeln och kamaxeln är ju "i synk" så att säga, så endast vevaxelgivare borde räcka rent teoretiskt.
Som alltid beror ju det på vad det är för information man vill få ut. Om det bara var att få veta *noll* så räckte det ju.
Vevaxelgivarens grundjobb är att berätta att vi nått en punkt 15 grader före noll. När den punkten nåtts så räknar styrdonet själv ned graderna så att tändning sker exakt vid den tidpunkt som styrdonet anser lämpligt. Men den har fler uppgifter.
För varje hål som passerar impulsgivaren induceras en spänning i sensorspolen. När ett flertal hål passerar kommer en växelspänningssignal att skapas där frekvensen på växelspänningen beror på antalet hål som passerar per sekund och spänningen kan variera mellan 0,1 V-55 V AC beroende på varvtal och temperatur (samma ide som ABS systemet kom att använda). Spänningen ökar med ökat varvtal och stigande temperatur. Frekvensen ökar med ökat varvtal. Genom att hålla koll på spänningspulserna kan styrenheten avgöra både vevaxelns varvtal och position. Alltså inte en info utan två infos själv. Men den har ännu flera uppgifter vid samarbete med kamaxelgivaren.
Kamaxelgivaren förser styrenheten med information om vevaxeln befinner sig på första eller andra varvet i arbetscykeln.
Kamaxelgivarens uppgift är också att tillsammans med impulsgivaren (vevaxelgivaren) ge styrenheten information om vilken cylinder som knackar då knackning är detekterad av någon knackgivare.
Tackar för ett mycket bra och beskrivande svar! :D
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
andreasH skrev:
Jocke S. skrev:Jag rekomenderar starkt att byta till ett helt nytt relä. Jag hittade relät på Meca för 365:- (troligtvis samma pris som på Bilia).
skruvat.se tar 285:-.
Hur f** lyckas du hitta det på Meca till min? Grymt knepiga sökfunktioner. Får ringa i morgon. Lätt värt pengarna att pröva.
Inga problem... På deras webshop finns en sökruta i övre hörnet. Där kan du byta till original artikelnummer och söka på 3545803 så får du fram relät. :wink:
av *pettson*
andreasH skrev:
*pettson* skrev:Kolla att allt är ordentligt åtdraget PÅ polerna. Alltså inte bara så dom sitter på batteriet utan så alla kablar sitter fast på polskorna.
Inte helt ovanligt med att en liten pluskabel råkar lossas eller lossna. Resultatet av den lilla kabeln är att bilen kan stanna eller vägra starta.
Tack Pettson, men bilen startar nu efter lite tips här. Dock bara när jag klämmer ihop system/spridarrelät.
Minns jag inte fel så går den lilla kabeln som iallafall jag tänker på. Just dit.
Men visst händer det att systemreläet går sönder.
*pettson* skrev:
andreasH skrev:
*pettson* skrev:Kolla att allt är ordentligt åtdraget PÅ polerna. Alltså inte bara så dom sitter på batteriet utan så alla kablar sitter fast på polskorna.
Inte helt ovanligt med att en liten pluskabel råkar lossas eller lossna. Resultatet av den lilla kabeln är att bilen kan stanna eller vägra starta.
Tack Pettson, men bilen startar nu efter lite tips här. Dock bara när jag klämmer ihop system/spridarrelät.
Minns jag inte fel så går den lilla kabeln som iallafall jag tänker på. Just dit.
Men visst händer det att systemreläet går sönder.
Ok. Tack. Ska dubbelkolla det.
av PTV
PTV skrev:Får du inte igång den så har jag en 850 GLT -92 för 7000:- som rullat lite över 30 000 mil med mindre ytrost nära någon skärmkant.Felfri motor med felfri automatlåda och startar och går oavsett årstid.En riktig kämpe med andra ord.I behov av en ny handbromsvajer och står för stunden avställd.Gick igenom den senaste besiktningen men måste besiktigas igen innan den tas i trafik.

Bild
(Bilen såld som rullande men för tillfället avställt objekt till en granne för 3000 :- .) Han skulle fixa handbromsvajern samt byta ut däcken och laga en del ytrost och gå över bromsarna och byta ut en del kosmetiskt trasiga dörrlister samt byta bagageluckan pga rostskador.Hoppas den får ett fortsatt värdigt liv i rätt händer när den såg allmänt ledsen ut där den stod långtidsparkerad pga tidsbrist.
Hej. Jag har följt med allt vad som är skrivits i denna tråd, frågar Mig själv och andra hur/varför det kunde vara så svårt att lösa problemet. Vanligt med liknande problem på alla moderna bilar? Om man tagit bilen till volvo hade De då hittat felet inom rimlig kostnad? Detta är helt teoretiska frågor, men Jag själv funderarar idessa banor.....
av *pettson*
Alfredo skrev:Hej. Jag har följt med allt vad som är skrivits i denna tråd, frågar Mig själv och andra hur/varför det kunde vara så svårt att lösa problemet. Vanligt med liknande problem på alla moderna bilar? Om man tagit bilen till volvo hade De då hittat felet inom rimlig kostnad? Detta är helt teoretiska frågor, men Jag själv funderarar idessa banor.....
Det är inte särskilt svårt att hitta fel på den här typen av bil egentligen. Men som alltid beror det på vad man har för kunskaper och möjligheter.
Hade bilen varit hemma hos mej så att jag kunde mätt i min verkstad efter mina tankebanor så hade jag nog hittat felet relativt fort. Men jag vet hur jag ska söka och jag har litteratur och lång erfarenhet.
Jag har också bilens insprutnings system i bakhuvudet och vet hur det fungerar till största delen. Har man inte det utan måste gissa sej till det, inte är hemma på schemor och måste fråga och bolla så tar det betydligt längre tid. Vet man inte hur man ska tolka mätdata och inte heller har råkat ut för nåt liknade att relatera till så är det ytterligare försvårande. Det blir inte lättare om man får 30svar av diverse forumsmedlemmar inkl mej som kanske slängt ett getöga på det hela med nåt snabbtips utan att ha läst igenom precis allt.

Ska man lösa problem snabbt och enkelt, ja då finns inga genvägar. EGEN kunskap gäller. Det är till att börja vara uppdaterad på felsökningsmetodik i teori o praktik, till att vara uppdaterad på insprutningssystemen hur dom jobbar och vad dom består av. Hur signalvägar ser ut och dess arbetsvillkor. Kan man inte det i huvudet så måste iallafall en liten del finnas där och resten i böcker eller databaser. Hursomhelst måste infon fram och tolkas för att få fram problemet. Sen ska det åtgärdas med, vilket kräver att du är duktig på det praktiska med. Det händer ju att inte just reläer ger upp utan, kabelbrott, dåliga skarvar i ett orginalsystem eller liknade, det kräver naturligtvis sin kunskap att åtgärda.

Är det vanligt med såna här problem i moderna bilar. Tja.. shit happens? Alltså det förekommer men dom flesta är naturligtvis inte drabbade. Det är ju tyvärr ingen glädje för den som drabbas.

Hade volvo hittat problemet. Yes.. men det hade tagit tid och det hade INTE skett till en rimlig kostnad vågar jag gissa. Det hade verkligen förvånat mej om dom pekat ut problemet snabbt och billigt och dessutom haft rätt i första försöket..
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]