Alfredo skrev:Hej. Jag har följt med allt vad som är skrivits i denna tråd, frågar Mig själv och andra hur/varför det kunde vara så svårt att lösa problemet. Vanligt med liknande problem på alla moderna bilar? Om man tagit bilen till volvo hade De då hittat felet inom rimlig kostnad? Detta är helt teoretiska frågor, men Jag själv funderarar idessa banor.....
Det är inte särskilt svårt att hitta fel på den här typen av bil egentligen. Men som alltid beror det på vad man har för kunskaper och möjligheter.
Hade bilen varit hemma hos mej så att jag kunde mätt i min verkstad efter mina tankebanor så hade jag nog hittat felet relativt fort. Men jag vet hur jag ska söka och jag har litteratur och lång erfarenhet.
Jag har också bilens insprutnings system i bakhuvudet och vet hur det fungerar till största delen. Har man inte det utan måste gissa sej till det, inte är hemma på schemor och måste fråga och bolla så tar det betydligt längre tid. Vet man inte hur man ska tolka mätdata och inte heller har råkat ut för nåt liknade att relatera till så är det ytterligare försvårande. Det blir inte lättare om man får 30svar av diverse forumsmedlemmar inkl mej som kanske slängt ett getöga på det hela med nåt snabbtips utan att ha läst igenom precis allt.
Ska man lösa problem snabbt och enkelt, ja då finns inga genvägar. EGEN kunskap gäller. Det är till att börja vara uppdaterad på felsökningsmetodik i teori o praktik, till att vara uppdaterad på insprutningssystemen hur dom jobbar och vad dom består av. Hur signalvägar ser ut och dess arbetsvillkor. Kan man inte det i huvudet så måste iallafall en liten del finnas där och resten i böcker eller databaser. Hursomhelst måste infon fram och tolkas för att få fram problemet. Sen ska det åtgärdas med, vilket kräver att du är duktig på det praktiska med. Det händer ju att inte just reläer ger upp utan, kabelbrott, dåliga skarvar i ett orginalsystem eller liknade, det kräver naturligtvis sin kunskap att åtgärda.
Är det vanligt med såna här problem i moderna bilar. Tja.. shit happens? Alltså det förekommer men dom flesta är naturligtvis inte drabbade. Det är ju tyvärr ingen glädje för den som drabbas.
Hade volvo hittat problemet. Yes.. men det hade tagit tid och det hade INTE skett till en rimlig kostnad vågar jag gissa. Det hade verkligen förvånat mej om dom pekat ut problemet snabbt och billigt och dessutom haft rätt i första försöket..