Du har helt rätt certifierade kablage görs enligt standard, en standard jag är van vid genom mina tidigare yrken och mitt nuvarande. Kinatillverkade startkablar med hölje i mjukplast är INTE enligt standard, inte ens höljestypen är klassad, mjukplast är inte certifierat som hölje för användning för startkablar för sommar och vinterbruk i norden. Dom följer en enda standard, ju grövre utseende ju lättare att sälja till nån, nån annan standard följs inte. Inte ens klämmorna följer standard för kablagen. Kablagen anges inte heller vilken maxström som får överföras i kablaget då både klämmor och ledare som sagt certifieras efter användning, inte ens maxspänningen för isoleringen anges. I stort sett noll information brukar gå att hitta eller medfölja. Men folk vill heller inte köpa riktiga startkablar för låt säga 500spänn och lägga i bilen. 89.90 på nån mack brukar däremot sälja som smör. Därför tillverkas skräpet och säljs i mängder. Heder åt dom som vågar sätta ut ÄRLIGA fakta om sina kablar och som vågar sälja högre kvalitet. Det är ändå en engångsinvestering man brukar göra så den bör vara av hög kvalitet, så man slipper stå där och bli förbannad när man ser sina kablar smälta utan att bilen startar.
Hur kom jag fram till mina mått då? Enkelt utan att blanda in stor vetenskap.
Man tar startkabeln snittar av den. Tar fram en vanlig klassad 8qmm handelskabel från vanlig leverantör, snittar av den. Håller dom bredvid varandra. Voila: En vanlig 8qmm med normalt hölje och en dubbelt så tjock startkabel, med mindre ledare i än den certifierade 8qmm kabeln, komplettera det så att det inte är en synvilla på grund av höljet, mät med skjutmått över tvärsnittet på koppararean (kabeln hölls så rund som möjligt vid mätningen), jämför om det är liknande eller mycket större/mindre, inte mycket vetenskap, men visar enkelt ändå att en ledare är betydligt tjockare i diameter än den andra vill minnas det skiljde 2mm på diametern). Den som jag hittade som var SKX 2x0,75 i skalade jag upp en bit på av ytterhöljena (först själva startkabelhöljet, sen själva höljet som innehöll dom två isolerade ledarna med blå och brun isolering). (kabeltyp SKX). Efter att ha klippt av en bit sånt så jämförde jag med dom jag hade hemma. Jag har både SKX 2x0,5 och 2x0,75, där stämde det utmärkt med SKX 2x0,75.
För den som inte vet vad SKX är så är det en

Det framgår lite otydligt på bilden men kabeln är platt med ledarna sida vid sida.
För att visa vad jag menar om kablagedjungeln Calle V70 och Len så ber jag er kika på den här sidan
http://www.bilbroderna.se/vinter_ovrigt.htm
Kika och jämför om startkablarna. Se amperetalen/ qmm som angivits, verkar det troligt? Se om dom är certifierade? Den salubilden är ett utmärkt exempel på att blanda och ge. Återkom gärna.