Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
Len
precis som Pettson skriver, startkablar som inte är värda namnet har du ett dött batteri som kanske tar 40 AMP har du spänningsfallet känn på startkablarna efter ett startförsök så är de rejält varma! riktiga startkablar är sannolikheten bättre att lyckas.
Isak
Användarvisningsbild
av len
isak, precis som pettsson skrev blev det fel. 8 qmm existerar inte.
pettsson skrev vidare:
Standardstartkablarna som säljs är 10mm resp 16mm och ingen av dom uppger kabelarean utan yttermåttet på höljet.
Det är inte 10 resp 16 mm utan 10 resp 16 qmm (kvadratmillimeter som sälj på mackarna. 16 qmm kabel är < 10 mm i diameter.
16 qmm kan man lasta 120 A dvs fullt ok för att starta. Som jag skrev duger det, även om 25 qmm är bättre om man har typ 3 m.
Vidare isak, så "tar inget dött batteri 40 Amp". Det döda batteriet tar ingenting vid hjälpstart. Effekten går till startmotorn.
Användarvisningsbild
av isak
är sällan de är så heldöda i verkligheten?
Isak
av *pettson*
len skrev:isak, precis som pettsson skrev blev det fel. 8 qmm existerar inte.
pettsson skrev vidare:
Standardstartkablarna som säljs är 10mm resp 16mm och ingen av dom uppger kabelarean utan yttermåttet på höljet.
Det är inte 10 resp 16 mm utan 10 resp 16 qmm (kvadratmillimeter som sälj på mackarna. 16 qmm kabel är < 10 mm i diameter.
16 qmm kan man lasta 120 A dvs fullt ok för att starta. Som jag skrev duger det, även om 25 qmm är bättre om man har typ 3 m.
Vidare isak, så "tar inget dött batteri 40 Amp". Det döda batteriet tar ingenting vid hjälpstart. Effekten går till startmotorn.
Nu stoppar vi lite.. Som jag sa vidare.. Det är inte ens 8qmm kabelarea i tillbehörskablar som är 16mm tjocka.. Dom värsta jag sett var 18mm i diameter och innehöll en ingjuten 2x0,75. Måtten jag talar om är ytterarean inkl hölje, som sagt ledararean har aldrig överskridit 8qmm oavsett hur tjocka kablagen är.
Tyvärr har jag inga uppsättningar kvar då jag slängde all skit när jag flyttade. Men det lär komma in mera i vinter som jag kan kapa upp och ta bilder på.
av CalleV70
*pettson* skrev:Nu stoppar vi lite.. Som jag sa vidare.. Det är inte ens 8qmm kabelarea i tillbehörskablar som är 16mm tjocka.. Dom värsta jag sett var 18mm i diameter och innehöll en ingjuten 2x0,75. Måtten jag talar om är ytterarean inkl hölje, som sagt ledararean har aldrig överskridit 8qmm oavsett hur tjocka kablagen är.
Tyvärr har jag inga uppsättningar kvar då jag slängde all skit när jag flyttade. Men det lär komma in mera i vinter som jag kan kapa upp och ta bilder på.
isak svamlar lite. Men pettson, nu hajar jag noll; att säga det är inte ens 8 qmm är som att säga att jag kör på bredare däck än 216 / 59 ( dvs nåt som inte existerar). Hur kommer du fram till inte ens 8 qmm ?
Vad är en ingjuten 2x0,75 ? Har du 18 mm i diameter på en singelledare, är det minst 35 qmm, och kablar görs enligt standard, inte för några enstaka startkablar. Nu börjar det bli OT men vi får inte svamla..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev: Dom värsta jag sett var 18mm i diameter och innehöll en ingjuten 2x0,75.
Oj oj, menar du att startkablarna såg ut någotsånär så här ....

Bild

När det ska se ut så här...

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev: Dom värsta jag sett var 18mm i diameter och innehöll en ingjuten 2x0,75.
Oj oj, menar du att startkablarna såg ut någotsånär så här ....

Bild
Det där var som sagt en bra liknelse. Dom innehöll dock SKX 2x0,75mm i varje kabel. Men storleksförhållandet såg ut ungefär sådär.
Sådär är storleksförhållandet i många många många startkablar, ett enormt hölje och en liten ledare.
Synd bara att det inte är annat än mjukplast i dom. Det leder inget vidare..
av *pettson*
Du har helt rätt certifierade kablage görs enligt standard, en standard jag är van vid genom mina tidigare yrken och mitt nuvarande. Kinatillverkade startkablar med hölje i mjukplast är INTE enligt standard, inte ens höljestypen är klassad, mjukplast är inte certifierat som hölje för användning för startkablar för sommar och vinterbruk i norden. Dom följer en enda standard, ju grövre utseende ju lättare att sälja till nån, nån annan standard följs inte. Inte ens klämmorna följer standard för kablagen. Kablagen anges inte heller vilken maxström som får överföras i kablaget då både klämmor och ledare som sagt certifieras efter användning, inte ens maxspänningen för isoleringen anges. I stort sett noll information brukar gå att hitta eller medfölja. Men folk vill heller inte köpa riktiga startkablar för låt säga 500spänn och lägga i bilen. 89.90 på nån mack brukar däremot sälja som smör. Därför tillverkas skräpet och säljs i mängder. Heder åt dom som vågar sätta ut ÄRLIGA fakta om sina kablar och som vågar sälja högre kvalitet. Det är ändå en engångsinvestering man brukar göra så den bör vara av hög kvalitet, så man slipper stå där och bli förbannad när man ser sina kablar smälta utan att bilen startar.
Hur kom jag fram till mina mått då? Enkelt utan att blanda in stor vetenskap.
Man tar startkabeln snittar av den. Tar fram en vanlig klassad 8qmm handelskabel från vanlig leverantör, snittar av den. Håller dom bredvid varandra. Voila: En vanlig 8qmm med normalt hölje och en dubbelt så tjock startkabel, med mindre ledare i än den certifierade 8qmm kabeln, komplettera det så att det inte är en synvilla på grund av höljet, mät med skjutmått över tvärsnittet på koppararean (kabeln hölls så rund som möjligt vid mätningen), jämför om det är liknande eller mycket större/mindre, inte mycket vetenskap, men visar enkelt ändå att en ledare är betydligt tjockare i diameter än den andra vill minnas det skiljde 2mm på diametern). Den som jag hittade som var SKX 2x0,75 i skalade jag upp en bit på av ytterhöljena (först själva startkabelhöljet, sen själva höljet som innehöll dom två isolerade ledarna med blå och brun isolering). (kabeltyp SKX). Efter att ha klippt av en bit sånt så jämförde jag med dom jag hade hemma. Jag har både SKX 2x0,5 och 2x0,75, där stämde det utmärkt med SKX 2x0,75.
För den som inte vet vad SKX är så är det en Bild
Det framgår lite otydligt på bilden men kabeln är platt med ledarna sida vid sida.

För att visa vad jag menar om kablagedjungeln Calle V70 och Len så ber jag er kika på den här sidan http://www.bilbroderna.se/vinter_ovrigt.htm
Kika och jämför om startkablarna. Se amperetalen/ qmm som angivits, verkar det troligt? Se om dom är certifierade? Den salubilden är ett utmärkt exempel på att blanda och ge. Återkom gärna.
Senast redigerad av 2 *pettson*, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan bekräfta det där med värdelösa startkablar som finna att köpa här å där, skulle hjälpa en kompis igång med hans Ford sierra en gång, först testade vi med hans "skosnören" till kablar, funkade inte och kablarna blev varma.
Testade sen med mina gjorda på precis samma sätt som ISAK, 50mm2 batterikabel till truckar (som för övrigt är supermjuk å fin även när det är -20 ute till skillnad från "mack-kablarna" som blir som armeringsjärn.
Hur som helst så startade bilen direkt med mina kablar.. Sen är det ju helt klart onödigt med 50mm2 men det var vad som fanns på hyllan hemma..
Användarvisningsbild
av isak
kan i sammanhanget nämna att svetskabeln är betydligt billigare i inköp än motsvarande batterikabel! (är väl färgade styva plasten som som skiljer).
Isak

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]