Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Danne69 skrev:Ok så jag ska skruva bort ventilkåpan o sen kolla kammarna då att dom ligger i rätt läge när man satt dit remmen????
Nej, det ska du inte.

Du ska ta bort fördelare / rotor och plåten den sitter på samt kamaxelpositionsgivare samt plåten som sitter innanför. Då ser man spåren i bakänden på kammarna. DEssa spår är det man nollar kammarna efter. När vevaxeln står i sitt 0läge så ska kamaxlarnas spår vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna (eller delningsplanet mellan det du kallar ventilkåpan och resten av toppen) till att börja med. Men sen är det som så att dessa spår är inte i centrum. Insugskammens spår ska ligga över delningsplanet och avgaskammens ska ligga under om kammarna står rätt.

Står dem fel första kan man prova att vrida motorn ett varv eftersom kammarna sår fel vartannat varv eftersom dem snurrar hälften så fort som vevaxeln. Är det fortfarande fel så lär man vrida kammarna rätt.
Ok om allt står galet förlorar man kompet då...jag kan ju vrida motorn runt utan att något slår i...men jag går ut nu o kollar o river ner baksidan på toppen då ser man ju om dom är helt galet inställda..Kan jag vrida kammarna rätt bara med händerna????
Helt sjukt...var ut o plocka bort fördelare etc för o kolla att kammarna stod rätt o vad hittar man då...jo en rotor som är helt spräckt delen upptill på rotorn är helt borta...o man undrar varför man ej har gnista eller kompet¨...Det kan inte vara så att när lampan för Fel på Motorelektroniken tändes att det var rotorn som gick sönder...sen att jag trodde det var kamremmen som felet låg...men den skulle bytas nu ändå pga hjulet???
av *pettson*
Först.. gnista försvinner om rotorn inte gör sitt jobb. Kompressionen har inget med denna att göra. Felaktig rotor tänder inte heller den felkod i sej.
VIKTIGT är att vevaxeln står EXAKT rätt. Samt att kamaxlarna står EXAKT rätt. På så sätt händer allting i rätt tid. Det är alltså inte så enkelt som att man skapar kompression och ventilerna kan öppna lite när dom vill.
Sammanhanget är på timing. Vevaxeln rör sej och kamaxlarna rör sej i förhållande till den, dom i sin tur sköter om ventilerna. Det gör att vi får en kolvrörelse och öppna och stängda ventiler i rätt tid i cykeln. Får man fel timing på nånting så får man heller inte rätt förhållanden att få en start på. ( naturligtvis ökar chansen till start om tänddelarna är hela) :wink:
Pettson: Jag menar om att lampan som tändes först...Fel på Motorelektroniken tändes först när detta hände på motorvägen...sen utgick jag från kamremmen då jag helt trodde där låg felet varav då den satt kvar men löst..då jag tog i hjulet då först lossnade det..Men kan det inte vara så att jag tänkt fel...remmen skulle bytas o hjulen helt klart men eftersom lampan tändes som måste rotorn gått av då väl...Men dit med ny rotor sen ser man vad som händer...vi var 2 st o kolla markeringarna nu o dom står där dom ska även kamaxlarna
Hej Danne!

Jag har förslag till dig:

Malboroman och pettson har jätte fina förklaringar om problemet

Men vi alla har gått för långt, jag vet inte exakt vad hänt med bilen (kamrem, motorlampa..)
Försök inte starta bilen,
Gör alla grund inställningar kamaxlar, vevaxel, kontrollera, kontrollera kamrem, byt fördelare om de er trasig, byt rotor om de er trasig (Pettson förklarade)
Och när du har allt som de ska försök starta bilen
Efter detta kanske vi kan hjälpa till dig, med rätt svar, jag hoppas
JAG BLIR GALEN....satt dit ny rotor nytt fördelarlock kollat kamaxlarna kollat inställningarna för kamremmen 4-5 ggr..nu skulle jag starta o det händer inget bara viner..Lampan lyser fortfarande när jag vrider på tändning o slocknar ej dvs FEL PÅ MOTORELEKTRONIKEN lampan..Om felkoden ligger kvar då startar inte den då??? hur tar jag bort alla felkoder på en gång om det finns tänkte på lampan...Fast jag då bytte rotorn så känns det som att det ej finns gnista...Vet ej vilket ben man ska stå på längre ang denna bil...Är fin i övrigt o gick igenom utan anm etc o vill ha den kvar men inte om man får gråa hår...suck...kan det inte vara något relä som pajat också..skruvade bort kåpan vid säkringarna o vad är det för relä som det står bara Bosch 12v 30 amp på ett svart det klickar bara...nu kanske det skall vara så inte vet jag

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]