Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Ang. bromsarna kan det vara en slang som är dålig, fungerar som backspärr. Kollegan hade det på sin 940, han höll på at bli tokig när han åkte till hembyn (Skellefteå) och den började tjuta efter någon mil och sedan inte slutade om han inte höll foten på bromsen.

Men i övrigt förstår jag precis vad du menar. T.ex., jag fick tag på ett armstöd med drickahållare till gammelvolvon, och har satt dit det. Upptäckte att man bör ha en plåt vid gångjärnet, så att inte plasten bryts av då det armstödet är mycket tyngre. Men det går inte att köpa längre, fanns med i ett renoveringskit som utgått. Jag kommer att få tillverka plåten själv, har den ju på andra bilen så jag har något att ha som mall.
Användarvisningsbild
av leifer
erikn skrev:Ang. bromsarna kan det vara en slang som är dålig, fungerar som backspärr. Kollegan hade det på sin 940, han höll på at bli tokig när han åkte till hembyn (Skellefteå) och den började tjuta efter någon mil och sedan inte slutade om han inte höll foten på bromsen.
Tackar för tipset!
erikn skrev: Men i övrigt förstår jag precis vad du menar. T.ex., jag fick tag på ett armstöd med drickahållare till gammelvolvon, och har satt dit det. Upptäckte att man bör ha en plåt vid gångjärnet, så att inte plasten bryts av då det armstödet är mycket tyngre. Men det går inte att köpa längre, fanns med i ett renoveringskit som utgått. Jag kommer att få tillverka plåten själv, har den ju på andra bilen så jag har något att ha som mall.
Jo jag köpte en kombinerad turbotryck och hastighetsmätare förra året på bilia för 1500 kr. Tog ut den gamla som bara var varv, och satt i. Men då funkade bara turbotryck, inte varv! Ringde till bilia, visade sig att det var sista man hade i lager, så jag ringde den firma dom köper av, och även dom hade slut, produkten hade utgått! Så jag gav upp och har nu ingen varvräknare.

Så även om det sägs vara 15 år enl ett EU-direktiv så börjar alltså redan vissa reservdelar sina, trots att bilmodell bara är 12 år gammal.
av rd350
Att reservdelar till 940skulle "ta slut" innom överskådlig framtid kommer inte att ske. Det som tar slut är inredningsdetaljer och liknande. Lagkravet är tio år vad jag vet. Sambons Amazon 69a som hon kör dagligen med sommartid finns i princip allt att köpa över disk fortfarande. Så länge intresset finns att hålla dessa bilar rullande finns det också marknad för nytillverkning.
Användarvisningsbild
av leifer
volvo944gl skrev:Om din pappa fortfarande inte vill köpa en gammal 940! säg till han att köpa denna då! Kommer ALDRIG krångla! http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=15&w=3
Äh, givet kommer den att krångla. Dessutom var det en ny modell, finns alltid barnsjukdomar. Man bör undvika första 2-3 åren av en ny modell. I Stockholm vill man dessutom ha elektronisk startspärr. Så då är det 1996 eller nyare som gäller.
Användarvisningsbild
av leifer
rd350 skrev:Att reservdelar till 940skulle "ta slut" innom överskådlig framtid kommer inte att ske. Det som tar slut är inredningsdetaljer och liknande. Lagkravet är tio år vad jag vet. Sambons Amazon 69a som hon kör dagligen med sommartid finns i princip allt att köpa över disk fortfarande. Så länge intresset finns att hålla dessa bilar rullande finns det också marknad för nytillverkning.
Skillnad på bruksbil och veteranbil. En bruksbil som körs mycket, året runt, är det andra krav och servicebehov på. Och man kan inte vänta på att reservdelar ska letas upp, delar ska hittas på skroten etc. Kraven man har kan ju vara lika som en nyare bilmodell, och det är ju detta som diskussionen här handlar om.
av rd350
Delar kan vara restade till en ny bil också... Lagerhållningen är inte vad den var förr, detta gör i och för sig att delarna försvinner fortare. Faktum kvarstår, de närmsta tio åren kommer du inte att blistående med en 940 pga reservdelsbrist. :wink:
Användarvisningsbild
av leifer
rd350 skrev:Faktum kvarstår, de närmsta tio åren kommer du inte att blistående med en 940 pga reservdelsbrist. :wink:
Håller min bil 10 år till utan större renoveringar så är jag mer än nöjd. :P

Kanske är det så att största hotet mot modellen ändå är bränslepriserna. För mig går nog smärtgränsen kring 25 kr litern. Över det så tänker jag inte köra mer med biltypen. Men kan tänka mig att många har en lägre smärtgräns.

Min bil drar 1,5 liter per mil i stadstrafik, kanske ska tilläggas. Har "lock up" på automaten men den träder bara in i >=90 km/h, så det är sällan jag kan dra nytta av det.
Användarvisningsbild
av erikn
Hmmm, jag har väntat i över två veckor på att jag ska få hem fästet för bränslefiltret på -98:an. Det var helt sönderrostat när jag skulle byta. Filtret hänger på trekvart med gamla fästet som det är nu.
av volvo944gl
erikn skrev:Hmmm, jag har väntat i över två veckor på att jag ska få hem fästet för bränslefiltret på -98:an. Det var helt sönderrostat när jag skulle byta. Filtret hänger på trekvart med gamla fästet som det är nu.
Det gjorde de för mig med. jag tog en flex och kapa bort alla och gjorde en plan yta och tog 2 avgasklämmer med perfekt storlek och svetsa på upp och ner. och drog fast pumpen och filter, men man skall nog inte dra de för hårt häller. men det funkade jättefint! rör sig INGET!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]