Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:
pumpnasare skrev:En fråga har ni med vanliga rörböjar en rökvirvel bakom er vid gaspådrag vid -20 grader?Jag ser inget bakom bilen pga. dimman av E85. Man kan tro det är ett SAAB turbo haveri!!!!!!!!!!!!!
Vet vad du menar:-) Har samma redan vid ett par minusgrader. I synnerhet när turbon går in vid 1700 varv. Hade dock samma innan jag bytte till kromade rör även om det var mindre pga att det var varmare ute. Dock verkar just kylan och E85 i kombination ge extra mycket avgasdimma efter bilen. Som du skriver - turbon börjar jobba och vips så har du en mjölkvit dimma i baksuget efter bilen som täcker hela bakrutan:-) Tror som sagt det är E85 i kombination med kyla plus turbon som går in och skjuter ut extra avgasrök. Men som du skriver Pumpnasare: Jag är också nyfiken på om fler har detta fenomen.

Som jag skrev ovan, jag har samma på min diesel. Att det kommer ut ånga när man drar på är ingen konstigt, det gör det på bensinare, diesel, etanol, gas osv. Det märklga är den dassiga aerodynamiken.
av pumpnasare
Tack för svaren.
Då får kromrören sitta kvar.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
PFA skrev:Måste nog säga att båda lösningarna ser bra ut, kanske med lite fördel till de uppåtvridna rören. Emil, du får allt fixa nya bilder när du vridit rören uppåt :wink:

pumpnasare, antar att det är samma Biltema-rör som Emils bil?

Någon av er som har automatlåda till FT? Det är första gången jag har valt det. Är den bra (bortsett från bränsleförbrukningen antar jag). Kan för övrigt så här innan jag fått bilen nästan ångra att jag inte valde 2.4D med avseende på förbrukningen i synnerhet. Valde FT'n pga att jag inte kör så mycket privat (drygt 1500 mil/år) och väldigt lite i tjänsten plus att ett bättre förmånsvärde på ett ungefär skulle kompensera mot den högre förbrukningen. Men ärligt talat gjorde jag valet utan någon djupare kalkylering och vet därför inte var gränsen går. Sedan tyckte jag att 231 hk med bra vridmoment kunde vara trevligt plus att man förhoppningsvis gynnar miljön (även om jag vet att detta är ett ämne som debatteras friskt här på forumet). Nåja...
Sådär: Jag har nu provat att vrida rören 180 grader men var inte nöjd så jag vred tillbaka dem som de är på de första bilderna i denna tråden. Rören kommer ändå inte ut rakt utan sluttar nedåt oavsett hur man vrider dem och då tycker jag fasningen är snyggare vänd på det sätt jag har i de första bilderna. Smaken är som baken men detta blev mitt val. Skall som sagt bli spännande att se hur rören klarar en västkustvinter med salt och slask.
av pumpnasare
Bild Hur menar du då?
av pumpnasare
Aerodynamiken och Volvokonstruktörer=Trådspik på Gunnebo
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Pumpnasare!

Jo,på min MY10 så har slutljuddämparna två rörkrökar som pekar nedåt marken. Som du ser av mina bilder tidigare i denna tråd så sluttar rören nedåt från ljuddämparna. Går inte att montera på annat sätt. Eftersom kromrören är snedskurna så kan jag välja att ha dem vända så att rörändarna i slutet är helt vertikala. Nu har jag inte valt att göra så utan har rören vända som på de bilder jag lade in i förstasidan på tråden, d.v.s. så att öppninen sluttar lite. Tycker de smälter in mer i designen på något sätt vilket vad det jag ville få till rent utseendemässigt.

Du ser detta tydligast på närbilden där du har montaget sett lite från sidan
av pumpnasare
Emiljonsson7 skrev:Hej Pumpnasare!

Jo,på min MY10 så har slutljuddämparna två rörkrökar som pekar nedåt marken. Som du ser av mina bilder tidigare i denna tråd så sluttar rören nedåt från ljuddämparna. Går inte att montera på annat sätt. Eftersom kromrören är snedskurna så kan jag välja att ha dem vända så att rörändarna i slutet är helt vertikala. Nu har jag inte valt att göra så utan har rören vända som på de bilder jag lade in i förstasidan på tråden, d.v.s. så att öppninen sluttar lite. Tycker de smälter in mer i designen på något sätt vilket vad det jag ville få till rent utseendemässigt.

Du ser detta tydligast på närbilden där du har montaget sett lite från sidan
OK
av LOTEZ
Var på Biltema i Örebro idag. Dessa avgasförlängare var slut på huvudlagret och skulle prel komma in v52 till Sverige så i mitten på Januari kommer dom finnas i Örebro igen... Ska kolla med Karlstad också...

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av oilburner
LOTEZ skrev:Var på Biltema i Örebro idag. Dessa avgasförlängare var slut på huvudlagret och skulle prel komma in v52 till Sverige så i mitten på Januari kommer dom finnas i Örebro igen... Ska kolla med Karlstad också...

//LOTEZ
Kanskje det er många som har lest tråden??

Pumpnasare
Jækla snygg bil du har och dom biltema røra satt perfekt.
Takk før tipset
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]