Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Vovlo_Henrik skrev:Ja den smörjs av oljan i axeln, även kärvande bromsar eller handbromsbelägg som släppt från backarna kan ge konstiga ljud men eftersom ljudet kommer från vänster sida skruva isär och kolla om det är något som inte står rätt till :wink:
har varit ute för att en fjäder från handbromsen gått av och trillat omkring i trumman - det blev oljud !

Skruva isär och kolla innan du ger dig på större operationer !

/emwtur
hej och tack för dom svaren, ska idag kolla bakhjulslagrena och se om det är nåt med det, ska även kolla handbromsen, för bromsarna är nyrenoverade, så där är inga problem, men ska plocka loss ok och skiva och kolla ordentligt där inne..

har nu kollat bakhjulslagrena, och det glappar lite men bara när bakvagnen är upphissad. känns inte när bilen är på backen.. och handbromsen är inget med på någon sida likaså med bromsarna..

nu till själva klumpen, jag lät en kompis köra den på olika växlar, och lyssnade med örat mot klumpen så hörde jag inte nåt knackande det hörs bara i bilen. dock så upptäckte jag att bakaxeln lyfter sig uppåt och neråt vid kraftig acceleration. ska den göra det? jag bände lite i det nedre momentstaget och det rörde sig påtagligt mer än det övre...
det såg också ut som att kardanen där den går in klumpen rörde sig uppåt vid acceleration, men det kan ju vara en illusion för att hela axeln rör sig upp och ner. sitter det något lager där kardanen går in i klumpen, det är väl pinjongen som kardanen fästes i? kan det vara det lagret som låter? smörjs det av oljan i axeln?

kan man byta det lagret bara genom att plocka ner kardanen och pinjongflänsen?
Att bakaxeln rör sig är helt ok (inom en viss gräns då förståss), momentstagen ska ta hand om denna vridning så ser de okej ut så är det troligen okej :wink:

Ja pinjongen smörjs av oljan i axeln och det lagret är det lite jobb med att byta, diffen måste ur, nya lager på pinjong pressas bort/dit, justering/kontroll av pinjongläge, montera medbringare och se till att lagerförspänningen blir rätt... Så hoppas du hittar felet i bromsarna eller där ikring!!!

Har du inte tummen centrerad klara du jobbet med bakaxeln men det tar tid om du inte gjort det förut och det är viktigt att toleranserna stämmer :-)-)
när jag lyssnade på klumpen så hördes inget, om det är pinjonglagret så borde det väl höras även utanför bilen? och inte bara inne i bilen? är lite skumt :???: hur låter det när pinjonglagret är dåligt? sen det med hjullagret glappet känns bara när hjulen är i luften, då känner jag glapp om jag håller hjulen uppe och nere och vickar det glappar en centimeter då.. en centimeter är väl inte okej i lager?
ska ta och byta lagrena. vad säger ni om pinjonglagret då? hur låter det när det är dåligt? och det borde väl höras ute när jag lyssnar på klumpen med örat också, om det hörs inne i bilen? för det hörs inget när jag lyssnar på klumpen
Som sagt där har du troligen felet :-)-) Pinjongen kan låta lite olika som ex tjutande/visslande ljud eller brummande ljud m.m men kontrollera nu ditt hjullager är det 1cm glapp så skulle jag inte köra en meter till!
har idag skaffat hjullager, är det svårt att byta lagret själv? borde jag låta verkstaden göra det? har hört att lagret måste pressas på drivaxeln, stämmer det? vad måste plockas loss för att komma åt lagret?
okey.vad kosta det? vart köpte du det? du måste plocka på bromsar. sen sitter det en stor bult i mitten. sen bakom sitter det 4 bultar. ta bort dessa. dra driv axel rakt ut. jag har inte testat men. har hört med skroten att det är så här man gör :)
andreas88 skrev:har idag skaffat hjullager, är det svårt att byta lagret själv? borde jag låta verkstaden göra det? har hört att lagret måste pressas på drivaxeln, stämmer det? vad måste plockas loss för att komma åt lagret?
Du bör ha lite rörstumpar, avdragare mm. för att plocka loss det och sätta tillbaka. Inte helt simpelt om man inte jobbat med lagerbyte innan . I så fall bör man köpa verkstadshandboken typ Haynes. Där har du bra beskrivning moment för moment om hur man gör det.
En hygglig verkstad gör det bäst , utan att det ska kosta en förmögenhet. De har ju verktygen och rutinen. Men om man gillar meka, ska man prova på att byta själv. Ingen rocket science.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]