Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Sparkz skrev:Det som är rätt för en kund är fullständigt fel för en annan, det bäddar för missförstånd.
Brukar lösas med något som kallas kommunikation, vet inte om det är något som brukas på märkesverkstäder. Möjligtvis kan det vara något ni inte har tid med i er iver med att "blåsa" nästa bilägare? Man kanske inte svarar på det första telefonsamtalet ni ringer och då måste nästa bil in i servicekarusellen, tror att det är här det brister för stora verkstäder.

I övigt så finns det lagar som reglerar detta. En prisvariation på 10% från avtalat pris måste man acceptera som kund. å andra sidan, har man ett fast avtalat pris på en viss summa så är det väl inte så konstigt att man lackar ur när priset blivit högre än avtalat?

Vad hade du själv tyckt om du lämnar in din dyra TV på service hos StrömGiganten med uppgift på att det skall kosta 1.500 kr för en felsökning. När du sedan skall hämta ut TVn så vill dom ha 2.700 kr för att dom bytte en pryl när dom ändå hade nere TVn ?

Skulle det kännas ok för dig?
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
Sparkz skrev:
Teemu skrev:Hur tusan skall dom ens se bromsbeläggen vid servicen? För att inte prata om trasiga damasker till ok? Enligt den lokala Volvo handlaren (Rejmes) så plockar dom inte ens av hjulen vid service.
Beroende på om vi har tid kan det hända att vi gör lite mer än servicen, annars blir det en "Bör åtgärdas"-lista.

Folk är så olika med, ena dagen får man skäll för att man bytte glödlampor. "Det kan jag ju göra själv!" (märkte jag inte, tror inte 4 lampor går sönder på väg till verkstaden...)

Nästa dag får man skäll för att man INTE bytte urtampningslager på en 850 när bilen ändå var inne på service.

Det som är rätt för en kund är fullständigt fel för en annan, det bäddar för missförstånd.
hur kan det bli en bör åtgärdas lista om det inte ens ingår i deras rutiner att kolla detta? Pratade med någon serviceansvarig och min personliga servicecman när deras miss uppdagades. Båda 2 hävdar att dom bara skall känna efter att hjulen/hjulet går fritt och att man inte har någon anliggning. Sedan kontrollerar dom enbart det yttre belägget som man kan se utan att plocka bort hjulet. Det var där skadan för våra skivor uppstod - det yttre belägget såg oki ut, men på insidan var det metall mot metall. Visst att alla kan göra misstag, men då borde dom ha stått för skadan också. Jag fick ersättning för nya bromsbelägg samt arbetskostnaden för byte av dessa. Skivorna hade jag fått betala både material och arbetskostnad för om jag valt att låta Volvo göra det. Jag är ytterst tveksam till om jag kommer låta dom göra mer på våran bil överhuvudtaget. Vad är egentligen den där stämpeln i serviceboken värd om det ändå slarvas i så pass stor grad? Inte ett dyft för mig iaf. Frågan är om jag inte skulle lite mer på någon som servat sin bil själv och har kvitton mm och journal att visa upp för vad som är gjort. Rejmes kvitto är ju tydligen inte att lite på att bilen är i någorlunda skick.
det där med att bara kolla yttre beläggen har dom säkert hittat på själva.
man ska kontrolera bromsbeläggen. kan man inte se det inre belägget, får man plocka bort hjulet. men på de flästa bilars ser man både inre & yttre belägget utan att ta bort hjulena.

ganska kul att läsa alla trådar her, alla verkar tro att alla volvoverkstäder ägs av Bilia :lol:
av Teemu
är mycket väl medveten om att alla handlare inte ägs av Bilia, men tyvärr verkar service graden vara lite si och så oavsett vilken verkstad det gäller. Jag hade nog fortfarande tyckt att det varit helt OK om Rejmes (i mitt fall) hade tagit på sig kostnaden för skivor och arbete också. Var ju trots allt deras fel att skivorna havererade. Hade dom påpekat att bromsbeläggen var dåliga skulle dom ju självklart ha bytts ut. det jag stör mig på mestadels är att det är ju inte gratis att serva en bil idag och att verkstäderna utlovar både det ena och det andra. Ändå kommer det ut bilar ifrån service med missar lite här och var. Sedan är det ju givetvis oftast företagens fel och inte den enskilde reparatören pga att det skall snålas in med tid lite här och var för att spara några kr.
Alternativt får man väl ta och förse sig själv med samma protokoll som servicekillen har och sedan hänga sig på hans rygg och pricka av vart efter att det är ok och att det verkligen kontrollerades. (det sista med viss ironi)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skrev i ett annat forum:
Jocke S.
Övningskörning

Skrivet: Idag 11:52:37 Rubrik: TIE...

--------------------------------------------------------------------------------

Varför ska det vara så svårt att få reda på vad det står under garantier (kampanjer) i Volvos TIE-program?

När jag ringde och frågade den lokala Bilia-anläggningen så fick jag ett humm och mummel till svar...

Under TIE finner verkstaden allt som gäller för den enskillda bilen. D.v.s. levererad utrustning, garantier etc.

Till överst på sidan

CarMan
Bensin i blodet

Skrivet: Idag 13:09:38 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

det är inte offisiella uppgifter som står där.
det finns mycke man inte vill att konkurenterna ska få reda på.

det är likadant i alla branscher

Till överst på sidan

Jocke S.
Övningskörning

Skrivet: Idag 15:01:12 Rubrik:

Så du menar att jag inte har med att göra vad som gäller för min bil???
Så jag kan se det såhär: Det är offisiellt att dom auktoriserade verstäderna tar 4000 kr. för att byta olja och besiktiga bilen. Men vad jag har för garantier på bilen är hemligstämplat...
Användarvisningsbild
av Loner
Sparkz skrev: Folk är så olika med, ena dagen får man skäll för att man bytte glödlampor. "Det kan jag ju göra själv!" (märkte jag inte, tror inte 4 lampor går sönder på väg till verkstaden...)
Hos min volvo-verkstad får man vid inlämning av bilen frågan hur dom skall göra om dom hittar nått utanför servicen (bromsklossar, däck ja vad som helst..), coh då får man ange en summa som dom max får "laga" för annars ringer dom och frågar hur dom skall göra.

/L
av zenobia
CarMan skrev:be att få vara med under nästa service, så får du se hur mycke saker som bilprovningen missar.

Om det är OK med dig så lämnar jag gärna in min bil till dig nu i april när det är dags för nästa service. Antar också att det är ok att jag går brevid dig och kollar vad och hur de olika punkterna gås igenom.

Kan du kolla hur mycket ni skall ha för en 16.000 mila service på en S80 T6.

Är också intresserad av att veta vilka saker som byts ut enligt schemat. Har hört att man rekommenderas att byta vattenpumpen när allt ändå är nere. Stämmer det och vad kostar det att byta en sådan (material & arbete)?

Följande verkar lite oklart på Bilias servicerapport.
Byts bensinpumpen?
Byts kamremen?

Är det något annat man bör byta?

Är det möjligt att man gör en "begränsad" 16.000 mila service där man själv trycker på tutan och kollar att alla lampor är hela? Dvs ni gör de avancerade sakerna och jag de enkla markerade med (*) nedan? Det blev 12 punkter som ni skulle slippa göra, dvs insparad verkstadstid.

Service vid 160 000 km

Beräknat servicedatum: 2006-04-12

(*)Yttre belysning: kontroll
(*)Signalhorn: kontroll
(*)Växelreglage automat: kontroll startspärr
(*)Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
(*)Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Dörrar/luckor: smörjning av gångjärn och lås
(*)Dörrar /lås/fönsterhissar: kontroll
(*)Däck: kontroll slitage/mönsterdjup
(*)VF........mm VB........mm HB........mm HF........mm
(*)Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Motor: kontroll utvändig täthet/renhet
Motorolja och filter byte
Motorrum: kontroll/justering olje-/vätskenivåer
(*)Kylsystem köldbeständighet......................C
(*)Batteri: kontroll nivå, fastsättning/rengöring
Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage
Växellåda/slutväxel: kontroll täthet, nivå vid läckage
Drivknutar: kontroll damasker
Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage
Servicepåminnelse: nollställning
Luftfilter kupé: byte
Draganordning (delbar Volvo/Renault original) smörjning
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
(*)Avgassystem: kontroll kondition
Drivknutar: kontroll/slitage
Stötdämpare: kontroll skador/läckage
Vevhusventilation: rengöring
Bränslefilter/pump: byte
Hjälpaggregatsrem: byte
Kamaxelrem mek. remspännare: byte
Termostat: byte
Serviceboken ifylld
OBS! Kamremen skall bytas efter körsträcka eller ålder
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag skule vilja på stå motsatsen, slarvas det så är det mekanikern o inte firman !

jag bor 40 mil från dig, så du kanske inte ska lämna in den hos mig.

vid en service behöver man inte ha den info som står i TIE, det är mest vid felsökning.
Användarvisningsbild
av CarMan
Måste lägga till en sak.
det svåra med att ha nån som tittar på när man gör servicen är om men har dålig inställning så har man svårt att inse att mekanikern som kan din bilmodel utan till faktiskt hinner att sii plera saker genom att bar gåför bi under bilen som ett exempel. ska ha hela tiden tala om vad han titar & känder på, samt kontrolerar så lär det ta tid.
du har väll ockå ett yrke, för sök att jämföra med vad du gör, vist går saker snabt & enklet när man har 100% koll ?
av zenobia
CarMan skrev:jag bor 40 mil från dig, så du kanske inte ska lämna in den hos mig.
Jag åker till Hagfors när jag servar bilen och det är drygt 30 mil från Göteborg, de sista milen är inga problem om jag vet att det blir bra utfört.
av zenobia
CarMan skrev:Måste lägga till en sak.
det svåra med att ha nån som tittar på när man gör servicen är om men har dålig inställning så har man svårt att inse att mekanikern som kan din bilmodel utan till faktiskt hinner att sii plera saker genom att bar gåför bi under bilen som ett exempel. ska ha hela tiden tala om vad han titar & känder på, samt kontrolerar så lär det ta tid.
Ändå var det du som förslog att man skulle be om att få gå vid sidan om, men när det väl kommer till kritan så var det inte så intressant trots allt. Då är det som man misstänker trots allt. En servicetekniker "ser" saker när han "går förbi"...
CarMan skrev:...kan din bilmodel utan till faktiskt hinner att sii plera saker genom att bar gåför bi under bilen som ett exempel.
Jo tack, jag märkte det när de kollade mina bromsar senast. Han måste ha gått förbi med en hiskelig fart...

Hur kan man kolla damasker på drivaxlarna genom att bara gå förbi?
Hur kan man kolla batteriet genom att "bara gå förbi"...
Hur kan man kolla parkeringsbromsen genom att "bara gå förbi"...

och så vidare...

Sorry men du har inte övertygat mig om att ni servicetekniker verkligen kollar ALLT vid en service...
Senast redigerad av 9 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]