Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
En sak som jag tror Carman var inne på var skillnaden på en felkodsläsning och en felsökning. Ibland behöver man VIDA till att titta på signaler osv, multimetern räcker inte alltid längre. Aktivera komponenter, saker som inte går att göra med enklare felkodsläsare. Så det kan vara vettigt att låta verkstan göra hela felsökningen.
Sen är iofs ofta felsökningen det stora jobbet.
Felsökning: 1 timme
Byte trasig del: 6 minuter

Och det blir inte bättre för hemmaskruvare. Elektrisk handbroms som finns från 07(?) t ex. Där går det inte att byta bromsbelägg bak utan att koppla in vida och sätta oken i serviceläge för att kunna klämma in kolvarna.
"Snart går det väl inte ens att byta bromsar utan dator" har man sagt på skämt förut, men nu är vi där...
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns många enkla bilar på marknaden man kan köpa om man bara vill ha en bil, o inte har några krav.
MEN, tillverkarna måste följa vissa krock krav & miljökrav. Därför måste bilen ha avanserad data utrustning m.m.

själv skrattar jag högt varje gång jag hör att nån säger att 940 var den sista riktiga volvon... (att man fortfarande är så insnöad)
Det är väll den bilen som nästan dödade volvo. Volvo hål fast vid en o samma konstruktion så lägne att konkurentrna han hästlängder före. volvo kom inte ikapp fören 10 år efter sista 940 rulat av bandet
Användarvisningsbild
av isak
audi qattro har även el-parkbroms på deras ok går det att få in kolvarna!
döm själva hur långt volvo är på väg. sådana konstruktioner biter de sig i röven själva med!
isak
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Den sista riktiga Volvon måste väl vara den som tillvekades innan man började med en massa FORD-komponenter, eller ??:-/

Ja, det går ju fortfarande att köpa bilar med trumbromsar, primitivt eller ?

/Kalle
av v70diesel06
Visst är det en ålderstigen bil,har ju sin födelse i duetten,påstår bara lite försynt att den verkar vara mindre intresserad av att besöka sjukhus för undersökning o operation :D
Användarvisningsbild
av poseidon
~Kalle~ skrev:Den sista riktiga Volvon måste väl vara den som tillvekades innan man började med en massa FORD-komponenter, eller ??:-/

Ja, det går ju fortfarande att köpa bilar med trumbromsar, primitivt eller ?

/Kalle
Trumbromsar, iaf bak, kan vara helt rätt om bilen inte går så mycket å körs försiktigt. Typ en småbil som körs av tant Agda.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har trumbromsar på min ford ka :-)-)
vet inte hur det är med 2009 årsmodell av ka, då den är en helt ny konstruktion, men 2008 hade man fortfarande trummor bak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev:audi qattro har även el-parkbroms på deras ok går det att få in kolvarna!
döm själva hur långt volvo är på väg. sådana konstruktioner biter de sig i röven själva med!
isak
Inte på senaste audimodellerna, där är det lika helsjukt att att man måste koppa upp bilen med dator för att kunna få loss beläggen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det med beläggen håller jag med om. Detta var ingen höjdarkonstruktion.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Allt gör dom för att tjäna pengar. Kul när bilen är 15 år och man måste in på verkstad för att byta bromsklossar :roll:
Men samtidigt är det faschinerande hur tekniken går framåt!

/Kalle
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]